Gjør hagen klar for vinteren!

Reklame | Gymgrossisten og Indiska

Under Armour//Under Armour//ICANIWILL//ICANIWILL//ICANIWILL//ICANIWILL

Når man har hage, kan høsten være et rimelig lite helvete.  Det er uendelig mye som skal gjøres før vinteren setter inn.  En skal rake lauv, sette inn hagemøbler, tømme basseng, binde opp buskvekster, tømme dammen, klargjøre frukttrær for vinteren, sette inn putekasser, damfigurer, gassgrill, vindmølle, vannslange, solarlys og diverse andre saker og ting, og det er helt sikkert et eller annet eller ganske mye annet jeg har glemt å nevne.  Jeg har tidligere blogget om hvordan man kan få frukttrær til å trives i Nord-Norge om vinteren, og det innlegget kan du lese hvis du klikker her, men når man har klargjort frukttrærne til vinteren er man så langt fra ferdig med hagearbeidet før kong vinter melder sin ankomst, og her i Nord-Norge kan han gjerne melde sin ankomst før man vet ordet av det.

Det er som har nevnt mye annet som også skal gjøres i hagen før vinteren.  Og det verste og mest kjedelige arbeidet og mest meningsløse er utvilsomt å rake lauv.  Takk gud for at det finnes river man kan bruke for å rake sammen og få bort lauvet.  Jeg tør ikke tenke på hvordan det hadde gått hvis man skulle gått rundt i hagen og briljert med pinsettgrepet, altså ved hjelp av tommel og pekefinger og plukke opp ett og ett blad.  Det ville ha tatt sin tid å få ordnet hagen da ja, og kanskje hadde jeg ikke fått tid til å blogge heller, gud forby!  Nei, takk for pris finnes det river, og det som enda bedre er! Det finnes gressklippere, og jeg har sett at hvis man bare stiller inn gressklipperen på laveste klippehøyde, så tar den det meste av lauvet, og da er det godt å være menneske, og blogger.  Det er faktisk et lite tips hvis man vil få bort lauvet på en litt enklere måte enn å rake det bort, eller plukke bort ett og ett lauvblad med pinsettgrep.  Det funker bra med gressklipper da.  Det er et lite men, tror jeg, og det er at det er vel ikke helt gunstig for gressplenen å bli klippet så kort rett før vinteren, så det er en avveining hva man vil gjøre.  Jeg må innrømme at jeg har brukt gressklipperen.  Det går fortere, og det er fristende når det er så mye som skal gjøres om høsten.

Vi har forresten en dam i hagen, og den kan du lese mer om her, og jeg tømmer denne for vann før jeg legger en presenning over.  Vet ikke om det egentlig er nødvendig, men gjør det for å beskytte damfolien under, og det skader i alle fall ikke å gjøre det, for damfolien har klart seg veldig bra i mange år ved å gjøre det på denne måten.

Og så er det bare å få plassert alt i garasjen, og her skal dere få et lite tips!  Ta et bilde når du har fått plassert alt slik at du også har en mulighet til å få plass til bilen der i midten et sted, for da kan en bare gjøre på samme måte neste år, og man slipper å gruble over hvordan i all verden var det nå man plasserte hagebordet slik at også putekassene og grillen fikk plass.  Da er det bare å finne frem bildet på mobilen, så ligger oppskriften der, og hvis man ikke har fått så mange flere nye hageting, så er det også et håp i år om at det kan bli plass til alt i garasjen, og er man heldig og dyktig med plasseringen så er det kanskje også plass til bilen:)

Da tenker jeg at hagen og jeg er klar for vinteren.  Liker du forresten vinter og har lyst til å lese blogginnlegg om vinter, kan du klikke her.

Ha en fin dag alle sammen!  Takk for at du besøker bloggen min:)

Her kan du melde deg inn i facebook-gruppa til allansverden:  https://www.facebook.com/groups/1036027650336772

Les blogginnlegg om hage og utemiljø:  https://allansverden.no/page-39/?pagelayer-live=1

Oversikt over alle mine blogginnlegg, inndelt etter emne:  https://allansverden.no/page-6/

Min hjemmeside:  https://allansverden.no/

 

Indiska//Indiska//Indiska//Indiska

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg