Hvem vinner Eurovision Song Contest 2022?

Reklame | Gymgrosssiten og Lyko

ICANIWILL//Gorilla Wear//ICANIWILL//ICANIWILL

Det er en del ting som gjør Melodi Grand Prix litt spesielt.  Det har svært lange tradisjoner, og da ser en også tydelig hvordan musikken og alt rundt har gått gjennom en stor utvikling.  I tillegg er mgp noe som samler oss.  Mange ser programmet, eller ser det  bevisst ikke, men har gjerne (sterke) meninger om det, og det skaper felles referanserammer i en tid der så mye er fragmentert, og det ikke er så mye som “samler” oss og som vi kan snakke om alle sammen og vet hva det er.  Det er flott!

I kveld er det internasjonal finale i melodi grand prix!  Det er i Torino det skjer.  Det skal kåres en vinner, blant mange ganske så bra låter, og noe mindre bra, 25 låter i alt.  Det er selvsagt ikke bare i Torino det skjer i dag.  Det skjer selvsagt også ting i allansverden!  Jeg skal gå gjennom alle finalelåtene, litt systematisk og litt med harelabb, gi anmeldelse, trille terning, gi mine hyllester hvis jeg er i humør for det, eller foreta skikkelige radbrekkinger hvis det er låter som er virkelige bomskudd, eller hvis jeg bare plutselig skulle føle for en god gammeldags radbrekking, og det hender jo jeg føler for det, men sånn stort sett ellers har jeg det bare bra:)  Selvsagt skal jeg også kåre en vinner av mgp her på allansverden, kan ikke radbrekke alle låtene, så i alle fall en låt kommer til å stå igjen som vinner, og motta velfortjent hyllest!!!  Alt klart for mpg med andre ord. Jeg stiller selvsagt i dress og hatt i kveld.   Og alt er selvsagt også klart for mpg-fest:)  Men nok om det, i denne omgang.  La oss gå i gang med det vi skal blogge om i dag, anmeldelse av finalelåtene.  Her følger min dom!!!

  •  Norge:  “Give that wolf a banana” (Subwoolfer)

Jeg må jo selvsagt heie på ulvene.  Jeg tar meg en banan og triller terning, og det blir terningkast 3, en opp fra tidligere anmeldelser.  Jeg har tidligere gitt ulvene terningkast 4 , i norske finale og semifinale, men jeg begynner kanskje å gå litt lei av ulver og bananer.  Morsom gladlåt, bra laget, ikke noen dårlig låt, men gir meg ikke noe mer, enn at jeg får lyst til å ta meg en banan kanskje, og så er jeg jo selvsagt litt nysgjerrig hvem de egentlig er, Subwoolferne.  Jeg har nå forresten en sterk anelse, og det kan du leser mer om her.  Tar de av seg maskene i kveld?  Jeg tror ikke vi vinner med ulvene, men det hadde forsåvidt vært helt ok om jeg tok feil:)

  •  Belgia:  “Miss you” (Jeremie Makiese)

I min anmeldelse av denne låten i semifinalen, konkluderte jeg med at låten var for dårlig til at jeg i det hele tatt gadd i foreta en skikkelig radbrekking, og jeg smelte til med terningkast 1 uten videre seremoni.  Har hørt låten et par ganger til nå.  Den er ikke blitt bedre, snarere tvert i mot.  Terningkast:  0

  • Polen:  “River” (Ochman)

En bra låt, men ikke noen vinnerlåt heller.  Det blir sånn midt på treet en plass.  Terningkast:  3

  • Ukraina:  “Stefania” (Kalush Orchestra)

En hyllest til mor!!  Og dæven så kult!!!!  Det må bare bli terningkast 6.  Jeg har alltid likt Ukrainas bidrag i mgp.  De hadde et fantastisk bidrag i 2020, som du kan se her,  og de skiller seg gjerne ut med strålende, originale låter.  Og det gjør de i år også, med en salig mikstur av folkemusikk, østeuropeisk folklore-rock (hva nå det måtte bety) og rap. Enten liker man det, eller så liker man det ikke.  Jeg elsker det!!!   Jeg tror Ukraina kan vinne hele greia, og det på bakgrunn av kvaliteten på denne låten.  Fantastisk låt!!!

  •  Finland:  “Jezebel” (The Rasmus)

Rock fra Finland.  Ikke noen dårlig låt, en bra rockelåt.  Er bare så synd at finnene ikke synger på finsk.  Det blir så kraftfullt og morsomt da.  Det var så gøy i gamle dager når finnene sang på finsk.  Terningkast:  3

  • Estland:  “Hope” (Stefan)

Herrejessufaderihimmelens navn!   Jeg må på do og tisse.  Jeg gjør det nå.  Terningkast:  1

  •  Sverige:  “Hold med closer” (Cornelia Jakobs)

Vakker låt!  Flott vokal!!  En kjærlighetsballade fremført med troverdighet av Cornelia Jakobs.  Konkurransens sterkeste ballade.  Kan Sverige vinne hele greia i år?  Dette kan godt være vinnerlåten!!  Terningkast:  6

  • Australia:  “Not the same” (Sheldon Riley)

En meget sterk låt som handler om det å være annerledes og ikke passe inn.  Fantastisk vokal.  Et meget sterkt bidrag fra Australia.  Terningkast:  4

  •  Serbia:  “In corpore sano” (Konstrakta)

En meget spesiell låt fra Serbia.  Denne låten elsker man, eller så hater man den.  Jeg elsker den.  Jeg vet egentlig ikke hvorfor.  Terningkast:  6

  •  Italia:  “Brividi” (Mahmood og Blanco)

Bra låt, fremført på italiensk av to italienske herremenn med bra sangstemmer.  Men jeg klarer ikke å la meg begeistre vilt og uhemmet av selve melodien.  Terningkast:  4

  •  Tsjekkia:  “Lights off” (We are domi)

Er vel sånn helt ok, ikke det verste jeg har hørt og ikke det beste.  Terningkast:  3

  •  Frankrike:  “Fulenn” (Alvan & Ahez)

Dette er noe av det rareste jeg har hørt på lenge!!!  Det er djevelrop, i alle fall kan det høres slik ut, det er sang på bretonsk, det er mørkt og litt skummel “korsang”, fengende rytmer, nesten som discotechno satt i en keltisk-sigøynersk ramme, hva nå det egentig skulle bety(?).  En veldig annerledes låt.  Hva i guds navn skal man gi slags terningkast til noe som dette?  Det må bare bli terningkast 6.  Dette er noe av det kuleste jeg har hørt i mgp-sammenheng siden 1956.  Kongelåt med fem utropstegn bak!!!!!

  • Aserbaidsjan:  “Fade to black” (Nadir Rustamli)

Tja, en kjærlighetsballade.  Bra vokal, men får ikke helt til å like selve melodien.  Terningkast:  2

  •  Tyskland:  “Rockstars” (Malik Harris)

Litt pop, litt rap.  Jeg liker det, litt!  Ikke så ille gærnt.  Men hvorfor i alle verden er ikke det tyske bidraget på tysk???  Uforståelig!  Helt ubegripelig.  Dette ville blitt mye bedre på tysk, enn nok en pop-lignende ballade på engelsk, som det er million, to hundreførtisjutusen, sekshundreogåttien likedanne av.  Terningkast:  3

  •  Spania:  “Slo mo” (Chjanel)

Herlige latinske rytmer og fengende rytmer og helt greia.  Ikke det verste jeg har hørt.  Rykker litt i dansefoten også gjør det, men ikke så voldsomt heller. Terningkast:  4

  •  Storbritannia:  “Space Man” (Sam Ryder)

Tja, dette er vel noe av det bedre fra Storbritannia de senere årene i mgp-sammenheng.  Men det er vel heller ingen vinnterlåt, eller er det det?  Ikke i allansverden i alle fall!  Terningkast:  3

  • Romania:  “Llamame” (WRS)

Jeg liker melodien.  Behagelige rytmer.  Jeg blir revet med.  Jeg liker egentlig hele greia.  Terningkast:  5

  • Island:  “Med hækkandi sol” (Systur)

Rolig ballade på islandsk, og et plusspoeng for at de synger på islandsk.  Har lyst til å la meg begeistre, men jeg synes ikke at jeg får det helt til.  Terningkast:  3

  •  Nederland:  “De diepte” (S10)

Ok, melodi, på nederlandsk!  En låt på det jevne.  Terningkast:  3

  •  Portugal:  “Saudade, Saudade” (Maro)

Zzzzzzzzzzzzzzzzzz.  Terningkast: 1

  •  Litauen:  “Sentimentai” (Monika Liu)

Herregud!!!!!!!!!  Terningkast:  1

  •  Sveits:  “Boys do cry” (Marius Bear)

En rolig seig låt, det er en melodi der, som vel forsåvidt er ok, men ikke noe mere heller!  Og så vil jeg ha noe annet enn dette:)  Terningkast:  2

  •  Moldova:  “Trenuletul” (Zdob si Zdub og Fratil Advahov)

Her blir det liv!!!!  Det er trekkspill og munter stemning på scenen.  Raske rytmer, og det er tøft.  Jeg kan ikke si annet enn at jeg liker Moldovas bidrag.  Jeg liker det veldig godt!  Terningkast:  5

  •  Hellas:  “Die together” (Amanda Tenfjord)

Tja, har hørt på denne låten flere ganger, og jeg var kanskje litt streng i semifinalen da jeg gav den en toer.  Jeg innrømmer det.  Så jeg gir terningkast 3.  Bra sang, ok, melodi, og det tar seg opp på slutten av låten!!!

  •  Armenia:  “Snap” (Rosa Linn)

Jeg liker denne.  Munter og glad poplåt.  Terningkast:  4

Så har vi gått gjennom alle låtene i årets internasjonale mgp-finale!  Og nå skal egentlig en vinner kåres!  Jeg må innrømme at det er flere låter som jeg liker veldig godt.  Noen låter skiller seg veldig ut, på ulike måter, andre er mer “tradjsjonelle” grand prix-låter.  Jeg skal innrømme at jeg sliter med å kåre vinneren.  Har hørt på de som jeg liker best flere ganger, og det blir nesten verre og verre for hver gjennomhøring å bestemme seg for en vinner.  Men det må gjøres, selvsagt.  Mine fantastiske og trofaste lesere vil selvsagt vite hvilken låt jeg liker best, ikke bare de, selvsagt vil hele Europa vite hvilken låt bloggeren som en gang har vært nr. 8 på topplista til blogg.no liker best og vil stemme på i kveld.  Men  jeg klarer ikke å bestemme meg. Dere må alle vente.  Jeg må høre noen låter et par siste ganger til, så jeg er sikker på at jeg tar de rette valget og gir den korrekte anbefalingen til dere alle.  Jeg er tilbake senere i dag, med nytt innlegg, og da skal det hele avsløres.  Jeg setter fristen til klokken 1400.  Da skal jeg ha bestemt meg.  Klikk deg inn på allansverden klokka to i dag, så får du se hvilken låt som blir vinneren i allansverden.  And twelve points go to……?  Ikke lenge til alt avsløres….:)

Oppdatert kl. 1405:  Klikk her for å se hvem som stikker av gårde med seieren i allansverden!!!

Her kan du melde deg inn i facebook-gruppa til allansverden:  https://www.facebook.com/groups/1036027650336772

Mine tidligere mgp-innlegg fra 2022:

Semifinale del 2

Går Norge videre til finale i kveld?

Hva er tidenes aller beste mgp-låt?

MGP vorspiel – vi starter oppladningen til neste ukes finaler

Hvem vinner Sami Grand Prix?

Hvem skal vi sende til Torino?

Det beste nordnorske i mgp

Sistesjansen del 2

Hvem er Subwoolfer?

Sistesjansen del 1

Delfinale 4

Delfinale 3

Delfinale 2

Delfinale 1

 

Giorgio Armani//Lancôme//Giorgio Armani//Skin79

2 kommentarer
    1. Enig med en del av vurderingene dine. Holder en knapp på Sverige, Ukraina og Norge som topp tre. Tror nok Ukraina vinner, selv om jeg liker best det svenske bidraget. Men jeg er “mezmerised” av Portugal, så der er vi uenige 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg