Dagens middagstips…

Det er onsdag. Det er lillelørdag.  Dagens middagstips er…..trommehvirvel…..trommehvirvel……lillelørdagsgrøt:)

Det er ikke sikkert alle har laget dette før, godt mulig at selv ikke mesterkokk Eyvind Hellstrøm har laget dette, så jeg tenker vi tar dette steg for steg.  Er jo pedagogisk utdannet, og vet at det kan være lurt å ta ting steg for steg slik at vi har alle med.  Følg med!

1.Finn frem grøtpakken.

2.Ta av emballasjen.

3.Ikke kast emballasjen.  På baksida står nemlig beskrivelse av tilberedningen.  Les nøye.

4.Finn frem gaffel for å stikke hull i plasten over grøten.  Du kan bruke middagsgaffel eller kakegaffel.  Personlig foretrekker jeg å bruke middagsgaffel.

5.Stikk hull i plasten.  Jeg pleier å ta en fire-fem stikk litt her og litt der.

6.Sett grøten inn i mikrobølgeovn – varmes i 3 minutter.

7.Ta ut grøten.  Fjern plasten over grøten og rør godt rundt.  Jeg foretrekker å bruke en spiseskje ti å røre i grøten med.  Jeg synes at en teskje blir for liten å røre med, og en tresleiv igjen blir for stor slik at en får ikke blandet ordentlig.  Husk å røre godt rundt da!

8.Sett grøten inn i mikroen enda en gang – varmes i 3 minutter.  Jeg liker å bruke et slikt mikrobølgeovn-plastlokk for å ha rundt grøten når den står inne i mikroen.  Vi har kjøpt dette plastlokket, og noe må vi jo bruke det til.

9.Voila!  Etter 3 minutter er grøten ferdig.  Ta grøten ut av mikroen – lillelørdagsgrøten er ferdig.  Server med kanel, sukker og smørøye.  Bon appetit!

Til lillelørdagsgrøt vil jeg anbefale en vin som tar med seg de særegne kvalitetene i saftene fra ulike røde bær, det vil si lette rødviner eller roséviner.  Personlig ville ha gått for en italiensk rødvin laget av druer fra Valpolicella eller Piemonte.  Ha en fin lillelørdag!

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg