Hva bør du ikke ta med deg hjem fra ferie i Hellas?

Reklame | Gymgrossisten og Røhnisch

ICANIWILL//ICANIWILL//GASP//Gorilla Wear//ICANIWILL//GASP

Jeg advarer dere alle!  Skal du, eller er du på ferie i Hellas, er det en ting du ikke bør kjøpe og ta med deg hjem som souvenir.  Vi var på ferie på Rhodos i sommer, og det kan du forresten lese mer om her, og selvsagt kjøpte vi noen souvenirer som vi tok med oss hjem.  Jeg kan forresten anbefale å kjøpe olivenoljer å ta med hjem når man skal hjem fra Hellas, svært god kvalitet til en mye billigere penge enn her hjemme.  Og så finnes det jo ellers mange fine og artige souvenirer man kan kjøpe og ta med seg hjem som et minne fra en fin ferie:)
Men det er en ting man bør styre unna, en ting man ikke trenger å kjøpe seg for å ta med seg hjem, og det er en slik kopp som dette!!!
Koppen ser i utgangspunktet veldig fin ut, med fine farger og litt greske motiver, men jeg fikk meg litt av en overraskelse da jeg en lørdagskveld skulle kose med noe godt i koppen.  Jeg fylte koppen til randen og så frem til å helle innpå, og hva skjer.  Jo, mesteparten av de gode dråpene forsvinner, renner ut.  Jeg blir naturlig nok ganske så forfjamset, begynner å tenke på om jeg egentlig har sett det jeg har sett, om jeg rett og slett allerede har fått nok av god drikke før jeg har smakt, så jeg prøver å fylle koppen en gang til.  Og den greske tragedien gjentar seg.  De gode dråpene renner ut nok en gang.
Det er da jeg skjønner at jeg har tatt med meg hjem fra Hellas en Phytagoras-kopp!  Og det er noe som man absolutt ikke har bruk for, i alle fall ikke en blogger som har vært nr. 2 på topplista til blogg.  Phytagoras-koppen har fått navnet sitt etter den greske filosofen Phytagoras, som levde en gang for lenge siden, også lenge før facebook.  Phytagoras var filosof, matematiker, astronom og han drev skole.  Men han var også utvilsomt en fryktelig festbrems, for han likte dårlig at studentene hans koste seg med vin, eller kanskje badet de i vin.  Ikke vet jeg?  Jeg kan ikke huske å ha vært på noen av disse festene.  Det var nok før min tid.  Det må det ha vært, siden jeg ikke kan huske det.  I alle fall, av de greske filosofene er Phytagoras såvisst ikke blant mine favoritter – har langt mer sans for Sokrates!
Phytagoras mente altså at studentene hadde et overdrevent forbruk av vin, og for å tøyle deres grådighet, konstruerte han en kopp som var slik at hvis den ble fylt over et bestemt nivå, rant all vinen ut gjennom bunnen av koppen og ned i fanget til den grådige.  Dette skulle oppdra studentene til måtehold, mente han.   Og denne koppen som Phytagoras konstruerte, skulle senere komme til å bære hans navn, Phytagoras- kopp.  Og det var en slik kopp, pent forkledd i fine farger og pynt, som hadde lurt seg med oss hjem fra Rhodos.
Jeg har satt Phytagoras-koppen til pynt i kjellerstua.  Heldigvis har vi andre kopper, beger og krus vi kan fylle opp her hjemme hos oss.  Måtehold er selvsagt ikke noe for en prominent blogger.  Vi bloggere liker jo å ta oss noen kanapeer og noen glass champagne i ny og ned, uten at de edle dråpene bare forsvinner av seg selv.  Men jeg har vel også blogglesere som ikke selv er bloggere, bare helt vanlige, ordinære, alminnelige mennesker, og blant dere finnes kanskje noen som liker å trene på å vise mer måtehold i hverdagen..?….da kan du klikke her for å se hvordan du kan lage deg din egen Phytagoras-kopp.  Jeg klikker ikke her.
Ha en fin dag:)  Takk for at du besøker bloggen min:)
Her kan du melde deg inn i facebook-gruppa til allansverden:  https://www.facebook.com/groups/1036027650336772
Oversikt over alle mine blogginnlegg, inndelt etter emne:  https://allansverden.no/page-6/
Min hjemmeside:  https://allansverden.no/

Rohnisch//Rohnisch//Rohnisch//Rohnisch//Rohnisch//Rohnisch

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg