På jakt etter fjellets gull:)

Reklame | Gymgrossiste og Bubbleroom

Under Armour//ICANIWILL//ICANIWILL//ICANIWILL

I dag skal det handle om fjellets gull i allansverden, og da skal det selvsagt handle om multebær, for multebær er fjellets gull.  Det kommer selvsagt av fargen.  Multer er jo litt sånn gulloransje, slik som gull, og så er det dyrt å kjøpe multer, nesten gullpris for ett kilo molter.  Vi satte kursen mot “hytta” vår oppe i Målselv Fjellandsby i helga som var, for å ha den som utgangspunkt i jakten vår etter multene.  Da er vi litt oppe på fjellet allerede.  Så gjelder det bare å finne litt våtmarksområder, for i utkanten av disse, vokser gjerne multene.  Og så spørs det jo også om multene er modne.  Hvis de er røde og ikke modne, skal man ikke plukke, men vente og håpe at ingen andre plukker.  Man kan faktisk si og skrive både “molter” og “multer”.  Jeg omtaler nok selv bærene som “molter”, med min dialekt, men jeg synes dog det høres litt finere å si “multer”, og siden jeg er blogger og har vært nr. 8 på topplista til blogg.no, så vil jeg i det følgende omtale disse bærene som “multer”.  Jeg tipper de sier “multer” i de litt finere bloggerstrøkene i Oslo, på Frogner, Aker Brygge, Kongsgården, der i området, og da er det derfor multer det handler om i allansverden i dag:)

Visste dere forresten at geitramsen faktisk kan være en liten indikator på når molt……ehhh multene kan være modne?  Jeg visste det i alle fall ikke, men jeg googlet litt “multer” og kom over en geolog som bemerket at når geitramsen får de første kransene, begynner multene å bli plukkeklare.

Jeg fant raskt ut av geitramsen hadde fått kransene sine, og da var det bare å gjøre seg klar for å dra ut og lete etter dette fjellets gull, multene, med u:)

Det var ikke en mørk og stormfull aften!  Det var en kjempefin, solfylt sommerdag, første helga i august:)

Vi gikk og vi gikk etter vår søken etter fjellets gull, opp fjell og ned fjell:)

Dette var ikke multer.  Det var noe annet rart.

Dette var en ganske fin og instagramvennlig plante med noe lilla på.

Den er skikkelig fin, men den er ingen multe.  Vi må jakte videre!!!

Jeg kom plutselig på at jeg nå i seks dager på rad har vært inne på topp 20-lista til blogg.no.  Jeg tenkte jeg burde ha et bilde av meg selv også i dagens innlegg.  Konemor har vært flink fotograf:)

Plutselig så var de bare der disse multene.  Jeg fant, jeg fant!!!  Multebær!  Fjellets gull!  Du kan binde meg fast, heise meg opp ned og forberede kinesisk vanntortur, men jeg kommer aldri til å røpe hvor jeg fant multene.  Bind meg fast til en stol og du kan true meg med å sette på reprise av Manchester Uniteds serieåpning mot Brighton nå på søndag som var, og jeg kan fortelle deg at multene var der borte på myra rett bortenfor Basecamp Nord oppe i Målselv Fjellandsby:)

Det er kveld over Månetoppen!  Jeg har funnet fjellets gull og er ganske så fornøyd med dagen:)

Hvis man har plukket multer, kan man lage multekrem!  Kjempegod dessert.  Vi pleier å ha multekrem til dessert for eksempel til jul.  Enkelt å lage multekrem.  Bare å blande multer med litt sukker, så piske fløte til krem, og så vende multene inn i den stivpiskede kremen.  Nam, nam!!

Hyggelig at du er innom bloggen min.  Velkommen tilbake en annen gang:)

Her kan du forresten melde deg inn i facebook-gruppa til allansverden:  https://www.facebook.com/groups/1036027650336772

Se oversikt over mine øvrige blogginnlegg, inndelt etter tema:  https://allansverden.no/page-6/

Se oversikt over alle mine blogginnlegg som handler om friluftsliv:  https://allansverden.no/page-10/?pagelayer-live=1

Liste over mine blogginnlegg som handler om livet på Månetoppen:

Burde jeg delta i Norges råeste bakkeløp?

Tur til Bjelmavannet

Sankthansaften på Månetoppen

Varden på Myrefjell

Drømmepåske på Månetopppen

Hvor finner vi den beste skibakken?

Flott vinterferie på Månetoppen

Snart blir det gøy i fjellandsbyen

Lure ting å ha på hytta

Soldag og vinter i Målselv Fjellandsby

Med bobil til Målselv Fjellandsby

Nyttårsaften på Månetoppen

En dag i Toppskaret

Romjul og nyttår på Månetoppen

En bloggers dag i bilder på Månetoppen

En lørdag på Månetoppen

Bytur og fjellandsbytur

Vi kjenner at vi lever oppe på månetoppen

Se også linker til de kommersielle aktørene som holder til oppe i fjellandsbyen:)

Målselv Fjellandsby

Målselv Fjellandsby på facebook

Basecamp NORD

Basecamp Nord på facebook

Loftet pub

Aurora Husky

Nordlys Snow Park

Happy Holly//Happy Holly//Chiara Forthi//BUBBLEROOM//BUBBLEROOM//Happy Holly

 

 

 

3 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg