Hvor finner vi den beste skibakken?

Reklame | Gymgrossisten og Blivakker

ICANIWILL//Gorilla Wear//ICANIWILL//ICANIWILL

Det er mange flotte skibakker rundt omkring der man kan drive på med nedoverkjøring på ski. I den virkelige verden har vi jo flotte skisteder som St. Anton, Kitzbuhl, Ischgl, Val Gardena, Breckenridge, Zermatt, Cortina med flere rundt omkring i utlandet et sted, og i Norge har vi jo Trysil, Hafjell, Oppdal, Hemsedal og andre kjente skisteder her og der.  Men hvor finner vi den beste skibakken?

Det skal vi finne ut av i dag, i allansverden.  Jeg skal nemlig ha en kåring, av beste skibakken!!!  Jeg har tross alt slalåm-ski, kan svinge og bremse på disse skiene, og så har jeg vært nr. 8 på topplista til blogg.no, så jeg skulle ha alle forutsetninger for å kunne lage en kåring av de beste skibakkene….og det skal jeg nå gjøre.

En liten ting må nevnes før jeg går i gang med kåringen.  Kåringen foregår altså som nevnt i allansverden, og han som beveger seg rundt i allansverden har stort sett bare prøvd bakkene i Målselv Fjellandsby.  Som leilighetseier oppe i fjellandsbyen er vi forpliktet til å kjøpe heiskort her oppe, og da blir det åpenbart mest skikjøring der oppe i Målselvfjellet, og således vil nok da også beste skibakke nødvendigvis bli en bakke fra der oppe rundt månetoppen et sted, men slik er det, og slik må det bli.  Vi er tross alt i allansverden:)

Her følger kåringen av beste skibakke i allansverden.

7. plass:  Barnebakken i Målselv Fjellandsby.  Morsom liten bakke!  Men den er beregnet for barn, ikke for en blogger som har vært nr. 8 på topplista til blogg.no.  Løypa blir således litt for kort for en såpass prominent blogger.  Blir mye heiskjøring og lite skikjøring.  Men artig for ungene:)  Klikk her for å bli med på tur ned barnebakken.

6. plass:  Nordlys Snow Park

Skiparken ligger på ene side av toppskaret, heisen i midten.  I skiparken vanker de unge, hippe alpinistene, de som har moteriktige dopejakker, kjører baklengs over høye hopp og som liker å leve farlig.  Jeg har også dopejakke, men jeg er da ikke steinehakkegal og beveger meg aldri over på skipark-sida av toppskaret, enn så lenge jeg fortsatt er ved mine fulle fem, og det til tross for at jeg faktisk har uføreforsikring:)  Jeg har verken lyst til å knekke nakken eller lårhalsen, eller det som verre er!  Jeg vil leve og nyte tilværelsen og sette pris på hvor bra jeg har det!

5. plass:  Rognmobakken.  Lang bakke, og fra heisen helt nede ved campingen tar man heisen opp helt øverst oppe i fjellandsbyen, med mulighet for å fortsette ferden opp toppskaret.  Til tider litt smal bakke og litt bratt, og mye folk der og man må passe på for ikke plutselig å bli kjørt ned av en liten fireåring som kommer i rasende fart i hockeystilling!

4. plass:  Toppskaret. Fra Toppskaret er vi så høyt som vi kommer i Målselv Fjellandsby, og fra toppen kan man kjøre ned Toppskaret eller ta til høyre ned Bjørnbåsbakken eller til venstre ned Saglia, og for den saks skyld kommer man seg til alle bakkene i fjellandsbyen når en står oppe i Toppskaret. Bred og fin bakke, ikke så lang, men man kan samtidig kjøre rett inn til Penthouse Månetoppen 38d, og bloggere liker å ha ting fint tilrettelagt så det må jo bli et pluss, og en ting til! Når man står oppe på toppen av Toppskaret, er man høyt oppe og det er lett å føle seg litt ovenpå, bokstavelig talt.  Det er åpenbart at en blogger som har vært nr. 8 på topplista til blogg.no vil trives og føle seg hjemme i Toppskaret, spesielt øverst der oppe på toppen. Klikk her for å bli med på tur ned Toppskaret.

3. plass:  Skogsløypa.  Det er flere skogsløyper i Målselv Fjellandsby, og det er bare å velge seg en skog der oppe og sette utfor.  Morsomt å kjøre utenfor opptråkket løype, i løssnø.  Litt mer krevende å svinge er det, og en må hele tiden ha hodet med seg for ikke å kjøre inn i et tre eller utfor et stup, men når jeg får valget, velger jeg å kjøre inn i et tre.  Jeg tror jeg gjør det neste gang også.  Man kjenner at man lever når man hiver seg ned en skogsløype, og det er gøy når det går bra, spesielt når det går bra:)

2. plass:  Saglia.  Saglia starter helt øverst oppe i toppskaret.  Herfra tar man seg gjennom busker, berg og stup, off-piste ned til toppen av Rognmobakken, og fortsetter så i en lang sløyfe via tunnel under vegen og inn til enden av Rognmobakken og campingen.  Lang, deilig løype.  Noe bratt til tider, og krevende, også for en blogger som har vært nr. 8 på topplista til blogg.no, men Saglia må man bare like:)  Klikk her for å se nedoverfart i Saglia.

1.plass:  Bjørnbåsbakken.  Bjørnbåsbakken er nok min personlige favoritt.  Vi starter øverst oppe i Toppskaret, og kjører i en lang sløyfe, forbi Basecamp Nord (tidligere blånisselandet), krysser langrennsløypa og ender opp nede ved enden av Rognmobakken.  Laaang løype, og bare ganske bratt på slutten.  Lenge kan man sitte i hockey og filosofere over tilværelsen, inntil man innser at det kan være lurt å begynne å bremse og svinge.  Og siste henget i Bjørnbåsbakken er et lite adrealinkick, også for en blogger som en gang har vært ganske så høyt oppe på den derre topplista til blogg.no og som liker å fortelle om det.  Klikk her for å bli med på tur ned Bjørnbåsbakken.

Og det betyr at vi har en vinner, og det er altså……Bjørnbåsbakken.  Flott bakke!  Gøy å stå på nedoverski, og det beste er jo at etter en heistur eller to, og etter et par nederoverfarter, er tiden inne for afterski.  Og det er også gøy og sjelden feil.  Ta deg en tur ned en skibakke du også, for eksempel i Kitzbuhl eller i Bjørnbåsbakken.  Jeg velger meg Bjørnbåsbakken!  Ha en fin dag:)

Besøk Penthouse Månetoppen38d:

https://www.instagram.com/pmanetoppen38d/

https://www.facebook.com/Pmanetoppen38d

Månetoppen-innlegg:

Flott vinterferie på månetopppen

Snart blir det gøy i fjellandsbyen

Lure ting å ha på hytta

Soldag og vinter i Målselv Fjellandsby

Med bobil til Målselv Fjellandsby

Nyttårsaften på Månetoppen

En dag i Toppskaret

Romjul og nyttår på Månetoppen

En bloggers dag i bilder på Månetoppen

En lørdag på Månetoppen

Bytur og fjellandsbytur

Vi kjenner at vi lever oppe på månetoppen

Fjellandsby-linker:

Målselv Fjellandsby

Målselv Fjellandsby på facebook

Basecamp NORD

Basecamp Nord på facebook

Loftet pub

Aurora Husky

Nordlys Snow Park

Penthouse Månetoppen 38D på facebook

Penthouse Månetoppen 38D på instagram

Four Reasons//Four Reasons//Four Reasons//Benton

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg