Gratulerer til oss alle i menigheten!

Reklame | Gymgrossisten og Jotex

Gorilla Wear//ICANIWILL//ICANIWILL//ICANIWILL//ICANIWILL//ICANIWILL

Gratulerer til oss alle….ja, kanskje ikke oss absolutt alle, men oss som er med i menigheten.  Jeg tenker selvsagt på oss som er med United-menigheten, vi som er ekte supportere av fotballklubben Manchester United.  Det er selvsagt helt på sin plass å gratulere oss United-supportere med vårt første trofe på 6 år etter Manchester United på søndag vant ligacupfinalen mot Newcastle 2-0.  Og det er det som dagens blogginnlegg i allansverden skal handle om, masse fotballprat, om søndagens ligacupfinale, om sesongen så langt for Manchester United, om det som skjer videre i årets sesong.  Er du ikke interessert i fotball, eller holder med et lag som ligger laaaangt nede på tabellen, er det jo ikke sikkert dette innlegget blir så spennende, men hold ut.  Jeg skal blogge om noe annet i morgen.  Det blir ikke om fotball.  Det blir noe annet fjas.  Men husk å klikke på reklamen før du forlater bloggen min da:)  Men til dere som måtte holde med et fotballlag et stykke ned på Premier League-tabellen, som for eksempel Liverpool tror jeg det var et lag som het, så må dere gjerne lese dette innlegget slik at dere kan høre om hvor gøy det er å vinne trofe og ligge høyt oppe på tabellen.  For det er gøy, mye gøyere enn å ikke vinne trofe og ligge et godt stykke nede på tabellen.  Herlig altså!!!

På søndag vant altså Manchester United ligacupen, og det var gøy!  Skikkelig gøy!

Ligacupen er ikke den mest pretisjetunge cupen, men for United var det umåtelig viktig å vinne noe igjen.  Å vinne en tittel, om ikke den mest prestisjetunge, gir spillerne tro på et prosjekt, det gir selvtillit, og det gir manager, trenere og støtteapparatet arbeidsro.  Og det er slik jeg ser det en skikkelig “boost” for prosjektet til manager Erik Ten Haag.  For det er det som det handler om i klubber som Manchester United, å vinne titler.  Og ligacupen er også en tittel.  Og antakelig er dette noe som kan bygges videre på, et viktig steg mot større ting.

Ole Gunnar Solskjær var nær å vinne europaligaen i 2021, men United tapte finalen mot Villareal på straffesparkkonkurranse.  Solskjær tapte mange semifinaler i cupturneringer mens han var manager.  Han tapte Europaligafinalen.  Det ble mye nesten. Det går ut over selvtillit og spillernes tro på det en holder på med. Kanskje kunne det gått annerledes for Solskjærs prosjekt om United hadde vunnet Europaligaen?  Høsten 2021 gikk i alle fall veldig mye galt for United og Solskjær endte opp med å måtte gå.

I dag er hollenderen Erik Ten Haag manager for Manchester United, og med seier i ligacupen på søndag har Ten Haag skaffet seg en strålende start på sin manager-karriere i United.  I et tidligere blogginnlegg som du kan lese her, funderte jeg på på om Erik Ten Haag kunne føre United tilbake til toppen.  Og det tror jeg Ten Haag kan!  Han har i så måte gjort alt rett så langt i sin United-karriere.  Ten Haag har tatt “store” avgjørelser, kvittet seg med spillere og fått inn nye folk, benket etablerte spillere og latt nye få prøve seg.  Og det med suksess!  Jeg var svært skeptisk til kjøpet av bittelille Lisandro Martinez som midtstopper.  Men for en spiller!  Det er jammen ikke størrelsen det kommer an på.  Martinez har vært en åpenbaring i lag med Raphael Varane på midtstopperplass.  Christian Eriksen visste vi var en knallspiller, og en voldsom oppgradering i forhold til å ha Paul Pogba gående og tulle og miste ballen der ute på midtbanen.   Og så Casemiro!  Kjøpet av Casemiro!!!  For en spiller!  Og den United trengte på midtbanen for å balansere det hele og få de andre spillerne til å bli bedre.  Og for å få vinnerkultur inn i laget.  Casemiro er spilleren for de store anledninger.  Han har vunnet Champions League fem ganger med Real Madrid, vunnet 13 av 14 cupfinaler han har spilt, og det var vel bare på sin plass at det var han som steg opp og sendte United i ledelsen i ligacupfinalen mot Newcastle.  Flott innlegg fra Luke Shaw!  Ikke noe ferdigscoret mål da Casemiro steg til værs og headet United i ledelsen.  Jeg har sett Uniteds angripere misse på slikt mange ganger, men Casemiro gjør det enkelt og klinisk, 1-0.   Antony kom inn på høyresiden i angrepet.  Noe kritikk av prisen på Antony!  En milliard eller noe sånt, og det er selvsagt helt sinnssykt alt dette med pengene i fotballen, men du verden for en oppgradering å få inn Antony da alternativet i fjor høst var Anthony Elanga som ikke holder topp premier league nivå, enda.

Ja, jeg tror Erik Ten Haag kan føre United tilbake til toppen.  Men jeg tror ikke at United kommer til å bli så dominerende som de var under Sir Alex Ferguson på 1990-og 2000-tallet.  Og det er rett og slett fordi nivået i Premier League er blitt skyhøyt.  Mange klubber har fått styrtrike eiere som pøser inn penger i klubbene, ansetter topp trenere og henter inn spillere fra øverste hylle.  Manchester City, Arsenal, Tottenham, Liverpool og Chelsea har svært sterke spillerstaller.  Newcastle er vel nylig kjøpt av en styrtrik sjeik eller nasjon fra Midt-Østen der nede et sted, og kommer etter.  Jeg tviler på at et lag kommer til å dominere slik United pleide på gjøre en gang, men det er lov å håpe at jeg tar feil.

Manchester United er forresten til salgs.  Den amerikanske Glazer-familien som eier United har lagt klubben ut for salg.  De ønsker seg visst en 50-60 milliarder eller deromkring.  Jeg kommer ikke til å legge inn bud!  Jeg synes vel det var litt stiv pris.  Andre har derimot lagt inn bud.  En av Storbritannias rikeste menn, Sir Jim Ratcliffe er lysten på å kjøpe United.  Det er i utgangspunktet en strålende ide.  Sir Jim er fra Manchester, er livslang United-fan, og er umåtelig populær blant fansen, i motsetning til dagens eiere som ikke står særlig høyt i kurs hos United-fansen.  Sir Jim vil således samle fansen, og det vil være kjempebra.  Det som gjør meg skeptisk til Sir Jim er om han er rik nok til å overta Manchester United.  Old Trafford trenger oppgradering og modernisering.  United skal konkurrere med City og Newcastle, med sjeiker og oljefond i ryggen, om de beste spillerne.  Det kommer til å koste!  Sir Jim kjøpte for noen år siden fotballklubben Nice i Frankrike med lovnader om å utfordre Paris Saint Germain og emiren av Qatar, men fortsatt er vel Nice best kjent som en fin ferieby for rikfolk der sør i Frankrike.  Sir Jim Ratcliffe er ikke eneste som vil kjøpe Manchester United.  Sjeik Jassim Bin Hamad Al Thani fra Qatar har også lagt inn bud.  Jeg har lest et sted hvor mye penger denne sjeiken er god for.  Jeg husker ikke helt summene, om det var tale om billioner og trillioner eller det som kommer etterpå, men han har mer penger enn han har godt av selvsagt.  Han har åpenbart så mye at han vet ikke hva han skal gjøre med alle pengene, og kanskje kjøper han seg en verdens største fotballklubb!  Det er selvsagt ikke bra alt som foregår i Qatar med fremmedarbeideres kår og kvinners stilling og sportvasking og hele greia, men jeg vil nå ikke la det gå politikk i det og vil holde med Manchester United uansett hvem som blir ny eier.  Alt er sikkert ikke perfekt med han sjeiken i Qatar, Sir Jim Ratcliffe har sikkert et svin på skogen et sted som vi ikke vet om, og hvis det kommer inn noen rike amerikanske investorer med koblinger til styresmaktene og kjøper United, så kan man jo også påpeke at USA fortsatt praktiserer dødsstraff som bare det og har noen våpenlover som veldig få av oss andre skjønner helt.  En ting er i alle fall sikkert.  Jeg kommer ikke til å legge inn bud på Manchester United.  Det er så sikkert som banken det!  Jeg skal være ærlig å innrømme at jeg har faktisk ikke råd, og det til tross for at jeg er o stor prominent toppblogger, er fremtidig bloggkonge, og har vært nr. 2 på topplista til blogg.no.  Hvis sjeik Jassim Bin Hamad Al Thani fra Qatar leser dette innlegget, skal han vite at jeg er veldig åpen for et sponsorsamarbeid.  Jeg innbiller meg at sjeiker betaler godt for seg:)  De bør i alle fall ha råd til det:)

Fortsatt er det noen måneder igjen av årets sesong i Premier League.  Manchester United ligger på tredjeplass i Premier League, åtte poeng bak Arsenal med like mange kamper, seks poeng bak Manchester City med en kamp mindre spilt.  Det betyr at United ikke ligger lenger bak enn at vi er med i tittelkampen.  “It ain’t over till the fat lady sings”, og den enorme dama synger ikke ennå, så alt er egentlig åpent selv om jeg nok tror at det blir for langt opp til toppen i år.  Men til neste år kanskje…hvem vet?  Og så er vi fortsatt med FA-cupen og Europaligaen.  Det blir noen spennende siste måneder av sesongen.  Og flott er det jo å gå inn i siste del av sesongen med et trofe i boks allerede!  Glory Glory Man United!!!

Ha en fin dag alle sammen.  Hyggelig at du er innom og leser bloggen min.  Velkommen tilbake!

Her kan du melde deg inn i facebook-gruppa til allansverden:  https://www.facebook.com/groups/1036027650336772

Les flere blogginnlegg om Manchester United:  https://allansverden.no/page-12/?pagelayer-live=1

Se oversikt over mine øvrige blogginnlegg, inndelt etter tema:  https://allansverden.no/page-6/

Min hjemmeside:  https://allansverden.no/

CHLEO armstol Sennepsgul//RAKEL//LUIS//BARATTI//TENHULT//HULTSFRED

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg