Det er samefolkets dag og jeg sier lihkku beivviin!

Reklame | Gymgrossisten, Lyko, Tannrevel og Elskling.no

Lihkku beivviin!  Gratulerer med dagen!  Det er 6. februar i dag, og det er samefolkets dag, samenes nasjonaldag, og dagen er en felles feiring for samer i Finland, Norge, Russland og Sverige.  Det blir helt sikkert feiret med mye god mat rundt omkring, bidos, blodpannekaker, reinkjøtt-taco og andre gode saker man kan lage av reinen.  I anledning dagen kommer en liten gave til samefolket fra den o store prominente toppbloggeren himself, og det er en egen side for “Sapmi” under “blogging” på hjemmesida mi allansverden.no der “Sapmi-inspirerte” blogginnlegg vil bli lagt inn.  Er ikke det en flott gave så vet ikke jeg.  Her er adressen:  https://allansverden.no/page-57/?pagelayer-live=1

Sametinget ligger i Karasjok og arbeider for at samene skal få sikret og utviklet sine språk, sin kultur og sitt samfunnsliv.  Og det er bra, for det har ikke alltid vært så greit å være same i nasjonalstaten Norge.  Jeg er faktisk litt same selv, bittelitt.  Min oldefar, Lars Pedersen var fra Bjerkvik/Ofoten.  Hans foreldre, mine tippoldeforeldre var Peder Johnsen Svonni  og Susanna Johnsdatter Coggi, var begge samer, og deres foreldre var igjen svenske samer som hadde begynt å komme ned til kysten ved Ofoten fra Jukkasjærvi tidlig på 1800-tallet da det var dårlige kår i de svenske lappmarker.  Og følger man denne slektsgreina videre bakover, så har mine forfedre her vært svenske samer fra Jukkasjærvi-området så langt tilbake i tid som jeg har klart å spore den slektsgreina da jeg forsket litt på slekta mi og hvor jeg kom fra.

At min oldefar Lars Pedersen var samisk har nok ikke vært snakket så mye høyt om i min slekt, og det har nok vært slik mange steder tidligere at det samiske har ikke vært noe en har villet fremheve og snakke så høyt om.  Det er vel et resultat av fornorskingen i gamle dager der den samiske befolkningen skulle gi opp sitt språk og kultur, og skulle assimileres inn i det norske storsamfunnet.  Sånn sett er samefolkets dag en viktig dag – den forteller oss at det i dag skal være greit å ha en samisk identitet og være stolt over den.  Personlig føler jeg meg som den jeg er, og det er vel egentlig nordnorsk.  Man kan tenke seg som i gamle dager at det samiske ikke inngår i det nordnorske hvis man ser på samene som en gruppe som ikke helt passer inn den norske nasjonalstaten og således skal fornorskes, men den tiden er vi heldigvis forbi, og samisk språk og kultur kan med rette være en del av nordnorske.  Og det passer jo bra, for i det nordnorske har vel det samiske alltid inngått, ettersom jo samenes land ligger her oppe langt mot nord.  Det er bra og riktig å tenke slik.  I min “nordnorske” identitet inngår også den lille samiske delen.  Og uansett er jeg stolt over den jeg er, nordnorsk og bittelitt samisk, der det samiske ikke trenges å bli holdt skjult, og det er flott!  “Lihkku beivviin”!!

https://www.facebook.com/allan.kristensen.984/videos/10158746858305901

Ha en fin dag!  Hyggelig at du er innom bloggen min på besøk!  Velkommen tilbake:)

Her kan du melde deg inn i facebook-gruppa til allansverden:  https://www.facebook.com/groups/1036027650336772

Oversikt over alle mine blogginnlegg, inndelt etter emne:  https://allansverden.no/page-6/

Min hjemmeside:  https://allansverden.no/

Klikk her for å sammenligne strømpriser fra alle strømleverandører i Norge og bytt strømavtale enkelt og kostnadsfritt.  Strømkalkulatoren elskling.no hjelper deg å finne den strømavtalen som passer akkurat deg best.

Få litt brunfarge!  Prøv selvbruning uten å utsette deg for de farlige UV-strålene.  Test ut Tannrevel Pro.  Nå på tilbud 974.- (før 1299.-).  Se:  https://c.mtpc.se/tags/link/2935837

 

Braun//Remington//Kevin Murphy//Sebastian Professional

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg