Hvem vinner Sami Grand Prix 2023?

Reklame | Gymgrossisten, Lindex, Tannrevel, Elskling.no, Blivakker

Gorilla Wear//ICANIWILL//ICANIWILL//GASP

Det er påskeaften!  Det er i Kautokeino det skjer i dag!  Det er Sami Grand Prix!!!  Og hele greia går på tv.  I kveld blir det sang og joik, på tv altså.  Sami Grand Prix har vært avholdt i mer enn 30 år, med artister fra Norge, Sverige og Finland, og konkurransen består av en joike-del og en sangdel, og det skal kåres en vinner i begge kategoriene.  Jeg er klar for både sang og joik i kveld, i alle fall litt ut på kvelden siden det jo er påskeaften og alt:)

Bilde fotografert fra nettside: https://www.extraavisen.no/slik-blir-arets-sami-grand-prix/

Ole Mathis Sara Nedrejord og Agnete Saba skal være programledere i kveld, og de skal lose oss gjennom seks bidrag i hver av de to kategoriene sang og joik.  Jeg frykter at mange ikke har så god greie på samisk musikk, så i dagens blogginnlegg tenkte jeg at jeg ville anmelde alle låtene i og gi terningkast slik at folket kan vite hva de bør stemme på i kveld.  Folket hørte på meg i fjor da jeg anmeldte låtene i Sami Grand Prix 2022, og “mine” vinnere vant da også hver sin kategori i fjorårets konkurranse… 

Bilde fotografert fra nettside: https://sverigesradio.se/artikel/de-vann-arets-sami-grand-prix

Jeg håper at folket er like fornuftig i år, altså at de leser anmeldelsen min av låtene og stemmer rett slik at vi får kåret en verdig vinner, i år som i fjor.  For de som måtte lure om jeg egentlig kan noe om samisk musikk, kan jeg forsikre dere om at det kan jeg.  Jeg er tross alt o stor prominent toppblogger og fremtidig bloggkonge, og jeg har vært nr. 2 på topplista til blogg.no.  Jeg har også laget flere blogginnlegg med Sapmi som tema, og det kan du lese mer om her.  Så da er det vel ingenting å vente på.  Jeg tror faktisk bare vi skal komme i gang anmeldelser og terningkast.  Vær forberedt på ros og ris til bidragene.  Det kan bli vakre hyllester, men det kan også blir forferdelige radbrekkinger med sangtekst på stake og melodi på steile og hjul.  Her følger min anmeldelse av joik og sang i årets Sami Grand Prix.  Vi starter med joikingen!  

  •  Nils Peder A. Gaup (Norge):  “Johan Nils Peder”

Fin joik!  Jeg ser rein og vidder.  Terningkast:  6.

  •  Anders Isak Oskal (Norge):  “Sara Majja Oskal”

Fin joik.  Terningkast:  6

  •  Nils Johan A. Gaup (Norge):  “Lise Merete”

Fin, typisk joik.  Terningkast:  6

  •  Sara Hermansson (Sverige):  “Gueksege”

Begynner med at tittelen på joiken blir nevnt et par ganger…gueksege.  Fin joik!  Terningkast:  6

  •  Astrid Tuorda (Sverige):  “Unnavielja”

Nok en fin joik.  Terningkast 6.

  •  Heli Aikio (Finland):  “Piegakanda” (eller noe sånt)

Litt sånn lavmælt joik.  Litt vuggeviseaktig i positiv forstand!  Terningkast:  6

Mye bra joik og høye terningkast.  Jeg håper alle artistene er fornøyde med anmeldelsen.  Foreløpig ingen radbrekkinger altså, og det skyldes selvsagt at jeg tør ikke annet.  Jeg kødder ikke med samer som joiker.  Plutselig blir jeg ganet og bloggen min raser nedover topplista til blogg.no og det vil jeg ikke risikere.  Vi går over til sang.  Her tror jeg at jeg skal være litt mer modig i forhold til terningkastene, siden det jo er sang:)

  •  Aili Kathrine Wergeland Teigmo (Norge):  “Duostil”

Aili synger på samisk og det gjør at jeg skjønner ikke bæra av teksten, og det er synd.  Men om jeg ikke skjønner så mye, så skjønner jeg at dette liker jeg.  Fin sangstemme, kul melodi og arrangement.  Jeg smeller til med terningkast 6 igjen!!!

  •  Marte Aile Gaup Beaska (Norge):  “Ráhkis hoavda”

Rolig og lavmælt låt.  Jeg sliter litt med denne.  Får ikke helt tak i melodien.  Terningkast:  2

  •  Linus Johnsen (Norge):  “Cevcoset Hilat”

Tjaaaaa.  Jeg vet nå ikke helt.  Terningkast:  3

  •  Mihka og Andreas (Norge):  “Ále guođe mu”

Rolig ballade, også denne gang på samisk.  Jeg liker melodien.  Det er så enkelt som det.  Terningkast:  6

  •  Yungmiqu og Jesebro (Finland):  “Cokka gávtti”

Rap fra to karer fra Finland.  De rapper på samisk, og det er vel like greit det.  Men liker jeg dette da?  Njaaaa.  Ikke helt!  Men sånn passe bra.  Terningkast:  3

  •  Elin Oskal (Norge):  “Lusa”

Noe sånn elektropopaktige greier.  Jeg klarer ikke helt å la meg begeistre.  Terningkast:  2

Da har jeg gått gjennom både joik og sang, og det er på sin plass å oppsummere og gi min anbefaling til folket hvem de bør stemme på i Sami Grand Prix.  Jeg starter med joik.  Jeg elsker joik, i år som i fjor, og det er litt vanskelig å bestemme seg for en vinner ettersom jeg har gitt alle bidragene terningkast 6.  Når jeg ser på bildene av artistene inne på nettsida til nrk, synes jeg at Nils Peder A. Gaup ser ganske skummel ut, så jeg vil nødig fornærme den karen ved å ikke kåre vedkommende til vinner i kategorien joik.  Vinner i kategorien joik blir da altså Nils Peder A. Gaup med “Johan Nils Peder”.  Jeg håper artisten er fornøyd slik at jeg ikke blir ganet, og jeg håper de som ikke vant ser i nåde til meg en stakkars blogger som bare prøver å skrive noe fjas på bloggen for høye besøkstall og reklameinntekter, og at de i det minste er fornøyde med terningkastene når de selv ikke vant, og husker på at det bare kan være en vinner.  Jeg håper og krysser alle fingre og tær, mens jeg fortsatt har alle intakt, og håper på fortsatt gode plasseringer på blogg.no for allansverden:)

Så var det kategorien sang.  Det er to låter som skiller seg ut, to låter som jeg liker veldig godt.  Det er altså “Duostil” med Aili Kathrine Wergeland Teigmo, og det er ” Ále guođe mu” med Mihka og Andreas.  Det er to litt forskjellige låter.  Aili leverer en typisk poplåt, fengende melodi med litt sånn joik-greier i refrenget, mens “Mihka og Andreas” leverer en fantastisk vakker ballade, faktisk en sjelden vakker ballade.  Jeg sliter med å bestemme meg for en vinner.  Det må jeg innrømme.  Det er jevnt!!!  Men så er det påskeaften!!!  Det er lørdag og enda to dager til blåmandag, som det faktisk ikke er heller, for det er 2. påskedag på mandag og fridag, hvilket betyr at det er blåtirsdag på tirsdag, og det er tre dager til.  Da må jeg nesten kåre den fengende poplåten til vinner, siden det er påskeaften, lørdag og party!!!  Jeg kårer herved Aili Kathrine Wergeland Teigmo til vinner i Sami Grand Prix i kategorien sang.

Kos dere med Sami Grand Prix i kveld, og husk på å stemme frem de rette vinnerne, i år som i fjor:)

Håper dere alle får en fin påskeaften.  Hyggelig at du er innom bloggen min.  Velkommen tilbake en annen gang:)

Her kan du melde deg inn i facebook-gruppa til allansverden:  https://www.facebook.com/groups/1036027650336772

Blogginnlegg om Melodi Grand Prix: https://allansverden.no/page-11/?pagelayer-live=1

Oversikt over alle mine blogginnlegg, inndelt etter emne:  https://allansverden.no/page-6/

Min hjemmeside:  https://allansverden.no/

Kjempefin stripet genser med rullekrage for fine damer til bare kr. 399.-.  Klikk her for å se nærmere på denne flotte genseren og bestill direkte fra linken som kommer opp:)

Få litt brunfarge!  Prøv selvbruning uten å utsette deg for de farlige UV-strålene.  Test ut Tanrevel Pro.  Nå på tilbud 974.- (før 1299.-).  Se:  https://c.mtpc.se/tags/link/2935837

Klikk her for å sammenligne strømpriser fra alle strømleverandører i Norge og bytt strømavtale enkelt og kostnadsfritt.  Strømkalkulatoren elskling.no hjelper deg å finne den strømavtalen som passer akkurat deg best.

Benton//Four Reasons//Four Reasons//Four Reasons//Benton//Four Reasons

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg