Den ene julefilmen du bare må se!!!

Indiska//Indiska//Indiska//Indiska//Indiska

God morgen!  Det er første juledag. Og for en kjempefin julaften vi hadde i går, med god mat, fin stemning, gaver og familie:)  Må jo si meg svært godt fornøyd med julegavene – fikk blant annet en slik dope salalåm-hettegenser, som ungdommen bruker, ja, og så jeg nå da.

Når jeg jo får en slik, må det bare bety at jeg fortsatt blir ansett for å være en ungdom av gavegiveren.  Jeg kan ikke tolke det på noen annen måte.  Jeg liker å tolke det på den måten kjenner jeg.  Man gir vel ikke slike dope slalåm-hettegensere til en mann på 53 år, som føler seg som 53 år, eller mer?  Neida, det skulle vel tatt seg ut!  Slikt antrekk bruker ungdom som kjører slalåm off-piste her og der, svinger inn i et tre for ikke å kjøre utfor et stup, og som gjerne er med på Poolrace, sånne som jeg altså!  Det er fint å kjenne at man lever.  Må si at dope-hettegenseren passet perfekt, den satt som et skudd.  Det er kommet masse snø i de siste dagene, og vi er klar for tur opp til Målselv Fjellandsby og slalåmkjøring senere i jula.  Blir forresten nyttår på månetoppen!  Det blir helt strålende!  Gleder meg:)

Men i dag er første juledag, og det blir en flott og rolig dag hjemme.  Vi skal vel se på litt nærmere på julegaver, spiste litt julegodter, og kanskjue vi kikker på en julefilm.  Hvis du skal se film i jula, og det er det sikkert mange som skal, må jeg anbefale en film.  Og det er selvsagt Tante Pose!

Dette er en urgammel norsk film, fra 1940, svart-hvitt.  Handlingen i filmen er lagt til slutten av 1800-tallet, før ungdommen begynte å gå med dope slalåm-hettegensere.  Midt i julestria melder den upopulære søsteren til sorenskriver Bals, Blanca, også kalt «Tante Pose», sin ankomst til Balsgården.  Sorenskriveren er redd for at besøket vil medføre betydelig bråk, og frykten er berettiget.  Det blir umiddelbart “krig” mellom Tante Pose og sorenskriverens svigerfar, barnas populære bestefar, og den gamle jomfruen er ikke enkel å ha med å gjøre.  Det blir mye forviklinger, og det tar litt tid utover jula før ting ordner seg:)

Tante Pose bør du se!  Filmen har en lun og morsom humor, og den forteller også en del om hvordan forskjellige samfunnsforhold var i gamle dager.  Blant annet ser vi hvor raskt folk inngikk forlovelser og giftet seg før i tiden.  Ja, vi som så “Tre nøtter til askepott” på julaften fikk jo også med oss at prinsen og askepott ikke akkurat nølte med å erklære forlovelse og være klar for bryllup umiddelbart etter at de hadde møtt hverandre.  Det var ikke som i dag at samboerskap er helt vanlig.  Samboerskap var derimot synd i gamle dager. Og jeg kjenner mange som lever i synd i dag.  Jeg levde selv i synd i flere år før jeg giftet meg, og kanskje kan samboere som ser Tante Pose bli inspirert av filmen, og få litt innblikk i hvordan man kan få iverksatt et giftermål.  Tenk om Tante Pose-filmen kunne føre til flere frierier i jula?  Det hadde jo vært kjempekoselig det, og det igjen ville jo ha ført til flere utdrikkingslag, og kanskje Allan hadde blitt invitert med?  Det var jammen en spennende tankerekke!  Det er alltid gøy med en fest!

Ha en kjempefin første juledag alle sammen!

 

 

 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg