Du grønne glitrende tre kommer inn i stua i dag!

Reklame | Gymgrossisten og Blivakker

ICANIWILL//ICANIWILL//ICANIWILL//ICANIWILL

I dag er dagen kommet da juletreet skal tas inn og settes på sin vante plass i stua. Vi har kjøpt en edelgran, i år som i fjor og årene før.  Vi pynter juletreet på lillejulaften, men pleier å ta det inn et par dager før, slik at det får stå og gjøre seg klar for å bli pyntet.

Visste dere forresten hvordan man skal behandle juletreet slik at det ikke drysser, men holder seg fint lengst mulig?  Jeg vet i alle fall hva juletreselger-mannen vår sier, og han sier litt av hvert.  Det er lurt å akklimatisere treet i garasjen eller kjelleren i minst ett døgn før man tar det inn.  Hvis treet går fra ti minusgrader og inn til tjuetre varmegarder, vil det reagere på temperatursvingningen og miste nåler.  Vi setter det derfor i kjellernedgangen en stund før vi tar det inn.  Og jeg sager en tynn skive (1-2 cm) av rotenden og setter det oppi en bøtte med vann i kjellernedgangen der temperatur er mellom 0 og 10 grader.  Og så rett før jeg tar det inn, sager jeg en ny tynn skive av rotenden, og tar så treet inn og setter det oppi juletrefoten fylt med vann.  Nå er det lettere for treet å ta opp vann, og vi passer alltid på at juletreet har vann mens det står inne. Slik har vi gjør det tidligere, med stort hell, og vi satser på at juletreet holder seg fint i år også:)  Jeg tar forresten ikke av nettingen rundt treet før det har stått inne et par timer, og så når jeg så tar det av, bretter greinene seg ut og treet folder seg ut i all sin prakt.

Vet dere forresten hva man kan gjøre med den skive av rotenden som man sager av.  Den kan man ta inn, skrive på årstall og ha som minne etter de juletrærne man har hatt.  Og diameteren på disse treskivene kan gi en pekepinn på hvor store og kraftige juletreerne fra tidligere år var.  Juletreet fra 2012 var således ikke noe stort juletreår i bloggervillaen ser det ut til.

Håper dere alle får en fin dag.  Hyggelig at du er innom bloggen min.  Velkommen tilbake en annen gang:)

Her kan du melde deg inn i facebook-gruppa til allansverden:  https://www.facebook.com/groups/1036027650336772

Se rangering av den fineste juletrepynten:  https://allansverden.blogg.no/juletrepyntens-topp-10.html

Blogginnlegg om jul: https://allansverden.no/page-16/?pagelayer-live=1

Oversikt over alle mine blogginnlegg, inndelt etter emne:  https://allansverden.no/page-6/

Min hjemmeside:  https://allansverden.no/

Four Reasons//Four Reasons//Benton//Four Reasons//Four Reasons//Four Reasons

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg