Jeg lader opp til FA-cupfinale på Wembley

Reklame | Blivakker, Nordic Nest, Nelly, Babyshop, Sephora, Lindex, Tanrevel, Elskling.no

I dag skal det igjen handle om fotball i allansverden.  Det har det gjort en del i det siste, og det skal det faktisk gjøre i dag også.  Det er nemlig FA-cupfinale på Wembley.  Mitt kjære Manchester United møter vår bråkete nabo Manchester City, og det har aldri skjedd før i FA-cupens historie at de to Manchester-lagene møtes i en FA-cupfinale, før det nå skjer i år.  Og det kommer til å bli skikkelig fotballfest i London, en kamp mellom to av verdens beste fotballag, et møte mellom to av verdens beste trenere, Erik Ten Hag mot Pep Guardiola, og mange interessante dueller ute på banen mellom svært gode fotballspillere.  Måtte det beste laget, altså Manchester United, vinne!!!  Men det er det jammen ikke sikkert at de klarer, for Manchester City er nok i utgangspunktet favoritter, og det med rette, for Manchester City har et fantastisk fotballag.  City har vunnet Premier League med klar margin, og jakter the treble, altså seier i FA-cupen og Champions League, og United er et av hinderne City møter på i jakten på the treble, som United vant under Sir Alex Ferguson i 1999, og så er det Inter Milano som City møter senere i finalen i Champions League.

Kan så Manchester United slå Manchester City i FA-cupfinalen?  Ja, selvsagt kan de det.  United slo City på Old Trafford i Premier League denne sesongen, men ble knust av City på Etihad, og Erik Ten Hag vil nok ta med seg erfaringene fra disse kampene når han legger opp kampplanen mot City nå i FA-cupfinalen.  Det blir neppe lett å legge opp den kampplanen mot et sterkt City-lag, men jeg tenkte jeg ville hjelpe Erik Ten Hag med kampplanen slik at de bråkete naboene våre kan slås og United kan vinne FA-cupen 2023. Jeg håper Erik Ten Hag leser bloggen min, for her kommer mine tips til hvordan United kan slå City på Wembley i dag.

Jeg tror det er nødvendig å ta innover seg at City kommer til å ha ballen mest i FA-cupfinalen.  City er svært dominante i sin spillestil, har stort ballinnehav, og jeg tror ikke United har laget pr. i dag til å matche City på dette feltet.  Så jeg vil ta høyde for at City kommer til å ha ballen mest, og ta ut en ellever som kan vinne selv om man ikke har ballen mest.  Og det er forsåvidt ingen kunst  Det er ikke alltid slik at det er det laget som har ballen mest som vinner fotballkamper!  Og det er det forhåpentligvis ikke i dag heller.

Jeg starter med keeperplassen.  Det er selvsagt David De Gea!  Erfaren keeper, vært i United leeenge, vant ligaen med United under Sir Alex for 10 år siden. Vært anerkjent som en av verdens beste keepere i mange år, og er fortsatt blant de beste etter min mening.  David De Gea er ofte i det umulige hjørnet, tar det umulige, og jeg håper han er i det hjørnet i dag.  Det må han nesten være!  Forsvaret må jo bestå av Luke Shaw på venstrebacken, med Victor Lindelof og Raphael Varane som midtstoppere.  På høyreback spiller enten Aaron Wan-Bissaka eller Diogo Dalot.  Jeg ville ha valgt Wan-Bissaka til denne kampen.  Wan-Bissaka er ikke veldig god offensivt selv om han har vist fremgang her, men han er utvilsomt verdens beste back defensivt en mot en.  Ingen passerer Aaron Wan-Bissaka!! Og det vil være viktig i denne kampen, at Wan-Bissaka stopper det som kommer.  Diogo Dalot er bedre offensivt, og jeg vil ha Dalot med på benken som et alternativ hvis United trenger scoring,  satse mer offensivt og trenger en bedre offensiv høyreback.  Casemiro er selvskrevet som defensiv mitbanespiller og blir en uhyre viktig brikke, i samarbeid med forsvaret, for å stanse forsyningene av pasninger inn til Erling Braut Haaland.  Braut Haaland må isoleres!!!  Han skal i liten grad kjenne på ballen, i alle fall ikke innenfor Uniteds sekstenmeter!  Bruno Fernandes er selvsagt selvskreven på mitbanen, og siste plass på mibanen velger jeg meg Fred og ikke Christian Eriksen, eller gjør jeg det?  Jeg er veldig i tvil, og det å vrake Christian Eriksen er en stor avgjørelse å ta, men store avgjørelser må også tas noen ganger, og jeg føler på meg at dette er kampen for Fred.  Fred har ofte fungert svært godt i lag med Casemiro på mitbanen, og jeg ser ikke for meg at dette er en kamp der Christian Eriksen skal låse opp et forsvar med lekre pasninger.  Jeg går for sliteren Fred på mitbanen.  Det skal løpes, mye, og det skal vinnes ball, og den skal sendes frem til raske spisser.

Så vil jeg ha en midstpiss og to offensive kanter.  Wout Weghorst setter jeg på benken som en joker.  Wout Weghorst har vært på lån i United siden januar, men jeg føler på meg at hans historie i United er ikke ferdigskrevet.  Det er et avsnitt til for Wout Weghorst.  Kanskje er det han som kommer inn som innbytter og avgjør det hele.  Jeg kjenner det på gikta.  Weghorst er fin å ha som joker, stor og sterk og annerledes enn de øvrige United-spissene.  Han skal sitte der klar på benken og kanskje komme inn hvis vi trenger noe annerledes mot slutten av kampen.  Hvordan blir så angrepsrekka?  Jeg vil ha lynraske, kontringssterke spillere.  United har mange slike, men også noen som er skadet dessverre, som for eksempel Anthony Martial og Antony, og da gir angrepet seg nesten selv, Rashford i midten, Sancho og Garnacho på hver sin kant.  Wout Weghorst sitter klar og kommer inn hvis nødvendig.  Det er viktig å ha alternativer på benken som kan komme inn og bidra til å forandre kampbildet, og her vil Weghorst, Christian Eriksen og Diogo Dalot alle sitte klare.  Antony går jeg ut fra er skadet, men har vært litt uklart om han likevel kunne tenkes å være tilbake.  Hvis Antony er tilbake, tar han plassen til Garnacho.  Da sitter Garnacho klar til å komme inn for å utfordre slitne City-backer en mot en mot slutten av kampen, eventuelt i ekstraomgangene.  

Så er laget tatt ut.  Og jeg tror at dette laget kan slå City, eller i det minste holde City til ekstraomganger, og om så til straffespark.  Og på straffesparkkonkurranse kan alt skje.  Men David De Gea har en dårlig statistikk på straffer, og jeg håper United avgjør det hele før den tid.  Det kommer i alle fall til å bli en spennende finale mellom to svært gode lag med fantastiske fotballspillere.

Manchester United har forresten vunnet FA-cupen 12 ganger, sist gang i 2016, og David De Gea, Marcus Rashford og Anhony Martial var alle med på dette vinnerlaget.  United har forresten tapt 8 finaler, sist gang i 2018, men det skjer vel ikke i år?  Nei, det gjør det ikke!  FA-cupen er jo forresten verdens eldste fotballturnering, helt tilbake til 1872, og United, stiftet i 1878 som Newton Heath LYR, deltok første gang i FA-cupen i 1886/87 da laget møtte Fleetwood Rangers, en kamp som endte 2-2 etter at Jack Doughty scoret begge målene for United, men United nektet å spille ekstraomganger og da ble det Fleetwood Rangers som avanserte i cupen. Jeg er ganske sikker på at United er åpen for å spille ekstraomganger mot City i år om det skulle bli nødvendig for å vinne.  United har forresten møtt City 8 ganger i FA-cupen tidligere.  Det ble tap 0-3 i 1926, nytt tap 0-2 i 1955, men så kom det fire seirer på rad, 3-0 i 1970, 1-0 i 1987, 2-1 i 1996, 4-2 i 2004, før City vant 1-0 i 2011.  Året etter møtte United City nok gang og vant 4-2 etter to scoringer av Wayne Rooney.  Forøvrig har også Ruud van Nistelrooy og Brian Kidd scoret to mål i FA-cupen mot disse blå bråkete naboene til United.  

Hvem vinner så dagens finale?  Mitt tips, og håp, er 2-1 til United.  Rashford scorer først etter en fantastisk kontring, City utlikner til 1-1 en eller annen gang frykter jeg, men så avgjør United finalen i det 89. spilleminutt, og glasskula mi sier at Wout Weghorst har en rolle å spille, så det er enten han som avgjør det, eller så har han målgivende, kanskje til Bruno Fernandes.  Det kan forsåvidt være akkurat det samme, bare det er en United spiller som setter inn 2-1 scoringen, bak City-keeperen. Jeg krysser alle fingre i dag! Glory, glory Man United!!!  

Håper dere alle får en fin dag.  Hyggelig at du er innom bloggen min.  Velkommen tilbake:)

Her kan du melde deg inn i facebook-gruppa til allansverden:  https://www.facebook.com/groups/1036027650336772

Blogginnlegg om Manchester United: https://allansverden.no/page-17/?pagelayer-live=1

Oversikt over alle mine blogginnlegg, inndelt etter emne:  https://allansverden.no/page-6/

Min hjemmeside:  https://allansverden.no/

Kjempefin stripet genser med rullekrage for fine damer til bare kr. 399.-.  Klikk her for å se nærmere på denne flotte genseren og bestill direkte fra linken som kommer opp:)

Få litt brunfarge!  Prøv selvbruning uten å utsette deg for de farlige UV-strålene.  Test ut Tanrevel Pro.  Nå på tilbud 974.- (før 1299.-).  Se:  https://c.mtpc.se/tags/link/2935837

Klikk her for å sammenligne strømpriser fra alle strømleverandører i Norge og bytt strømavtale enkelt og kostnadsfritt.  Strømkalkulatoren elskling.no hjelper deg å finne den strømavtalen som passer akkurat deg best.

Produkter fra Sephora:

Fuktighetskrem – Olehenriksen Peptide Boost Moisturizer

https://c.mtpc.se/tags/link/3285717

Haircare Kit fra Ouai:

https://c.mtpc.se/tags/link/3285854

Produkter fra Babyshop:

Grå, svart Fox 5 Complete barnevogn fra Bugaboo:

https://babyshop-no.mtpc.se/3285862

Svart Pebble 360° babystol fra Maxi-Cosi:

https://babyshop-no.mtpc.se/3285865

Produkter fra Nelly:

Vattert jakke fra Carhartt WIP:

https://nelly.mtpc.se/3285869

Trenchcoat fra Only:

https://nelly.mtpc.se/3285872

Produkter fra Nordic Nest:

Kay Bojesen Songbird Kay

https://nordic-nest-no.mtpc.se/3285875

Kay Bojesen Songbird Sunshine

https://nordic-nest-no.mtpc.se/3285877

Four Reasons//Benton//Chloé//Four Reasons//Four Reasons//Four Reasons

 

 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg