Rampenissen annonserer sin ankomst!

I morgen er han her igjen – rampenissen, for å utføre sine daglige rampestreker fra første desember og fremover til julaften.  Mens vi andre sover, er rampenissen våken og finner på et eller annet jævelskap.  Og om morgenen finner vi nok ut at ikke alt er som det skal være.  Kanskje er Felix Askeladden malt grønn, kanskje har rampenissen bæsjet i kjøleskapet?  En gang var han nede i kjellerstua, han var visst tørst, det stod en barglobus der nede, jeg tror ikke det er sømmelig å si så mye mer om det, ej heller legge ut noe bilde på noen blogg fra dette forferdelige åsynet som møtte meg om morgenen den gangen.  Det var et syn ikke en nisse verdig:(  Men jeg tenkte faktisk jeg skulle dele noen rampestreker med dere, en for hver dag fremover mot julaften.  Blir nesten som adventskalender på allansverden, en ny rampestrek fra rampenissen hver morgen.  Vi starter i morgen, onsdag 1. desember.  Jeg vet ikke om jeg egentlig gleder meg.  Jeg vet jo aldri hva han kan finne på av pur faenskap.  Jeg er villig til å ta sjansen, og lover da altså et rampenisse-bilde hver dag fremover til jul.  Jeg skal dog låse og boltre fast døra ned til kjellerstua med hengelås og kjetting, for jeg ønsker ikke ha rampenissen ned dit flere ganger, klok av skade etter barglobus-hendelsen!  «You shall not pass» er det eneste jeg skal si om han begynner å mase om komme seg ned i kjellerstua, akkurat som Gandalv i “Ringenes Herre”-filmene utbrøt da han møtte på Balrog-uhyret langt der nede i Morias miner.  Rampenissen blir mitt Balrog-uyhre jeg skal hanskes med de neste ukene!  Wish me good luck!!

Ellers har vi satt opp julekrybba vår i stua.  Den er veldig fin, og så har den lys, og den står og skinner der for seg selv og oss som er til stede.  Vi kjøpte julekrybba da ungene var små, og vi innså at kristendommen hadde svært dårlige kår i Liveien 5.  Da vi kjørte forbi kirka en dag, festet min lille datter blikket på kirkebygget og spør:  «Pappa, hva er det der for et slags slott?»  Bedre ble det vel slettes ikke da min datter trodde isbilen var på vei da hun hørte kirkeklokkene ringe, og det var da julekrybba kom inn i stua vår, for å visualisere overfor ungene hva julen egentlig handler om, ja, og så er den jo veldig fin og pynter opp i stua og passer veldig fint i jula også da selvsagt.  Julekrybba ble absolutt ingen suksess!  Det gikk ikke lang tid før det lille Jesus-barnet ble omtalt som den lille Sofus, og de tre vise menn hadde ikke med seg gull, røkelse og myrra til det lille Jesus-barnet.  De hadde derimot med seg gul, sølv og bronse!

Ok, da, ikke så lett å huske på akkurat det der med myrraen i alle fall.  Ikke så ofte vi møter på det i hverdagen hverken voksen eller barn, og det er egentlig såvidt jeg vet selv og skjønner hva det er hehe:)  Men det er vel en slags harpiks, et luktstoff, som vel ble brukt oftere før enn nå, og i alle fall lite brukt her vi bor.  Kanskje kunne de likeså godt ha gitt Jesus-barnet gull, sølv og bronse i gave, eller bare en bamse eller en rangle:)

Det får være nok tull og tøys for i dag.  I morgen blir det verre, enda mer tull og tøys.  Da har rampenissen vært på ferde.  Gled dere:)  Ha en fin tirsdag!

 

 

 

 

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg