Vierailemme muumiopeikkojen luona!!!

Reklame | Gymgrossisten og Shopping4net

Weleda//Elexir Pharma//Weleda//Helhetshälsa

Ifølge han google translator, så er “Vierailemme muumiopeikkojen luona” finsk og betyr “vi besøker mummitrollene”.  Og det skal vi faktisk gjøre i dag i allansverden.  Vi skal tenke oss til at vi skal ut med bobilen Bob på tur, langt av gårde, helt til mummitrollenes verden, langt sør i Finland.  Mummitrollenes verden ligger i en liten by, Naantali (Nådendal) på svensk, helt sørvest i Finland, ikke så langt unna Turku (Åbo).

For å komme hit kan man fra vår del av verden kjøre inn i Nord-Finland og følge finsk side av Bottenviken nedover fra Oulu nedover via Kalajoki, Vasa og så etterhvert komme til Åbo.  Eller så kan man hvis man allerede lenger sør, for eksempel i Sverige, ta ferge over fra Stockkholm til Åbo.  Da vi besøkte mummitrollene, kom vi dit ved å ta ferge over fra Stockholm.  Tok ferga med Tallink Silja Line, ok pris mener jeg å huske.  Her er vi i ferd med å forlate den Stockholmske skjærgården tidlig på morgenen…

Vi tok ferga som gikk tidlig på morgenen.  Spiste frokost ombord – champagnefrokost.

Ferga er innom Mariehamn på Åland.

Vi ankom Åbo ut på ettermiddagen.  Sjekket inn med bobilen Bob på Naantali camping.  Grei campingplass.  Dagen etter gikk turen til mummiverden i Naantali.  Denne ligger på øya Kailo, rett utenfor gamlebyen i Naantali.

Mummiverden er en fin og koselig temapark, ikke så veldig stor, og tar ikke så veldig lang tid å gå gjennom hele parken.  Og så kryr det av mummitroll, og snusmumerikker og andre rare skapninger som vandrer rundt og vil ha en klem:)

De har en sjøorm her i mummiverden.  Ligger der ute og bader…

Mummiverden har storfint besøk av bloggeren Allan Kristensen, en gang nr. 9 på topplista til blogg.no!!!

Også mummitroll må gå på do, de har egne toaletter, men vi mennesker kan også bruke disse toalettene hvis vi er trengende!

Ringlek i mummiverden!

Denne svarte saken går også rundt og vil hilse og ha klem.  Det er vel “Stinky” han heter.  Han lever visstnok etter sine egne regler, er god til å bestemme og tar ikke et nei for et nei! Han kan være en ordentlig luring.  Så det er greit at han holder seg i mummiverden.  Vi tar han ikke med oss i bobilen Bob når vi setter kursen videre!

Trivelig med et besøk i mummiverden.  Vi var en dag i parken, og rakk gjennom alt på den dagen, men kunne gjerne vært en dag til sånn sett, for da har man jo enda bedre tid:)  Kan absolutt anbefale et besøk hit!  Og ja, så er jo Naantali i seg selv verdt et lite besøk, koselig liten badeby med mange fine kafeer, hvorav mange ligger i den idylliske gammelbyen.  Hvem vet, kanskje bobilen Bob en gang vender tilbake til Åbo og Naantali og mummiverden, slik at vi kan få enda flere klemmer av mummimamma, mummipappa, mummisøster, mummibror, mummitroll, mummioldemor og resten av gjengen:)  Det er aldri godt å si.  Men nå må jeg visst slutte å drømme meg bort til gamle roadtrips med bobilen Bob.  Hverdagen kaller, og der er det noe som heter jobb.  Og den roper på meg snart.  Må gjøre meg klar.  Ha en fin dag:)

Besøk bobilen Bob på facebook og instagram:

Se andre bobilrelaterte innlegg på allansverden:

Tur til Havøysund

Tindevegen

En blogger i Hamningberg

Kjøretur langs nasjonal turistvei på Senja

På besøk hos julenissen i Rovaniemi

Smarte ting å ha med på bobiltur

Tur til Nyksund

Vi besøker verdens vakreste øyrike

Med bobil til Målselv Fjellandsby

De fineste stellplatzene

Tur til Vardø

Med bobil nesten til Russland

Klikk her hvis du har lyst til å kjøpe deg en mummikopp eller to eller tre.

Mummi Hus//Mummi Mummihus Leketelt//Mummi Skog & Sjø Spise-pakke Blå//Mummi Matboks Jungel Graphic