Hvem går videre fra første delfinale i MGP 2023?

Under Armour//Under Armour//ICANIWILL//ICANIWILL//ICANIWILL//ICANIWILL

Så er vi i gang igjen.  Og jeg tenker selvsagt på Melodi Grand Prix!  I år består MGP av tre delfinaler, der de tre artistene som får fleste stemmer går videre til finalen i Trondheim Spektrum lørdag 4. februar.  Og i kveld braker det altså løs med første delfinale.  Syv artister skal konkurrere om tre finaleplasser.  Og vi som ser på kan stemme på vår favoritt.  Mange vil sikkert slite med å bestemme seg for hvem en skal stemme på, for det er mye dårlig musikk der ute og det er mye god musikk der ute, og det er sikkert ikke alltid så lett å vite hva som er bra og hva som ikke er bra.  Men ikke fortvil!  Jeg har hørt gjennom alle låtene flere ganger i bilen på vei til jobb, og jeg skal gi mine anbefalinger til folket.  Det blir anmeldelser med terningkast av alle låtene, kanskje en rå hyllest, muligens en brutal radbrekking eller to, det er aldri godt å vite, så det beste er egentlig å lese videre på dette blogginnlegget og få gode råd om hvilken artist man bør stemme frem til finalen.  Her er mine anmeldelser av låtene i den første av årets delfinaler:)

  •  Alessandra Mæle:  “Queen of Kings”

Tja, hva skal man si om dette da.  Man kan si at dette er en låt som er litt annerledes.  Det er rytmer der, jeg hører noe som jeg synes høres ut som noe sånn folkemusikkrop, men jeg vet ikke helt om det er det er.  Det er et eller annet, rart!  Så er det store spørsmålet:  Liker jeg det?  Nei!!!  Jeg liker det ikke.  Jeg synes dessverre hele låten er plagsom.  Jeg kjenner jeg får vondt i ryggmargen av hele greia.  Det er et godt forsøk på å lage en spennende, litt annerledes låt, men det slår ikke helt an hos meg denne uka, kanskje en annen uke, men ikke nå i alle fall.  Og så er det tittelen…”Queen of Kings”……betyr det “dronning av konger” eller hva?  Og hva vil det egentlig si. Antyder artisten at hun er en dronning av konger?  Har man ikke litt vel høye tanker om seg selv hvis det er det hun antyder?  Jeg skulle ville mene det ja.  Jeg vet, for jeg er tross alt o stor prominent toppblogger som har vært nr. 2 på topplista til blogg.no!!!  Jeg tror forresten ikke vi trenger mer kongelig fokus akkurat nå.  Vi har jo han derre engelske prins Harry og det holder i massevis, sånn til de grader i massevis!  Nei, jeg lar meg ikke sjarmere av “Queen of Kings”.  Det blir terningkast 1.

  •  Ulrikke Brandstorp:  “Honestly”

Vow!  For en start på en låt.  Ulrikke Brandstorp synger som en gresk gudinne og vel så det, og det gjør hun forsåvidt hele låten gjennom.  Det er bare det at det skjer noe med låten underveis.  Det bygger seg opp til et refreng, og så plutselig roper Ulrikke Brandstorp ut “Til evig tid” på norsk, og innslaget av norsk i den engelske teksten funker ikke for meg, og jeg synes ikke den delen av sangen som innledes med det norske ropet er bra.  Det passer ikke!  Og jeg synes også melodien taper seg idet refrenget kommer.  Starten på låten står til terningkast 6, det svinger så ned til terningkast 1, og jeg lander til slutt på terningkast 3.

  •  Eirik Næss:  “Wave”

Eirik Næss synger bra.  Melodien er fin, veldig fin.  Jeg får litt sånn blanding av Coldplay-og Stavangerkameratene-vibes av hele greia, og jeg liker det.  Ja, jeg liker dette veldig, veldig godt faktisk.  Jeg blir faktisk litt hoppende glad og fornøyd over at vi har fått med en så bra låt i årets mgp.  Den må til finalen.  Det er ikke mer å si om den saken.  Dette er en knallsterk låt.  Det er terningkast 6!

  •  Kate Gulbrandsen:  “Tårer i paradis”

Kate Gulbrandsen har vunnet mgp før og representert Norge i den internasjonale finalen med “Mitt liv” en gang for lenge siden, en gang for lenge siden.  Den gang kom vel Kate Gulbrandsen fra intet og bare vant, så forsvant hun og så plutselig er denne nesten litt mytiske skikkelsen av en artist tilbake igjen i mgp-sirkuset med en ny låt, “Tårer i paradis”, mange år etter.  Hvor hun har vært er vel ikke så godt å si.  Hun har ikke vært så mye i rampelyset i alle fall.  Der er det andre som er, og andre igjen som har lyst til å være, og noen går til og med så langt at de driver og blogger og anmelder og kaster terning til mgp-låter for å få masse besøk på bloggen slik at en kan få gode reklameinntekter og oppmerksomhet og håp om tid i rampelyset med vandring på røde løpere og kanapeer og champagne og deltakelse i skal vi danse og det som verre er.  Herregud altså!!!  Men nå var det Kate Gulbrandsen.  Grei og fin låt egentlig, men ikke noen vinnerlåt vil jeg tenke.  Et ekstrapoeng for at hun synger på norsk.  Men litt sånn småkjedelig kanskje.  Jeg tar ikke helt av når jeg hører “Tårer i paradis” og det synes sikkert alle er like greit!  Jeg kaster terning……den lander på…..3.  Det blir terningkast 3!

  •  Rasmus Thall:  Tresko

Herregud!  Rasmus Thall spør underveis i låten hva er det egentlig denne sangen handler om, og hva er det egentlig han synger om, og ja hva er det?  Jeg vet ikke!  Det er egentlig bare fjas, rett og slett bare en masse fjas og tripp trapp tresko og litt festing kanskje.  Her er ikke noe politisk budskap, det handler ikke om kjærlighet eller om viktige ting i livet.  Det handler om……fjas, lite annet, og det blir jo for dumt med masse fjas!  Det holder vel at jeg i blogginnleggene mine stort sett blogger om masse fjas hele tiden, og det kan du lese mer om her eller der, og det blir kanskje litt mye om det skal bli en masse fjas i mpg også?  Ja, jeg tror faktisk det.  Jeg blir helt overveldet av fjas.  Det blir for mye rett og slett, selv for meg!  Ikke nok med at jeg grubler hver dag hva slags fjas jeg skal legge ut på denne bloggen min, men det blir for mye når andre går meg i næringen og lager en ren fjasesang i mgp også når jeg faktisk skal koble av med noe annet en lørdagskveld. Terningkast 1 til tresko-sangen og fjaset.  Og det ene poenget gir jeg fordi fjaset er tross alt på norsk, og jeg liker at artistene synger på norsk! Jeg har forresten selv blogget om klovnesko og snabelsko tidligere, og det kan du lese mer om her, og kanskje blir det en gang et blogginnlegg om tresko?  Det blir i tilfelle sikkert bare fjas!!

  •  Byron Williams Jr & Jowst:  “Freaky for the weekend”

Okidoki!  Her synges det om at gutta jobber hardt gjennom hele uka, og derfor er det på plass å være litt “Freaky for the weekend”, altså man kan slå håret litt ut når helga kommer.  Tøffe rytmer, forsåvidt en litt tøff sang, som jeg ikke er helt sikker på om jeg liker.  Men jeg tror jeg gjør det, i alle fall litt.  Så vet vi jo alle at blåmandagen kommer en gang, og det kan du lese mer om her, med ny laaang arbeidsuke, og hvis man i tillegg har vært litt “Freaky for the weekend”, så blir blåmandagen ekstra jævli, før det på tirsdag igjen stunder mot helg, for de som har for vane å være litt “Freaky for the weekend”.  Men i dag er det lørdag.  Det er mgp!  Det er festdag og vi skal kose oss og ikke tenke så mye på den blåmandagen.  Jeg går for terningkast 4.

  •  Umami Tsunami featuring Kyle Alessandro, Kristian Haugstøyl & Magnus Winjum: “Geronimo”

Indianerhøvdingen Geronimo var en av mine barndomshelter da vi lekte cowboy og indianer, og få var vel tøffere og kulere enn (meg som) den sagnomsuste apasjelederen Geronimo.  Denne mgp-låten er oppkalt etter selveste Geronimo himself, og innledes som seg hør og bør med et kort lite indianer-rop, kanskje ikke helt Geronimo verdig, men følges opp av en grei og rytmisk låt og noe rapping og sånt tror jeg det er.  Jeg liker det ikke så veldig mye, kanskje litt, men ikke så veldig mye heller, snarere bare bittelittegranne!  Men så har vi her å gjøre med svært unge mgp-artister, flotte og søte og kjekke og høflige unge gutter som fremstår nesten som svigerfars drøm, og jeg har liksom ikke hjerte til å foreta en skikkelig radbrekking av dette mølet føler jeg.  Jeg får være litt snill og gi terningkast 3 da, og da er jeg nok langt snillere enn hva Geronimo var med sine uvenner og de som han ikke likte så godt!

Da er terningen kastet, alle låtene er anmeldt, og det er tid for å foreta en liten oppsummering og konkludere hvilke låter som fortjener å gå til finale.  Det er en låt som skiller seg klart ut blant kveldens låter og som bare må gå til finalen, og det er selvsagt “Wave” med Eirik Næss.  Kanonlåt!!!  Og det er alltid fornuftig å høre på en prominent toppblogger som en gang har vært nr. 2 på topplista til blogg.no, med mange følgere og således influenser-mandat til å lede an og påvirke folket til gjøre de rette valgene.  Og det riktige i kveld er å stemme på “Wave” og sende Eirik Næss til mgp-finale.  Jeg vil også anbefale folket å sende Byron Williams Jr & Jowst videre til finalen.  Det er en stund til blåmandagen kommer, og da kan vi være litt “Freaky for the weekend” i kveld.  Siste finaleplassen bør selvsagt gå til Rasmus Thall med “Tresko”.  Det ble bare terningkast 1, men vi trenger fjaset hans i finalen.  Gudene vet hva han synger om og hva sangen hans handler om, er det sikkert mange som lurer på!  Jeg vet!  Og jeg burde vite selvsagt!!  Det er bare fjas, rett og slett fjas fra ene til anden.  Men vi som fjaser rundt må vel tross alt heie litt på hverandre.  Og får vi fjas også i mgp-finalen blir det jo kanskje litt oppmerksomhet til denne fjasete bloggen min, og det er absolutt en vinn-vinn situasjon for oss som driver med fjas!

Ha en fin mgp-kveld:)  Hyggelig at du besøker bloggen min:)

Her kan du melde deg inn i facebook-gruppa til allansverden:  https://www.facebook.com/groups/1036027650336772

Blogginnlegg om Melodi Grand Prix:  https://allansverden.no/page-11/?pagelayer-live=1

Oversikt over alle mine blogginnlegg, inndelt etter emne:  https://allansverden.no/page-6/

Min hjemmeside:  https://allansverden.no/

Klikk her for å sammenligne strømpriser fra alle strømleverandører i Norge og bytt strømavtale enkelt og kostnadsfritt.  Strømkalkulatoren elskling.no hjelper deg å finne den strømavtalen som passer akkurat deg best.

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg