Chocolate Crinkle Cookies!!!

Hei igjen!  Det har vært full fart i stua i natt.  Rampenissene har hatt det gøy og laget zipline og svingt seg ned fra gardinstanga i stua og ned til stuebordet.  Det så egentlig ganske gøy ut.  Men jeg er jo betydelig større enn rampenissene, så måtte nok ha hatt en noe større zipline skulle jeg ha testet ut denslags.  Det kunne jo for eksempel vært Flåm zipline på vestlandet, med en lengde på 1381 meter, med en start på 305 meters høyde og der farten kan komme opp til 100 km/t.  Når jeg tenker meg om en gang til, tenker jeg at jeg holder jeg meg hjemme i lag med rampenissene og deres zipline.  Borte bra – hjemme best!

Gledelig nyhet på butikken.  De sure, tørre norske eplene er på vei ut, og det betyr at de svære, røde, harde, saftige jule-eplene fra utlandet og Amerika tror jeg det er, nå begynner å komme inn i butikken.  Allan gleder seg!  Det er jo ellers mye godt fra Amerika.  For et par kvelder siden lagde vi forresten chocolate crinkle cookies.  Ja, det er noen sånne små dekadente, amerikanske julekakekjeksliknende greier med myk kjerne, lekkert utseende og sjokoladesmak.  Jeg har forresten syntes det har vært gøy å bli matblogger, for nå har jeg jo tidligere fortalt hvordan man lager lillelørdagsgrøt og hjemmelaget sylterull, og da tenkte jeg likesågodt at jeg kunne fortsette i dag med en oppskrift på en godsak til😊  Og ja, det blir som dere sikkert da har skjønt denne amerikanske greia, med dette vanskelige navnet, altså chocolate crinkle cookies.  Jeg prøvde å si det så fort jeg kunne ti ganger.  Det gikk ikke bra.  Men det gikk bra med bakingen, og smakingen etterpå.  Kjempegode!  Men konemor og ungene sier det ikke blir mer smaking før lillejulaften, og vi gleder oss til jul.

For å lage chocolate crinkle cookies trenger du 250 gram smør, 300 gram sukker, 100 gram brunt sukker, 4 egg, 2 teskjeer vaniljeekstrakt, 300 gram hvetemel, 100 gram kakao, 1 spiseskje bakepulver og 200 gram kokesjokolade.  Til pynten må du finne frem 1 dl sukker og 5 dl melis, og da har du til ca. 50 kakestykker.

Konditor og matblogger Allan Kristensen, en gang nr. 14 på topplista til blogg.no starter med å piske mykt smør og hvitt og brunt sukker til en luftig smørkrem.  Dette er så lett som bare det for en matblogger.  Så tilsetter vi eggene, ett om gangen, og pisker godt mellom hvert egg.  Hiv så oppi vaniljekstrakten og bland det godt inn.  Deretter tilsetter vi mel, kakao og bakepulver, og vi blander dette inn i deigen som vi har fått.  Til slutt skal kokesjokoladen hakkes i små biter og blandes inn.  Dette gjorde vi på søndagskvelden.  Vi dekte så til deigen med plastfolie og satt den i kjøleskapet over natten slik at den ble fastere og lettere å jobbe med.  Konditorer er nøye med at ting skal bli ordentlig!

Dagen etter, på mandag så deigen slik ut som på bildet.  Det ser kanskje ikke så bra ut, men jeg lover at det smaker bedre enn det ser ut:)  Og da er det bare å gå igang med å ta ut deig, forme til runde kuler, rulle kulene i sukker, deretter i melis og sette kakene på stekeplate:  https://www.facebook.com/allan.kristensen.984/videos/1261648554310882/?notif_id=1638941090100931&notif_t=video_processed&ref=notif

Pass på å ha god avstand mellom hver av kulene.

Kakene skal nå stekes i ovnen ved 175 °C i ca. 12 minutter.  Det skjer ting med kulene under stekingen, så derfor viktig med avstand mellom kakene på stekebrettet.

Voila!…er vel fransk og betyr vel noe slik som “se her”.  Nå begynner kulene å likne på chocolate crinkle cookies!

Avkjøl kakene på platen i noen minutter før de flyttes over på en rist for videre avkjøling!

Ferdig avkjølt – klar for prøvesmaking!  Og resten legger vi i fryseboksen til jul:)  Jeg gleder meg til å ordne til kakefatet på lillejulaften.  Det blir mye snadder der.  Nå skal mat-og kakebloggeren ta seg en pause. I morgen skal jeg blogge om noe helt annet.  Den som venter får se!  Ha en fin dag:)

(Oppskrift på chocolate crinkle cookies hentet fra www.detsoteliv.no)

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg