Rampenissen og årets nykommer og Picasso og Knoll og Tott:)

God morgen!  Det er torsdag 9. desember, og det lakker og lir mot jul.  Det blir gjerne en del godtespising i adventstida, og det er viktig å passe på tannhygienen og pusse tennene godt.  Rampenissen er nøye med tannpussen, og han er oppe tidlig om morgenen for å ta en tannpuss😊

I går kveld fikk jeg et lite sjokk, med positivt fortegn.  Var innom blogg.no og klikket meg inn på en del andre bloggere for å se hva de blogger om i disse adventstider, og det angrer jeg såvisst ikke på, for en av de aller mest spennende bloggerne, “Gryende”, har sin “Gryxen awards” der hun utroper en vinner daglig frem til 24. desember, og som “Årets mannlige nykommer” har hun så kåret følgende blogger:  Allansverden!!!!!  Og det er jo meg!!!!!!!!!!!!!!!  Jeg ble helt overveldet.  Fantastisk!!!  Det var egentlig utrolig gøy for å være helt ærlig, det at en av de andre flinke bloggerne liker bloggen min.  Det setter jeg veldig stor pris på!  Jeg måtte skrive en liten takketale i kommentarfeltet til “Gryende”.  Og igjen, tusen takk takk til deg “Gryende” for prisen, og for så mange hyggelige ord om bloggen min.  Jeg legger en lenke til utnevnelsen her, så kan jeg kikke på den på dager der antallet sidevisninger ikke er så bra, og så kan jeg trøste meg med at en gang så var jeg årets nykommer 2021:)  Those were the days!

GRYXEN-AWARDS 2021 – årets mannlige nykommer!

Jeg måtte jo bare skrive ut selve utnevnelsen og henge opp på veggen.  Ramme må jeg få tak i, det kommer.  Konemor synes det ikke alltid er så bra for meg å få gode plasseringer på topplista på blogg.no, slik som den gangen jeg var nr. 14.  Hun sier jeg kan bli litt høytflyvende og miste bakkekontakten.  Allan er altså årets mannlige nykommer-blogger 2021 – jeg vet ikke om jeg noen gang kommer ned på jorda igjen.  Det blir kanskje ut på nyåret en gang.

Dessverre har Picasso fått meg ned på jorda igjen.  Picasso og jeg var ute og gikk tur sent i går kveld, og det ble en trist opplevelse.   Jeg er ikke veldig fornøyd med miniatyrhunden min.  Skal tro om han selv er fornøyd med seg selv der han sitter…?..RASISTEN vår!!!  Møtte nemlig en hyggelig mørkhudet dame fra Somalia på vår vei, og Picasso reagerte med skepsis og voffet mange ukvemsvoff mot damen igjen og igjen og igjen og han ville ikke gi seg uansett hva jeg formante!!!  Og så jeg da som alltid har sagt til mine barn og min hund at alle mennesker er like bra uavhengig av hudfarge. Det sies at kunnskap er bra for å komme fordommer til livs – i dette tilfelle hadde det kanskje vært tilstrekkelig med et speil!

Jeg håper at et speil vil kunne gjøre nytten.  Jeg skal i alle fall ikke la Picasso få lese juleblad med Knoll og Tott i lag med meg, i alle fall ikke en litt eldre utgave der de innfødte, mørkhudete afrikanenerne er karikaturer og stereotyper, og fremstilles som halvnakne, ville, småhissige mennesker som springer rundt omkring i bushen.  Ja, samfunnet har jo forandret seg sånn holdningsmessig de siste tiårene, og det er flott, men jeg vil nå også tenke at tegneserier som Knoll og Tott må ses i lys av det det samfunn og den tidsepoke de oppstår i, og sånn sett forstås deretter.  Og jeg synes nå det er greit å synes at Knoll og Tott er festlig morsomt, og selv om for eksempel han innfødte høvdingen nok fremstilles mindre stereotypisk nå enn før, så holder jeg Picasso litt unna når jeg koser meg med alle rampestrekene til de to små djevelungene, bare sånn for sikkerhets skyld så han ikke skal bli enda mer fordomsfull enn han allerede er.  Knoll og Tott er faktisk det eldste julebladet vi har som fortsatt gis ut, kom vel ut rundt 1911 eller 1914 eller der omkring, og en ting har vi i alle fall lært av dette julebladet som har vært på markedet så lenge.  Det hjelper ikke å banke opp og pryle barn som ikke oppfører seg.  Knoll og Tott har fått bank og pryl av Kaptein Vom i over 100 år nå, og fremdeles så har de ikke lært å oppføre seg ordentlig.  Tiden er nok inne for Kaptein Vom å justere litt på barneoppdragelsen – det er slett ikke sikkert at det nytter å banke vett inn i skallen på ungene. Han prøver nok igjen i år også, men jeg tror ikke han lykkes denne gangen heller.  Kanskje til neste år?  Vi får se:)  Ha en fin dag alle sammen!

 

5 kommentarer
    1. YaY! Det er altså så himla moro å se disse her i fysiske format, hengende på veggen!!
      (Det foreligger vel dermed en viss klysefare her oxo, men screw it! Om du vil være ‘mamma-Anna til Michelle’, så kan jeg være Isabel Raad? – Eller om du heller vil ta kranglerollen Med Mads Hansen?.. 😛 😛 😛

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg