Er det mulig å ha frukttrær i gokk?

Reklame | Gymgrossisten og Netthandelen No

ICANIWILL//Gorilla Wear//ICANIWILL//GASP//GASP//ICANIWILL

Det skal handle om epler og kirsebær i gokk i allansverden i dag.  Er det mulig i få epler og kirsebær fra frukttrær i hagen her langt oppe i nord, i Bardu i indre Troms for å være nøyaktig.  Ja, det er det faktisk.  Det er faktisk mulig.  Jeg har nemlig fått det til.  Nå er jo jeg (i egne øyne) prominent blogger med en 2. plass på topplista til blogg.no å skilte med, men det er mulig for noen og enhver å få dette til bare man gjør de rette tingene.  Følg med, så skal jeg fortelle deg nærmere hva du må gjøre for å frukt fra hagen oppe i gokk:)

Det første man må gjøre hvis man skal ha frukttrær i hagen oppe i nord, er å kjøpe frukttrærene, og da velge frukttrær som kan vokse i så høy hardførhetssone som mulig.  Vi i Bardu er kategorisert å ligge mellom hardførhetssone 7 og 8 på en skala som brukes på gartneriene, og de frukttrærne jeg har valgt er de med høyest “H” og så tall bak, og da ble det et wormdal kirebærtre og epletrærne rød sevstadholm og (rød)haugmann.  Disse trærne er satt til H6 på denne skalaen, og er således ikke egnet for de klimatiske forholdene oppe i dette iskalde isødet i Bardu, men en kan likevel klare å få de til å overleve ved å plante de på et lun sted på eiendommen, og “kle på” trærne om vinteren, og de frukttrærne vi har, har klart seg og vi har fått frukt på de.

Når det gjelder kirsebærtre, holder det med ett tre, men en må ha to forskjellige epletrær, og det må være typer som pollinerer, og det vil si at de blomstrer omtrent samtidig, slik at det kan bli epler av det.  Haugmann og Rød Sevstadholm er to typer epletrær som funker bra, og de er vel blant de mest hardføre.

Jeg “pakker ut” frukttrærne når snøen har blitt borte, en gang i løpet av sommeren, og så gjødsler jeg hver fjortende dag fra 1. juni til 1. august.  Jeg bruker slikt blåkorn gjødsel, og det har funket fint.  Litt ekstra gjødsling skal være bra for veksten, for er jo kortere vekstsesong her oppe i nord kontra for eksempel Hardanger.  Men resultatet kan bli aldeleles fantastisk:)  På bildet under ser vi et eple fra Liveien, og under ett eple fra Hardanger kjøpt på coop extra.  Vi ser tydelig at eplet fra hagen til bloggeren er det største eplet, og det er vel sånn sett ikke så rart når vi tenker oss om, for dette er tross alt eplet fra hagen til bloggeren som har vært nr. 2 på topplista til blogg.no!!!

Det er altså mulig å ha få frukt fra hagen selv om man bor laaangt mot nord, men man velge hardføre tresorter, plante trærne på et lunt sted, og så er det nok lurt å gjødsle litt ekstra.  Og så må man få frukttrærne til å overleve vinteren, og det kan også være en utfordring, men det er mulig.  Det tror jeg at jeg skal fortelle om i et senere blogginnlegg.  Følg med på allansverden så kommer det plutselig en dag et nytt innlegg om frukttrær i gokk, del 2, da med tips til hvordan man kan pakke inn frukttrærne for å få dem til å overleve vinteren:)

Ha en fin dag alle sammen!  Takk for at du besøker bloggen min:)

 

Her kan du melde deg inn i facebook-gruppa til allansverden:  https://www.facebook.com/groups/1036027650336772

Oversikt over alle mine blogginnlegg, inndelt etter emne:  https://allansverden.no/page-6/

Min hjemmeside:  https://allansverden.no/

MAC//MAC//MAC//MAC

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg