Hvem er de tre siste mpg-finalistene?

Reklame | Gymgrossisten og Lyko

Gorilla Wear//ICANIWILL//ICANIWILL//ICANIWILL//ICANIWILL//ICANIWILL

Juhu!  Det er klart for tredje delfinale i Melodi Grand Prix i kveld.  Seks låter er allerede klare for mgp-finalen neste lørdag, og i kveld skal folket plukke ut de tre siste låtene til finalen, slik at vi neste lørdag har 9 låter som skal konkurrere om å representere Norge i den internasjonale finalen i Eurovision i Liverpool i mai.  Det blir nok en gang spennende å se hvilke 3 låter som folket plukker ut til gå til finalen i kveld.  Vi er dessverre ikke et veldig smart folkeslag, vi er direkte sta og egenrådige, så det er jammen ikke godt å si hva vi kommer til å sende videre til finalen i kveld.  Jeg kan nevne at i mitt blogginnlegg forrige lørdag, som du kan lese her, anmeldte jeg alle låtene og gav terningkast, og en av disse låtene omtalte jeg som “uten tvil det jævligste jeg noensinne har hørt” og gav denne låten terningkast 0.  Og hva gjør folket?  Jo, folket driter fullstendig i alle de gode rådene de har fått frem bloggeren som har vært nr. 2 på topplista til blogg.no og som således er en influenser med mandat til å påvirke og fortelle hva man bør like og ikke like.  Og de stemmer da altså frem til finalen en platt og kjedelig partylåt skråstrek russelåt med forferdelige, skikkelig plagsomme folkesang-rop fra Valdres!  Kanskje er det dette vi også skal sende til Eurovision?  Det skulle ikke forbause meg.  Vi er dessverre ikke så bevisst hvem vi sender til Eurovision.  Til fjorårets finale sendte vi for eksempel noen som vi ikke visste hvem var, og det vet vi fortsatt ikke, mot alle mine anbefalinger, så kanskje blir det russebuss-musikk og folkesang i Liverpool i mai.  Jeg har mine tvil om Europa er klar for dette, selv ikke på balkan.  Men folket skal få nye sjanser til å stemme frem de rette låtene i dag.  De har begynt å ta til seg gode råd, for de stemte tross alt på 2 av de 3 låtene jeg anbefalte sist lørdag, og det er nye sjanser i dag, for jeg skal selvsagt anmelde låtene i delfinale tre også.  Terningen er også klar.  Det er bare å gå i gang…

  •  Maria Celin:  “Freya”

Når jeg hører tittelen “Freya”, altså navnet på en norrøn gudinne, tenker jeg umiddelbart at her kommer noe etnisk, norrønt-inspirert eller noe sånt, hva nå det måtte bety.  Og dette er noe sånn skogsmusikk-greie.  Men det er faktisk ganske tøft, ikke bare ganske ganske tøft, men det er faktisk skikkelig tøft.  Dette liker jeg!  Maria Celin synger kjempebra, melodi og refreng er veldig fint, og jeg synes jeg hører Tor med hammeren dundre på noen trommer der i bakgrunnen.  En låt som kan skille seg ut fra mengden tenker jeg, noe urnorsk, er vel til og med noe gammelnorske strofer der et eller annet sted.  Jeg smeller til med terningkast 6.

  • Stig van Eijk:  “Someday”

Stig van Eijk har vunnet Melodi Grand Prix før, men det er leeenge siden, og jeg var veldig spent på hvordan Stig van Eijk høres ut i dag, og jeg blir ganske så forfjamset når jeg hører det som høres ut som en lys barnestemme i begynnelsen av låten, før det kommer noen voksne reggae-mannsrop og forteller meg at her blir det reggae, for alle penga.  Og reggae-ropene er det nok Stig van Eijk som står for, antar jeg, for kan ikke tenke meg at barnestemmen tilhører Stig van Eijk og reggae-stemmen tilhører Bob Marley, ettersom jo sistnevnte, selve reggae-kongen, ikke lenger er blant oss.  Men jeg tror Stig van Eijk kan krones til Bergens og Norges reggae-konge, for “Someday” er en veldig bra reggae-låt.  Jeg liker det.  Jeg vet ikke om det passer i mgp-sammenheng, men jeg liker det likefullt.  Terningkast:  5

  •  Eline Thorp:  “Not meant to be”

Grei poplåt!  Jeg tror ikke det er så mye mer å si om det.  Jeg får verken til å bli veldig begeistret eller veldig skuffet og forbannet når jeg hører denne låten.  Føles som jeg har hørt det før, et eller annet sted, uten at det gjorde veldig inntrykk da heller.  Terningkast:  2

  • Atle Pettersen:  “Masterpiece”

Atle Pettersen har jo en fantastisk bra stemme, men så er det selve låten da.  “Materpiece” er ikke noe mesterverk, ej heller et makkverk.  Det er noe sånn midt i mellom.  Terningkast:  3

  • Skrellex:  “Love again”

Jeg vet ikke hvorfor jeg liker dette, men det gjør jeg.  Litt anonym og dårlig vokal vil jeg si, men det er noe med låten, rytmene og hele greia som fenger.  Jeg får faktisk lyst til å innta dansegulvet, og jeg skjønner det ikke, og det gjør heller ikke bloggerfruen, altså hvorfor jeg vil innta dansegulvet.  Men det får så være.  Dette er noe rare saker, jeg har hørt dette før, mange ganger, men like fullt.  Jeg vil høre det igjen.  Jeg går faktisk for terningkast 6.   Merkelig!

  • Tiril:  “Break it”

Hmmm ja, hva skal man si om dette.  Tja, tja, tja.  Tiril synger veldig fint, men jeg vet ikke helt om jeg liker selve melodien.  Det blir noe tungt og traurig over det hele.  Men for så vidt en ok låt.  Terningkast:  3

  • Akuvi:  “Triumph”

Dette vet jeg faktisk ikke hva er for å være helt ærlig.  Det er mye rart, noe sånn pop hva nå det er, og det jeg egentlig ikke.  Men spørsmålet er vel egentlig om jeg liker det?  Hva sier så den o store prominente toppbloggeren til dette afropop-greia?  Jo, han liker det.  Det blir terningkast 5.

Da er altså terningen kastet for siste gang i delfinalene, og jeg kjenner jeg ble litt lei meg for at jeg fikk radbrekke noen låter denne dagen.  Ikke noe sånn skikkelig dårlig denne gangen, noe bra faktisk som jeg likte veldig godt, og en del sånn midt på treet.  Jeg vil på det sterkeste anbefale at Maria Celine og Skrellex går til finale.  Hør folket!!!!  Fikk dere med dere dette nå…???  Siste finaleplass vil stå mellom Stig van Eijk og Akuvi.  Jeg må gjøre et valg.  Jeg får for Akuvi.  Akuvi bør slå følge med Maria Celine og Skrellex til finale.  Da er det bare å gjøre seg klar med rødbrusen og potetgull og dip til ny mgp-delfinalefest i kveld.

Ha en fin lørdag dag alle sammen!  Takk for at du besøker bloggen min:)

Her kan du melde deg inn i facebook-gruppa til allansverden:  https://www.facebook.com/groups/1036027650336772

Blogginnlegg om Melodi Grand Prix:  https://allansverden.no/page-11/?pagelayer-live=1

Oversikt over alle mine blogginnlegg, inndelt etter emne:  https://allansverden.no/page-6/

Min hjemmeside:  https://allansverden.no/

Dr. Barbara Sturm//ComfortZone//Sensai//PIXI//Sisley//Synchroline

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg