Fra blogger til lyriker!!!

Reklame | Gymgrossisten og Homeroom NO

Under Armour//Under Armour//ICANIWILL//ICANIWILL//ICANIWILL//ICANIWILL

Det er mye tull og tøys i allansverden.  Det har det vært lenge egentlig, men nå i dagens blogginnlegg tenkte jeg at det skal bli andre boller.  Og da skal jeg ikke vise dere, på en fjasete og tullete måte, hvordan dere baker boller eller rundstykker eller koker grøt.  Jeg skal derimot begi meg inn lyrikkens vakre verden, og jeg skal, som noen nå kanskje begynner å ane, og frykte, at jeg skal gjøre, og det er faktisk å…….ja, jeg vet ikke helt om jeg skulle tørre å si det, men jo, jeg gjør det…..jeg skal skrive dikt!!!!!!!!!  Og jeg sier det med en gang!  Blir det gode anmeldelser og suksess, kan det godt være at bloggerkarrieren min er over, og jeg vier mitt liv til lyrikken, blir dikter, gir ut diktsamlinger, hvis jeg får en bra avtale med et forlag som betaler skikkelig godt, og vel så det:)

Hvem vet, kanskje vil jeg bli omtalt i litteraturhistorien når den skal skrives på nytt om noen år, forhåpentligvis før det har gått tusen år, slik at jeg kan lese om meg selv, for det hadde vært kjekt.  Om det ikke blir som dikter, så blir det i alle fall ganske sikkert som blogger etter at jeg jo har liret av meg så uendelig mange blogginnlegg med slik usedvanlig høy språklig og litterær kvalitet.  Og som dere kanskje har fått med dere, så har jeg også vært nr. 2 på topplista til blogg.no, og det viser at folk vet å verdsette stor litteratur, om enn i form av et blogginnlegg.  Men i dag skal det handle om lyrikk, og jeg er jo veldig spent på om dagen i dag kanskje markerer starten på en ny karriere som dikter.  Jeg gir det i alle fall et forsøk, så får vi se om folket og litteraturkritikerne vet å verdsette stor lyrikk.  Jeg håper det!

Vi trenger alle litt inspirasjon, og i dag jeg har latt meg inspirere av lyrikeren Jan Erik Vold.  Han er god til å få sagt litt av hvert, eller kanskje ingenting, med få og rare ord og bokstaver, og det er en kunst i seg selv, som få behersker.  I diktet “Kulturuke” tar Jan Erik Vold fra hverandre et ord, og setter det sammen på nye måter.  Kulturuke blir til ulturkuke tulkuruke ultkuruke kukekuk og så videre og så videre til Vold ikke gidder å finne på mer fjas.  Og så bryter han med alle regler for diktning, med vers og rim og denslags.  Jan Erik Vold er en opprører og bryter med vedtatte normer og regler – jeg prøver meg litt som opprører og rebell i dag jeg også;)

Vi er jo vant til at et ord skrives på en bestemt måte, og at det har en viss betydning.  Jeg tenker at Jan Erik Vold bryter med dette ved å bytte om på bokstaver og dermed skape nye assosiasjoner.  Finnes det ting vi tar for gitt i dag?  Burde vi tenke annerledes om ting?  Er det rom for alternative måter å tenke på, og finnes det en grense for hvor mye alternativt vi kan leve med.  Er det alltid bra å utfordre det bestående?  Det skal vi nå finne ut av nærmere faktisk.  Jeg skal presentere to dikt jeg har laget. Jeg tar utgangspunkt i den verden jeg kjenner veldig godt, bloggeverden, og ser nærmere på de to viktigste søylene, selve bærebjelkene i en bloggers hverdag.  Diktene mine heter “kanape” og “champagne”.  Gjør dere klar.  Vi starter med diktet “kanape”:

“Kanape”

kanape

kanepa

kanpea

kanpae

napeka

kenapa

apenak

nepaka

enkapa

kepana

apkena

peknaa

epakna

apekna

akpane

anpake

kaepna

kanape

(Allan Kristensen, august 2022)

 

Neste lyriske mesterverk kommer her…..

“Champagne”

champagne

chempagna

chagmenap

pamchaneg

gemchapan

namgapech

napamchemg

champsjanje

champsjane

champashne

champan

chmapangegche

chamenglachampsj

schampalaaaaaaaa

shhhhaaaaenaviran

sjalabais

sjampis

schaa

schhhh

Zzzzzzzzzzzzzzzzzz

(Allna Kristusnesnes, augustus 20022)

Vakkert!  Ikke sant.  Jeg synes faktisk at jeg behersker det lyriske språket til fulle.  Kan dette være starten på en karriere som lyriker?  Jeg tror det.  Jeg tror jeg skal legge ut flere blogginnlegg med dikt, og jeg er spent på om det etterhvert vil komme et forlag som vil gi ut diktene mine i bokform, kanskje oversette de lyriske mesterstykkene til diverse andre språk.  Jeg føler allerede jeg kan kjenne duften av sedler!!!  Kanskje jeg blir kontaktet allerede nå etter dette første lyrikk-innlegget.  Jeg er spent!

Jeg tenker at vi kan tenke alternativt om enkelte ting.  Kanape kan mikses rundt til det ugjenkjennelige og det føles greit.  Men kanskje er det også greit at enkelte ting kan være slik de er eller har vært, slik som champagne.  Skal man stokke om på alt, mister man kanskje fotfeste, og man begynner bare å snøvle og formulere seg på en uklar måte.  Og gudene vet om man makter å bestille et glass champagne hvis alt bare skal være alternativt.  Kan fort bli at man blir nektet servering hvis man vil bestille et glass chamenglachampsj.  Noe bør være fast.  Vi trenger ikke kødde med alt, i alle fall ikke champagne!  Man kunne vel køddet med en billig cava, men ikke med en champagne.  Dom Perignon vil helt sikkert være enig med meg!

Håper lyrikken falt i smak.  Jeg tror det blir mer lyrikk en annen gang.

Ha en fin dag alle sammen!  Takk for at du besøker bloggen min:)
Her kan du melde deg inn i facebook-gruppa til allansverden, så får du et varsel på facebook hver gang jeg legger ut et nytt innlegg, og plutselig en dag så kommer det mer lyrikk:  https://www.facebook.com/groups/1036027650336772
Oversikt over alle mine blogginnlegg, inndelt etter emne:  https://allansverden.no/page-6/
Min hjemmeside:  https://allansverden.no/

 

John Masters Organics//ID Hair//Sebastian//Orofluido//Alterna//Wella SP

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg