Hvem går videre fra andre delfinale i Melodi Grand Prix?

Reklame | Iviskin og Neatsvor

I kveld braker det løs igjen!!  Det blir mgp-fest igjen, både her og der, og i bloggervillaen.  Blåmandagen er enda et godt stykke unna, den kommer ikke før på mandag, og i dag skal vi bare fortrenge det som kommer på mandag og bare kose oss med Melodi Grand Prix i kveld.  Det er andre delfinale i Melodi Grand Prix i kveld.  Forrige lørdag gikk tre sanger videre fra første delfinale, Gothminister, Margaret Berger og Eya, akkurat som jeg anbefalte at det burde gjøre i mitt blogginnlegg fra forrige lørdag som du kan lese her, og i kveld skal tre nye sanger stemmes frem til den store finalen lørdag 3. februar.  Og for at folket som sikkert ikke har like god greie på musikk som jeg, skal få noen gode rom om hvem de bør stemme på i kveld, skal jeg anmelde alle kveldens seks låter med hyggelige eller mindre hyggelige ord, og med terningkast, som seg hør og bør en slik musikkanmeldelse.  Jeg bare skrider til virket like godt først som sist.  Her er kveldens bidrag:)

  •  Gåte:  “Ulveham”

Fytterakkern for en låt, tenkte jeg da jeg hørte denne låten første gangen.  Det er på norsk, det er folkemusikk-rock slik som bare Gåte kan gjøre det, og det betyr at det er originalt, noe utenomdetvanlige, og noe som kan slå an ute i Europa.  Jeg tror det vil skille seg ut.  Og etter første gjennomhøring bestemte jeg meg for å smelle til med terningkast 10 og slå til med tidenes hyllest av “Ulveham”.  Men, og det er et men dessverre.  Etter å ha hørt låten flere ganger endrer jeg litt på oppfatningen av låten.  Den er bra, men det blir noe som mangler på en måte.  Eller det jeg mener er at det blir kanskje litt vel mye ulvehyling. Jeg har vært i Polar Park og sett og hørt på ulvene der, men med Gåte så blir ulvehylingen tatt til nye høyder, og jeg kjenner jeg blir litt sliten av all ulingen og hylingen, rett og slett.  Så jeg blir usikker på denne låten.  Veldig usikker.  Og idet jeg skriver dette fjaset så lander jeg faktisk helt nede på terningkast 4.  Sånn er det med den saken.

  •  Mileo:  “You’re mine”

Tja, tja, tja!  Hva skal man si om denne låten.  Det er pop og det er melodiøst og det er bra fremført og det svinger.  Og så var det teksten!!!  Vanligvis handler mgp-bidragene om bra melodier og sceneshow, og tekstene kommer litt i bakgrunnen, og det blir mye sånne tekster om egentlig ingenting, som for eksempel om et tak som noen er redd for å få hodet, som vi skal få høre mer om i neste lørdags delfinale, eller bare om damdiggida.  Og NRK har neppe hørt mye på tekstene, og ikke regnet med at det var så mye å hente her, når de har plukket ut låtene til årets delfinaler.  Men her har denne låten åpenbart gått under radaren.  For Mileo ser ut som en hyggelig kar, men man skal åpenbart ikke skue hunden på hårene, for Mileo smeller til med en tekst som man kunne tro Eminem kunne ha stått bak, om sjalusidrap og ord som legitimerer vold som løsning når noen ønsker å bryte med partneren. Dette er egentlig litt kraftig kost, for å si det mildt, og det er nesten så man før lørdagspizzaen i halsen.  Bare hør….

(….) You know, I would never hurt you, baby.  Unless you try to leave me, then, maybe
But that’s okay too ‘Cause you’re mine, you’re mine, you’re mine.  Where’s my girlfriend?
Ugh!  I buried her, is that okay?  I think she’s fine, well She’s dead, but who cares anyway? (…)

Og dette er uvant kost i mgp-sammenheng, der låtenes tekster neppe noen gang har vært særlig kontroversielle ettersom de stort sett handler om fjas og ingenting, ikke ulikt en viss blogg som jeg kjenner så altfor godt til, så dette blir noe nytt i mgp-sammenheng med en tekst som er ganske så kontroversiell på alle mulige måter.  Artisten vil sikkert kunne kalle det hele mørk satire, og en artist har selvsagt sine kunstneriske friheter, og det har også jeg som blogger, så når jeg nå triller terningen, lander den på……..terningkast 0.  Så hvis folket hører på meg og ikke sender Mileo videre, slipper vi mer bråk og kontroverser rundt denne låten, og det tror jeg faktisk er lite greit.  

  •  Dag Erik Oksvol og Anne Fagermo:  “Judge tenderly of me”

En ballade!  Det er vakkert, det er fløyelsmykt og det er pent og bra fremført og fin melodi.  Men skal vi sende en ballade til Eurovision så føler jeg likevel det må være en enda sterkere ballade enn dette.  Terningkast 3.

  •  Super Rob & Erika Norwich:  “My A1”

Fengslende pop, eller det er i alle fall pop, eller et forsøk på pop, tror jeg.  Erika Norwich synger, med god hjelp av Super Rob, en diger forvokst robot på tre meter eller noe sånt.  Dette er litt rare greier, og litt sånn innslag av kunstig intelligens i mgp, i form av denne roboten altså.  Jeg liker roboter!  Men jeg synes denne Super Rob blir litt svær.  Han er tre meter, veldig uhåndterlig størrelse.  Det er bedre med en Neatsvor X600 Pro robotstøvsuger, som du nå kan få 15% rabatt på hvis du bruker rabattkoden AK15 og bestiller her.  Den er mye mindre og fungerer perfekt til det den skal gjøre, rengjøre gulvet så det blir skinnende rent, og akkurat den Neatsvor-støvsugeren er også the best there is akkurat nå, og i fremtiden.  Ja, da fikk jeg jo også reklamert for denne robotstøvsugeren i denne anmeldelsen av låten til Super Rob og Erika Norwich, og da håper jeg mine samarbeidspartnere blir fornøyde.  Hva så med selve låten som skal fremføres av de to på scenen?  Ja, jeg skal selvsagt gi en anmeldelse av selve låten, og her må jeg jo ta en runde med meg selv først og finne ut om jeg skal skrive det jeg mener om dette møle…..ehhhh denne låten, eller om jeg skal bare hive all integritet på båten og innse at jeg er kjøpt og betalt av Neatsvor og bare skriver en anmeldelse for å anbefale folket til å stemme på denne robot-låten slik at den går til finalen der jeg får reklamert for Neatsvor i en finale-anmeldelsen av denne låte enda en gang.  Jeg har tatt en runde med meg selv.  “MY A1” er en kongelåt!  Dette er herlig melodiøs pop som bare Lady Gaga eller Miley Cyrus kunne ha stått bak, eller Aqua.  Men det gjør de ikke, ingen av dem, tror det eller ej.  Det gjør derimot Super Rob og Erika Norwich!!  For en stemmeprakt, spesielt fra Super Rob!!  Jeg liker teksten ogsål, selve budskapet i det de synger om.  Jeg vet ikke hva det er, men jeg liker det.  Jeg liker bare alt sammen!!!  Det kan bare bli……terningkast 6, minst!!!  Og Neatsvor X600 Pro får også terningkast 6, og den er best i test hos TekguideHjem og hageForbrukerlivBeste.no og Side2 for å nevne noen steder.

  •  Farida:  “Heartache”

Dette liker jeg.  Det er melodiøs pop.  Det er ingen roboter med i denne sangen, ej heller noen robotstøvsugere, men jeg liker denne låten likevel.  Farida har en fin og behagelig og kul stemme.  Låten er fin, temposkifte, fint refreng.  Kort og godt en veldig fin låt.  Terningkast 5.

  •  Eli Kristin:  “Touch of Venus”

For en låt og for en stemme.  Eli Kristin altså!!  Er dette kveldens beste stemme?  Jeg tror det.  Det er eventuelt bare Super Rob som er på tilnærmet samme nivå.  Eli Kristin har en stor stemme.  Hun synger suverent og hyler som en stukken julegris til tider, eller så vet jeg ikke helt om jeg skulle tørre å skrive hvilke assosiasjoner denne hylinga gir meg.  Men det er dritbra i alle fall.  Rett og slett dritbra.  Jeg finner liksom ikke ordene for å karakterisere hvor bra det er, og da blir det dritbra, kort og godt dritbra.  Dette er en stor låt.  Det er episk, storslagent og overveldende og mere til, uten at jeg helt vet hva.  Men jeg vet at dette blir terningkast 6.

Da har vi vært gjennom alle låtene.  Mye bra egentlig denne gangen.  Men likevel er det noen som skiller seg ut, og når jeg ser på terningkastene jeg har gitt til låtene, er det jo enkelt å konkludere med hvilke sanger som bør gå til mgp-finale.  Det er Farida, det er Eli Kristin og det Erika Norwich, Super Rob og Neatsvor X600 Pro.  For en gjeng som bør går til finale!  Alle tre!!  Så håper jeg dere alle sammen får en fin mgp-kveld og at dere stemmer rett når den tid kommer.  

Ha en fin dag dag alle sammen!  Takk for at du besøker bloggen min:)  Velkommen tilbake!  

Her kan du melde deg inn i facebook-gruppa til allansverden:  https://www.facebook.com/groups/1036027650336772

Blogginnlegg om Melodi Grand Prix:  https://allansverden.no/page-11/?pagelayer-live=1

Oversikt over alle mine blogginnlegg, inndelt etter emne:  https://allansverden.no/page-6/

Min hjemmeside:  https://allansverden.no/

Allansverden på Zezam:  https://zez.am/allansverden

Den o store prominente toppbloggeren og fremtidige bloggkongen kan treffes både her og der: https://allansverden.no/page-38/

Sliter du med uønsket hårvekst og er lei av sånne hårfjernere som mer må betraktes som torturredskaper?  Da bør du du skaffe deg en hårfjerner fra Iviskin, sier bloggerfruen som er kjempefornøyd med sin Iviskin IPL G3.  Iviskin fjerner uønsket hårvekst skånsomt og smertefritt ved hjelp av lys.  Nå er tiden inne for å kaste den gamle barberhøvelen og eventuelt andre gammeldagse torturredskaper og gå over til ny moderne hårfjernere og ny teknologi.  Iviskin IPL G3 er best i test hos Forbrukerliv og Getfitness.   Den er rangert som nr. 1 mest populære hos Prisguiden under kategorien “Hårfjerner med lys & IPL Hårfjerner”.  Koster drøye to tusen en sånn hårfjerner fra Iviskin, neppe mye mer enn en salongbehandling, og med rabattkoden AK15 får du 15% rabatt når du handler på Iviskin-butikken og da blir det vel ikke så ille gærn pris egentlig for et veldig bra produkt, som virker kan bloggerfruen fortelle.  Løp og kjøp Iviskin IPL G3, eller enda enklere, klikk og kjøp, her.   Du kan lese mer om Iviskin IPL G3 både her og der.

 

 

 

 

4 kommentarer
    1. Kommer med mine betraktninger om møle… melodiene sånn ved 19- tiden når jeg får hørt gjennom de. Så får vi se om jeg er like begeistret for støvsu.. jeg mener roboter som det du er.
      Og du. Jorun Folkvord var plutselig med på slutten av Nytt å Nytt i går, så jeg tror ikke hun dukker opp i MGP i kveld.

      1. Ja, han er jo kjempeflink, men er litt usikker på om han helt passer inn i mgp-formatet(?). Men behagelig og fin musikk, den kunne jeg satt på en søndagsmorgen der sprader rundt i stua i morgenkåpa og en kopp kaffe i handa;)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg