Første semifinale i Eurovision! Hvem går videre?

Reklame | Iviskin og Neatsvor

Bruk rabattkoden AK15 og få 15% rabatt på robotsvøvsugeren Neatsvor X600 Pro og hårfjerneren Iviskin IPL G3

Så er vi i gang, Eurovision 2024.  Det er internasjonal finale i Melodi Grand Prix lørdag 11. mai i Malmø i Sverige.  Da skal 26 land konkurrere om å vinne den 68. utgaven av Melodi Grand Prix eller Eurovision Song Contest, som det heter på utenlandsk.  6 land er forhåndskvalifiert til den store finalen.  Det er Frankrike, Tyskland, Italia, Spania, England, eller United Kingdom som de kaller seg, og så er det Sverige, siden Loreen og Sverige vant hele greia i fjor.  De øvrige finalistene plukkes ut gjennom to semifinaler, en i kveld, og en på torsdag, der 10 land fra to semifinaler får de gjenværende finaleplassene.  I kveld er første semfinale.  Vi skal høre 15 låter.  10 av disse går til finale på lørdag.  Er du i tvil om hvem du skal stemme på og ikke helt skjønner deg på god musikk?  Ikke fortvil!  Jeg skal som den o store toppbloggeren og influenseren jeg er ta deg gjennom alle av kveldens 15 bidrag, presentere og anmelde alle låtene med terningkast og hele pakken, hylle fine låter og radbrekke musikalske makkverk og bomskudd og sånt, og dermed gjøre det lettere for dere alle å vite hvem dere bør stemme frem til finale på lørdag.  Det er mange låter, og mye rart å si noe om, så det er bare å gå i gang med anmeldelsene.  Terningen er klar til å rulles.  Ok….nu kjør vi….som jeg tror de sier disse svenskene….

20190516_195218

1.  Kypros – Silia Kapsis – «Liar»

Tja, hva skal man så si om dette da.  Egentlig en skikkelig kul låt.  Partylåt!!!  Og det rykker i dansefoten, men bloggerfruen påpeker at jeg er såvisst ikke på Ibiza her jeg sitter i stua, og har heller aldri vært der.  Men dette liker jeg.  Terningkast 4.

2. Serbia – Teya Dora – «Ramonda»

Jeg pleier å like Serbia.  Det er gjerne noe sånn originalt rart derfra som jeg merkelig nok har pleid å like.  Og så synger de på serbisk eller hva det nå heter der borte.  Og det gjør de i år også, synger på eget morsmål, og det får de et ekstra pluss for å gjøre.  Jeg vet ikke helt om jeg liker denne låten så veldig godt likevel.  Grei låt, er en ballade, men får meg ikke til å ta frem de største og feiteste superlativene.  Litt kjedelig, men ikke så aller verst likevel.  Jeg tror det må bli terningkast 4.

3. Litauen – Silvester Belt – «Luktelk»

Ok låt.  Ikke det verste jeg har hørt, men heller ikke det beste.  Det er litt kjedelig.  Nei, det blir bare terningkast 2.

4. Irland – Bambie Thug – «Doomsday Blue»

Ja, så var det Irland.  Jeg fikk litt hakeslepp da jeg hørte det irske bidraget første gang på “Adresse Malmø” der de ulike bidragene ble presentert tidligere i april, og det kan du lese mer om her, for dette bidraget fra Irland er ikke noe sånn Johnny Logan-ballade eller noe annet rart.  Det er noe helt annet.  Det er nyskapende, visstnok noe sånn “ouija-pop” som Bambie Thug kaller sin musikksjanger som egentlig er en sammenblanding av alle mulige musikksjangre mellom himmel og jord.  Så er spørsmålet…..liker jeg dette?  Jeg prøver….jeg vil like det, for det er nyskapende og spennende og rart, men jeg klarer det ikke.  Jeg har hørt låten flere ganger, og det høres like jævli ut hver gang.  Faktisk blir det verre og verre hver gang jeg hører det, og ved siste gjennomhøring kjente jeg at jeg fikk vondt i hodet og i ryggen og i tommelen og i milten av denne låten. Personlig sliter jeg med å forstå hvordan noen kan like disse rare greiene.  Bambie Thug driver forresten med litt sånn hekseri og blodmagi også, og det er mulig at de som liker “Doomsday Blue” er de som flyter som en dupp når de tar vannprøven!!  Beklager Bambie Thug og Irland!  Det blir terningkast 1.

5. Ukraina – alyona alyona & Jerry Heil – «Teresa & Maria»

Det er noe med disse låtene som Ukraina sender til Eurovision.  Det er knallsterke låter, så også i år.  Det er originalt, rock og rap og noe sånt, i en etnisk, ukrainsk innpakning.  Bra vokal, bra arrangement, rett og slett en knallbra låt.  Terningkast 6.

6. Polen – Luna – «The Tower»

Fin poplåt!  Og det er det det er, en fin poplåt, men ikke noe mer.  Terningkast 3.

7. Kroatia – Baby Lasagna – «Rim Tim Tagi Dim»

Raske rocke-rytmer!  Dette gir meg assosiasjoner til det finske bidraget fra i fjor, som jo åpenbart burde vunnet hele greia den gangen, hvilket du kan lese mer om her.  “Rim Tim Tagi Dim” er en kul låt, men den mangler dette rytmeskiftet som gjorde cha cha cha med Kaarija og Finland så bra, slik jeg ser det.  Men absolutt, kul låt dette fra Kroatia….terningkast 5, og det er ikke ille gærnt.

8. Island – Hera Björk – «Scared of Heights»

Nei, nei, nei!!!  Gi meg styrke!!!  For en forferdelig skuffelse fra Island.  Kjedelig, anonym poplåt som synges på engelsk, og ikke på islandsk, og Island bør jo synge på islandsk.  Sånn er det bare.  Nei, dette var ikke bra.  Jeg lurer på om ikk Snorre Sturlassson snur seg i grava når han hører denne britpop-låten, som kunne vært sunget av et band fra Burnley som vi aldri noen gang har hørt om.  Terningkast 1.

9. Slovenia – Raiven – «Veronika»

Tøft!  Det er noe slovensk over dette.  Og jeg vet ikke om jeg liker alt som er slovensk, men jeg liker dette, ganske godt ja.  Terningkast 4.

10. Finland – Windows95man – “No Rules!”

Finland holdt på å vinne hele greia i fjor!  De vinner ikke i år!!  Dessverre en aldri så liten nedtur dette.   En kjedelig, anonym poplåt, som attpåtil synges på engelsk av finlendere, og det blir ikke alltid like bra.  Det blir det i alle fall ikke nå ved denne anleding.  Terningkast 1.

11. Moldova – Natalia Barbu – «In the Middle»

Rart!  Det er sang, og så er det tralling.  Så er spørsmålet om jeg liker det?  Og det gjør jeg, ganske mye faktisk.  Det blir terningkast 5 til Moldova.

12. Aserbajdsjan – Fahree feat. Ilkin Dovlatov – «Özünlə Apar»

Tja, hva skal man så si om dette….sang på engelsk, og så litt roping og hyling på aserbajdsjansk.  Ikke så aller verst.  Terningkast 4.

13. Australia – Electric Fields – «One Milkali (One Blood)»

En skikkelig grei middelmådig poplåt.  Terningkast 3 høres helt greit ut.

14. Portugal – Iolanda – «Grito»

Ubegropelig kjedelig låt, som bare Portugal kan gjøre det.  Her passer det å gå på do og tisse.  Terninkgast 1.

15. Luxemburg – Tali – «Fighter»

Litt sang på engelsk, litt sang på fransk.  Poplåt som man kan danse til!  Nei, jeg lar meg ikke begeistre sånn veldig av dette mølet.  Terningkast 2.

Da har vi faktisk vært innom alle 15 låtene som er med i første semifinale i årets Eurovision.  Jeg vil tenke at her er noen svært sterke låter som kan gå langt i den internasjonale finalen, hvis de kvalifiserer seg, og så er det noe rart som jeg ikke tror går videre.  Det er 10 låter som skal videre til Eurovision-finale på lørdag.  Jeg er ikke i tvil om at Ukraina og Kroatia går videre.  Knallsterke låter begge to!!  Så tenker jeg at Serbia er med videre. Og Moldova!!  Jeg tar med Kypros.  Greit med litt sånn syden-dans!!!  Aserbajdsjan og Slovenia bør også med videre, tror at også Polen og Australia er med, og da er det en plass igjen.  Og da må det bli et bidrag fra det verste musikalske mølet, og slår jeg virkelig på stortromma og tar med Irland.  Hvorfor ikke!!  Irland er i alle fall noe annerledes enn alt det andre mølet, det skiller seg ut, om så i negativ retning, men det er likevel så rart at man vet jo aldri om jeg plutselig liker denne ouija-pop’en når vi kommer til lørdag hvis Irland kvalifiserer seg.  Man vet jo aldri!!  Det finnes ingen garantier i livet, og kanskje heller ikke i Eurovision!!  Altså, i allansverden er følgende land kvalifisert til Eurovision-finale fra denne første semifinalen.  Ukraina, Kroatia, Serbia, Kypros, Aserbajdsjan, Slovenia, Polen, Australia, Moldova og Irland!

Så gjenstår det å så hva folk stemmer på rundt om i Europa.  Det er ikke sikkert alle rundt omkring leser bloggen min ogå sånn sett får meg seg alle de gode rådene fra den o store prominente toppbloggeren som har vært nr. 2 på topplista til blogg.no.

Ha en fin dag!  Hyggelig at du stikker innom bloggen min på besøk!  Velkommen tilbake en annen gang:)

Her kan du melde deg inn i facebook-gruppa til allansverden: https://www.facebook.com/groups/1036027650336772

Blogginnlegg om Melodi Grand Prix:  https://allansverden.no/page-11/?pagelayer-live=1

Oversikt over alle mine blogginnlegg, inndelt etter emne:  https://allansverden.no/page-6/

Min hjemmeside:  https://allansverden.no/

Allansverden på Zezam:  https://zez.am/allansverden

Er du kommersiell aktør og nysgjerrig på et samarbeid med allansverden der jeg kan promotere ditt produkt?  Les mer her:  https://allansverden.no/page-41/

Den o store prominente toppbloggeren som har vært nr. 2 på topplista til blogg.no kan treffes både her og der:  https://allansverden.no/page-38/

For alle herremenn som har lyst til å gi kona, samboeren, kjæresten, elskerinna eller elskerinnene en fin gave, er en Iviskin IPL G3 den perfekte gaven.  Jeg vet!  Bloggerfruen ble kjempefornøyd da hun fikk sin Iviskin.  Iviskin IPL G3 fjerner uønsket hårvekst smertefritt og skånsomt ved hjelp av lys, er best i test hos Forbrukerliv og Getfitness, og er rangert som nr. 1 mest populære hos Prisguiden under kategorien “Hårfjerner med lys & IPL Hårfjerner”.  Med rabattkoden AK15 får du 15% rabatt når du handler på Iviskin-butikken.  Klikk her for å se unboxing av Iviskin IPL G3, eller klikk der for å se hvordan du bruker Iviskin IPL G3.  Løp og kjøp, eller enda enklere, klikk og kjøp her.  Du kan lese mer om Iviskin IPL G3 både her og der.

Fantastisk mai-tilbud!  Få fantastisk mai-tilbud på robotstøvsugeren Neatsvor X600 Pro.  Og la denne testvinneren både her og der holde gulvet i boligen din støvfritt og rent og pent.  Neatsvor X600 Pro er den kraftigste robotstøvsugeren på markedet.  Den støvsuger, vasker, beveger seg oppå gulvtepper, under sofaen, over dørstokken, fjerner alt, hundehår og kattehår og alskens rare saker.  Neatsvor X600 Pro er best i test hos TekguideHjem og hageForbrukerlivBeste.no og Side2.  Med rabattkoden AK15 får du 15% rabatt når du handler på Neatsvor-butikken. Klikk her for å se unboxing av Neatsvor X600 Pro, eller klikk der for å se Neatsvor X600 Pro in action.  Løp og kjøp, eller enda enklere, klikk og kjøp her.  Hvis du vil, kan du lese mer om Neatsvor X600 Pro her eller der.

2 kommentarer
    1. Takk for at du følger med på oppladningen til ESC🙋🏼‍♀️Og at du beskriver låtene. Jeg har bare sett på ett av presentasjonsprogrammene på NRK. Skal se på første delfinale i kveld😀….og selvsagt andre på torsdag og finalen på lørdag.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg