Hva gjør man når skrivesperra senker seg?

Reklame | Gymgrossisten

Venum//Star Nutrition//Star Nutrition Gear//Schwinn

Skrivesperre er nok noe alle forfattere opplever, ja, og selvsagt oss bloggere også.  Det er ikke alltid vi vet hva vi skal skrive om eller hvordan vi skal komme oss videre i skriveprosessen.  Knut Hamsun slet med skrivesperre, spesielt etter all viraken som oppstod etter at han fikk Nobelprisen i litteratur, og selv jeg opplever av og til at jeg rett og slett ikke vet hva i himmelens navn jeg skal skrive om på bloggen min.  Skrivesperre i større eller mindre grad har nok i perioder rammet alle litteraturens store mestere.  Men resultatene har til syvende og sist blitt ganske så mektige!!!

Ok da, skrivesperra kan komme, men det finnes heldigvis måter å komme på rett skrivespor.  Forfatteren Samuel Beckett opplevde vanskelige stunder med skrivesperre.  Han stod og så utover havet og funderte på hva i all verden han skulle skrive.  Så skjønte han det:  Alt lå jo der. Han hadde egentlig alt han trengte. Han skulle jo naturligvis skrive om seg selv.  Og vi bloggere gjør jo ofte som Samuel Beckett, vi skriver om oss selv.  Eller så kan vi gjøre som Ulf Lundell og skrive om “Katt i fønsteret”, altså katten, og når jeg tenker på meg selv, så har jeg jo faktisk både skrevet om meg selv og katten vår, så jeg innser nå at jeg nok har de verktøyene jeg trenger for å finne veien ut av skrivesperra når den kommer sigende.  Jeg skriver om meg selv og Felix Askeladden, og kanskje litt annet rart.  Har du forresten veldig lyst til å lese det jeg har skrevet om katten vår, kan du klikke her.  Akkurat det innlegget er neppe av samme kvalitet som verkene til Hamsun og Beckett, eller tekstene til Lundell, men det får våge seg.

Veien ut av skrivesperra for oss bloggere kan også gå gjennom tips fra andre bloggere som jo har delt sine ideer hva man kan blogge om.  Dog er det nok et flertall av kvinnelige bloggere, og mange av tipsene er nok gitt av kvinnelige bloggere, og tiltenkt for kvinnelige bloggere.
Jeg ser at noen tipser om at man kan blogge om hårfrisyrer, og at man kan dele tips på bloggen hvis man er flink til å krølle, flette, eller style håret.  Andre igjen anbefaler å dele gode sminketips med leserne, eller dele sminke eller andre kosmetiske produkter en ikke kan leve uten.  “What’s in my bag” skal også være en sikker vinner, altså hva en har i veska si.  Jeg er usikker på i hvilken grad jeg kan dra nytte av disse tipsene.  Jeg er verken flink til å krølle eller flette håret, men kan vel style håret i den forstand at jeg gjerne hiver litt hårgele oppi toppen der og rufser det litt til, så jo, men det blir et kort innlegg hvis jeg skulle blogge om hårstyling da.  Og enda kortere vil det nok blitt om jeg skulle dele mine sminketips med leserne.  Jeg har ikke så mange slike tips dessverre, og jeg tror faktisk ikke at jeg har noen kosmetiske produkter jeg ikke kan leve uten.  Jeg kan i alle fall ikke komme på noen i farten.  Hvis jeg kommer på noen senere, kan det jo hende det blir et blogge-innlegg om mine kosmetiske favoritt-produkter, og kanskje tar jeg med noen ord om hva jeg har i veska mi som jeg ikke har.
Det er altså ikke så sikkert at alle disse tipsene fra andre bloggere vil passe for allansverden.  Da er det mulig jeg er mer på bølgelengde med de store forfatterne og tekstskaperne.  Jeg tror jeg identifiserer meg mer med disse når jeg tenker meg om, og føler rådene deres, altså jeg skriver om meg selv og katta.  I morgen er det faktisk fredag.  Da er skrivesperra borte.  Jeg har en ide til blogge-innlegg klar allerede nå.  Det er bare å sette seg ned og få ordene ned på papiret, slik som Hamsun og Beckett gjorde det:)  Ha en fin dag:)

PS:  De som styrer med det skrevne ord har forresten gjerne ofte hatt sine egne klesstiler.  Den store dramatikeren Samuel Beckett brukte gjerne Clarks-sko, høyhalsede gensere, spektakulære briller og kortermede skjorter.  Andre igjen har vist seg å være veldig glad i farger:)  Vi har våre preferanser, men vi fikser alle den der skrivesperra in the end:)

 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg