De beste fremføringene i “Hver gang vi møtes”!

Reklame | Gymgrossisten og Dentaworks

SBD Apparel//Nike//Nebbia//Röhnisch

I morgen er det “Hver gang vi møtes”.  Det er et flott program å se på lørdagskvelden! Jeg ser det på apple tv’en etter mgp og koser meg med et glass rødbrus.  I dette musikalske underholdningsprogrammet møtes syv kjente norske musikere på en gård/gjestgiveri for å synge hverandres sanger, og med frihet til å lage litt egne personlige versjoner av sangene.  Det har vært veldig mange flotte fremføringer hver sesong siden 2012, og i dag skal jeg kåre de 10 beste jeg har hørt.  Og jeg har hørt dem alle!  Det er en krevende oppgave å plukke ut mine 10 favoritter, for det har vært mange veldig mange flotte versjoner og fremføringer, men det er likevel noen som har vært ekstra minneverdige. Juryformann Allan føler seg klar for nok en rangering…

Her er de beste versjonene og fremføringene i “Hver gang vi møtes”, så langt!

10.  Ole Paus:  “Masken”  (klikk for å se og høre på sangen)

Dette er Ole Paus’ versjon av Lene Marlins låt “Disguise cover”.  Ole Paus er ikke verdens beste sanger, men han har en fantastisk formidlingsevne, og alt Ole Paus tar i blir ekte og troverdig.  En nydelig versjon, oversatt til norsk, og med Ole Paus’ avtrykk.  Vakkert!  Stor kunst av Ole Paus!

9.  Hanne Sørvaag:  “God morgen, min kjære” (klikk her for å se og høre sangen)

Hanne Sørvaag synger denne nydelige sangen til Benny Borg.  Det er vakkert, det er rørende.  Nydelig fremføring!

8.  Marion Ravn:  “Nerven i min sang”  (klikk her for å se og høre sangen)

Marion Ravn hyller Jonas Fjeld med denne nydelige versjonen av “Nerven i min sang”.  Det er enkelt og svært vakkert!  Mario Ravn synger som en gudinne!

7.  Arne Hurlen:  “Jeg vil ikke se deg med han” (klikk her for å se og høre sangen)

Arne Hurlen hyller Maria Mena og har laget en norsk versjon Maria Menas sang “I don’t want to see you with her”.  Ikke ante jeg at Arne Hurlen er så rå vokalist, men det er han!  Fantastisk fremføring!!

6.  Eva Weel Skram:  “Evig eies” (klikk her for å se og høre sangen)

Eva Weel Skram synger “Evis eies” av Henning Kvitnes, og hun gjør det nedtonet med piano og sin vakre stemme.  Nydelig versjon!

5.  Vinni:  “Sommerfuggel i vinterland” (klikk her for å se og høre sangen)

Vinnis tolkning av Halvdan Sivertsens “Sommerfuggel i vinterland” fra første sesongen er legendarisk.  Vinni lager en hiphop-versjon av Halvdan Sivertsens vakre vise, og han gjør det med bravur!

4.  Elg:  “Hjernen er alene” (klikk her for å se og høre sangen)

Elg tolker “Hjernen er alene” med Lars Lillo Stenberg, og for en fremføring.  Det er så langt fra Delillos musikalske univers som det går an å komme – en fantastisk fremføring av Elg!!!  Det er rørende, jeg får frysninger.  En av de beste musikalske fremførelser jeg har sett!

3.  Onkl P:  “Vinsjan på kaja” (klikk her for å se og høre sangen).

Jeg liker artister som har satt sine personlige avtrykk på låtene de fremfører og tolket dem inn i sitt musikalske univers.  Og det gjør OnklP når han tolker “Vinsjan på kaia” med Bjarne Brøndbo og DDE. Teksten er forandret, men vi gjenkjenner låta.  Vi er ikke lenger på trøndelagskysten, men vi er i Oslo hos OnklP, og alt er ekte og troverdig.

2.  Espen Selvig:  “Neonlys på Karl Johan” (klikk her for å se og høre sangen)

“Dansken Espen Selevig hyller Eldar Vågen med “Neonlys på Karl Johan”.  Og “dansken” lager en kjempefin personlig versjon med utgangspunkt i eget liv.  Flott tolkning!!

1.  Unni Wilhelmsen:  “Siste reis” (klikk her for å se og høre sangen)

Unni Wilhelmsen hyller Henning Kvitnes med sangen “Siste reis”!  Og det er dette “Hver gang vi møtes” handler om – artister som tar andres sanger, overfører dem til sine egne musikalske univers på en slik måte at blir ekte og troverdig, og bedre enn det Unni Wilhelmsen gjør det med denne låten kan det ikke gjøres.  “Siste reis” er vel ikke blant Henning Kvitnes største hits, det er en sjømannssang, men Unni Wilhelmsen gjør sangen om til å handle om en sliten rockesangers liv.  Originalen er gjenkjennelig, det må den jo være, men Unni Wilhelmsen setter sitt personlige avtrykk på låten.  Og jeg tror på henne når hun synger.  Det er ekte og troverdig.  Førsteplass til Unni Wilhelmsen, i hard konkurranse med mange andre flotte versjoner og fremføringer.

I morgen er det ny episode av “Hver gang vi møtes”.  Da blir det det nye spennende tolkninger av låtene til Anna of the North.  Det blir en flott lørdagskveld, først med mgp og så “Hver gang vi møtes”.  Ha en god helg!

Dentaworks Tandblekningsgel

 

 

 

 

1 kommentar
    1. Enkelte håplause vurderingar, men; for det meste meget bra.
      Dansken hadde eg ikkje høyrt, nydeleg. Og Elg som jamra ut sin fortvilelse; vanvittig!
      Glimrande liste Allan, køyr på.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg