It’s not just a club, it’s a way of life!

Du kan skifte skjorte, bukse, jakke. Du kan bytte bil.  Du kan skille deg, bytte livsledsager, bytte religion, men du kan aldri bytte ut din engelske favoritt-fotballklubb!  Det ville i så tilfelle være den største dødssynden av dem alle! Jeg har hørt om de få som har gjort det – jeg håper det går bra med dem. Fotball er så visst ingen kamp på liv og død, det er langt mer alvorlig enn som så, sa vel den legendariske fotballmanageren Bill Shankly i sin tid.  Det er sterke følelser og lidenskap knyttet til de engelske fotballklubbene!  Vi som bor her vi bor, og som er interessert i fotball, burde jo ha holdt med TIL eller Bodø Glimt, de mer lokale klubbene. Og ja, jeg gleder meg jo når disse gjør det bra, men den virkelige lidenskapen og de store følelsene er knyttet til en annen fotballklubb langt borte. Det er egentlig litt rart.  Jeg kan ikke forklare det.  Men sånn er det!  Det var stas med tippekamper fra England på NRK en gang for lenge siden. Man måtte jo ha sitt favorittlag, og det måtte selvsagt bli Manchester United.  There’s only one United.  Det var noe magisk med denne klubben, historien, de legendariske spillerne, triumfene, tragediene, mytene.  Hele pakken! Jeg ble en Red Devil;)

Det går opp og ned i fotball. Aldri glemmes 26. mai 1999 da Manchester United møtte Bayern Munchen til Europacupfinale på Nou Camp i Barcelona. Bayern Munchen ledet 1-0 da kampen egentlig var slutt, men United snudde det hele etter to mål i løpet av noen få vanvittige overtidsminutter og vant 2-1. Det kokte på Paletten i Tromsø der jeg så kampen den gang. Det fløt av champagne. Vi danset på bordene, i lag med servitørene. Det var en magisk kveld, en kveld for historiebøkene!!!

Vi prøver å glemme 24. oktober 2021.  Vi tapte 0-5 for Liverpool på hjemmebane.  Vi snakker ikke mer om det.

Fotball er sterke følelser.  Min eldste datter hadde det allerede som svært liten veldig vanskelig når United tapte.  Hun holder med United i dag. Jeg tror jeg har vært en god far:)

Det går opp og ned i fotball som i livet ellers. Sir Alex Ferguson hadde fantastisk suksess som manager for United i mer enn to tiår, og vant det som vinnes kan av trofeer om og om igjen.  Men Sir Alex kunne ikke holde på for evig, og han gav seg som manager i 2013 etter å ha vunnet premier league med United for 13. gang det året, noen få måneder før han fylte 72 år.  Tiden etter Sir Alex har vært vanskelig.  Det er Ole Gunnar Solskjær som nå er manager for Manchester United. Han spilte for United under Ferguson og scoret seiersmålet i Europacupfinalen mot Bayern Munchen i 1999, og er for alltid en legende på Old Trafford.  Jeg håper Solskjær lykkes med å bringe United tilbake til fordums storhet. Jeg liker manageren Solskjær, og forsåvidt mennesket Solskjær også. Ikke bare fordi han er tidligere spiller eller norsk, men mest fordi han fremstår som en utrolig sympatisk og fin fyr med integritet og en fin lederstil. Han er ydmyk og opptrer ordentlig på alle måter, tar på seg skylden når laget taper og fremhever spillerne når laget vinner. 

I kveld er det kamp i Europacupen mot italienske Atalanta.  Jeg har vært to ganger over til Old Trafford og sett United – en opplevelse for livet.  Jeg har sett «gud» spille fotball live på Old Trafford, og ja, vi som tilhører menigheten vet hvem han er. Jeg skal gjøre tv’en klar i kjellerstua i kveld, Europacupkamp mot Atalanta altså.  Det er alltid spesielt med Europacupkveld.  Seier eller tap – We love United we do, oh United we love you!!!  Men vi går for seier i kveld. Blir det seier, er jeg nok munter og glad når jeg skriver på bloggen i morgen tidlig. Glory Glory Man United:)

                                 https://no.pinterest.com/kirathepeter/ggmu/

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg