Det er tid for å gi terningkast til all maten på Rhodos!

Reklame | Gymgrossisten og Netthandelen NO


ICANIWILL//ICANIWILL//GASP//Gorilla Wear

Vi har hatt en flott ferie på Rhodos, og vi har spist mye mat ute på restaurant om kvelden.  I dagens innlegg på allansverden skal all maten rangeres.  Det hele skal foregå nøye og grundig og vitenskapelig, og selvsagt med terningkast.  Det kan bli hyllester hvis jeg er fornøyd med restaurantbesøket, men det kan også bli nådeløse radbrekkinger av maten og restauranten hvis jeg forlater et spisested misfornøyd, altså at jeg ikke er mett.  La oss gå i gang!  Her er rangering av alle restaurantbesøkene og all maten jeg har spist ute om kveldene, og vær advart om at dette blir et langt innlegg, for jeg har spist mye mat.  Og jeg går gjennom maten dag for dag:)

Dag 1:  Chicken Souvlaki på Pegasus restaurant på Ialysos.

Vi besøkte denne restauranten første kvelden på Rhodos. Jeg var sulten og bestilte chicken souvlaki.  Det var godt, men ikke helt topp og jeg trillet terningen og den landet på….4….det ble terningkast 4 til chicken souvlakien.  Jeg har forresten blogget om chicken souvlakien et tidligere innlegg, og hvis du vil finne ut hvorfor det ikke ble terningkast 6, eller terningkast 1, kan du klikke her for å lese dette innlegget om mitt besøk på Pegasus restaurant.

Dag 2:  Giouvetsi på Valsami resturant i Ialysos.

Det var mye godt på menyen på Valsami restaurant, men jeg gikk for en tradisjonell gresk rett, giouvetsi.  Det var egentlig veldig godt, en slags gryterett med biffkjøtt, ris og saus, med ost på toppen.  Det må nesten bli terningkast 5.  Veldig god mat, god smak på hele greia!  Voldsom nasjonalistisk kelner på restauranten som roste meg for valget av noe skikkelig gresk mat, men som på spøk ikke var helt fornøyd med resten av gjengen som nok er mer kresen i matveien enn meg og bestilte noe mer kjent og kjedelig.  Har du bestemt deg for å prøve noe gresk, anbefaler jeg at du tar turen til  Valsami restaurant, nynner på en låt av Mikis Theodorakis og bestiller en “Greek specialty”, så får du fantastisk oppvartning fra en skikkelig overhyggelig kelner:)

Dag 3:  Moussaka på Platon grill taverna i Ialysos.

Jeg har ofte lurt på hvordan moussaka smaker i Hellas.  Jeg har jo spist moussaka utallige ganger hjemme, laget fra en slik Toro-pakke man kjøper på butikken, men hvordan smaker egentlig moussaka på restaurant i Hellas.  Jeg måtte prøve, finne det ut, så jeg bestilte moussaka på Platon grill taverna.  Egentlig et veldig kjedelig valg, ettersom jeg synes det er spennende å smake på ting jeg ikke har smakt på før, og moussaka har jeg jo altså spist før, men jeg kan ikke si at jeg angrer på valget.  Moussakaen var himmelsk god og mye bedre enn den jeg har spist hjemme.  Var noe med hele greia, konsistensen, smaken, krydderet som var brukt.  Jeg kan ikke gjøre annet enn å gi moussakaen på Platon grill taverna terningkast 6.  En kulinarisk fulltreffer!  Og fin restaurant også.  Travle kelnere som løp rundt og ingen spesiell oppvartning, og det liker jeg, slik at jeg får faktisk tid til å vurdere maten i ro og fred og trille terningen.  Og altså toppscore på terningen for moussaka:)

Dag 4:  Kleftiko på Kostas Village Taverna i Ialysos.  Jeg gikk også i dag for noe gresk, og noe jeg ikke har smakt før, og noe jeg ikke visste hva var.  Så det ble Kleftiko, det vil si ovnsbakt lammekjøtt med grønnsaker, potet og fetaost i en gryte med saus.  Deilige smaker.  Fantastiske omgivelser, levende zorba-musikk og det rykket i dansefoten med jeg lot det være og det skal nok alle være glade for, mine døtre pustet i alle fall lettet ut. Vennlige og “rolige” kelnere.  Og Kleftiko er kjempegodt.  Jeg kan ikke si så mye annet.  Jeg triller terningen, og den lander på 6.  Terningkast 6 til Kleftiko.

Dag 5:  Grillede sardiner på Avli Garden Restaurant i Ialysos.

Avli Garden Restaurant i Ialysos ligger kjempefint og idyllisk til en hage i Ialysos der ved denne markedsgata.  Jeg hadde spist mye kjøtt i det siste, og tenkte at nå var tiden kanskje moden for å gå for en fiskerett, og da en fiskerett som jeg ikke har spist før.  Jeg har sett grillede sardiner på menyer tidligere, men aldri prøvd det, men tenkte at en gang må jeg vel finne ut hvordan disse sardinene smaker, så jeg tenkte at jeg finner ut av det nå, så er det gjort, og jeg slipper å tenke mer på de derre sardinene.  Så jeg gikk for grillede sardiner, og tenkte mens jeg ventet på maten om det er mulig at grillede sardiner virkelig kan være godt.  Maten kom, jeg smakte, og det var jævlig.  Ingen smak egentlig, bare masse fisk og småbein.  Jeg spiste opp i håp om at sardinene kom til å bli bedre når jeg fikk smakt ordentlig på dem, skyllet ned med drikke veldig mange ganger undervis i måltidet, men selv det gjorde ikke sardinene noe bedre.  Grillede sardiner er og blir terningkast 1.  Jeg har spist sardiner, men bestiller nok noe annet neste gang:)  Forøvrig er Avli Garden en kjempefin restaurant med kjempegodt mat, hvis man da ikke på død og liv skal bestille sardiner.  Fikk smake litt på maten hos konemor og døtre og deres mat var jo veldig god, og de hadde da hatt vett til ikke å bestille sardiner.

 

Dag 6:  “Greek stories” på restaurant Greek Stories i Rhodos by.

Prøvde meg på signatur-retten “Greek Stories” til restauranten med samme navn inne i Rhodos by.  “Greek Stories” er svinekjøtt i en nydelig kremet hvitløksaus med baconbiter og sopp.  Det er grønnsaker og bakt potet ved siden av.  Dette var snadder, svinekjøttet var svinaktig godt, og sausen var vanvittig god.  Kort og godt kjempegod mat, og det må bare bli terningkast 6.  Hyggelige kelnere, hvorav en hadde en fetter som hadde en venn som en gang hadde vært i Trondheim og syntes Norge var et beautiful country.  Rhodos by er forresten også et vakkert sted, spesielt gamlebyen, og det kan du lese mer om her.

Dag 7: Soutzokakia på Yiannis grill house i Kremasti.

Jeg fortsetter på lista over rare greske retter som jeg aldri har smakt før, og denne gangen var turen kommet til Soutzokakia og kelneren var ganske så imponert over uttalen min da jeg bestilte Soutzokakia, og jeg er også imponert over meg selv og at jeg nå har skrevet navnet på retten likt tre ganger, og da sannsynligvis korrekt, tror jeg.  Soutzokakia er greske kjøttboller i en slags tomat-og rødvinssaus.  Det følger med med pommes frites med grillkrydder.  Og dette likte bloggeren, ikke bare pommes frites med grillkrydder, men også disse greske kjøttbollene.  Terningkast 6 igjen.  Begynner det å gå inflasjon i antall seksere som gis…?  Men mye god mat i Hellas.  Bloggeren har det bra:)

 

Dag 8: Stifado på Kalagris restaurant i Kremasti.

Gjør meg klar for ny gresk rett, Stifado.  Stifado er oksekjøttbiter i en brunsaus/tomatsaus med sånne runde løkballer og pommes frites.  Det er godt, jeg liker det, men det er ikke det beste jeg har smakt på Rhodos synes jeg.  Det blir litt “heavy” med kjøttet og all løken og sausen.  Kunne det vært godt med noe slags tsatsiki-greie som motvekt mot alt dette tunge kjøttet og sausen og løken?  Ikke vet jeg egentlig. Jeg er ikke kokk, bare blogger, men har da også en gang vært helt oppe på 8. plass på topplista til blogg.no.  Jeg triller terning.  Det blir terningkast 4.  Jeg synes stifado var godt, men liker du ikke løk styrer du unna stifado og bestiller heller noe annet, for er mye løk i denne retten.  Kalagris restaurant i Kremasti er en rolig og fin restaurant inne i Kremasti.  Hyggelige kelnere som spanderte baklava til dessert.

Dag 9: Sverdfisk på Anthokipos grillhouse i Kremasti.

Jeg måtte jo prøve sverdfisk en gang.  Jeg bestilte og hadde store forventninger til sverdfisken etter den traumatiske opplevelsen med disse sardinene noen dager i forveien.  Og fisken den kom, men det gjorde ikke sverdfisken.  Sverdfisken kom uten sverd, og jeg fikk altså to fiskestykker, som smakte litt sånn feit fisk gjør og kanskje litt sånn omtrent som kveite, men sverdet var ikke med, og det var jo derfor jeg bestilte sverdfisk, for å spise fisken hel med hud og hår og med sverd.  Men det ble altså bare to små fiskestykker, med litt grønt, uten sverd.  En enorm skuffelse.  Terningkast 1.  Jeg bestiller noe annet på denne restauranten neste gang, for ellers har de visst god mat her.

Dag 10: Grillet blekksprut på Alkionis sportsbar i Ialysos.

Jeg har spist sardiner, jeg har spist sverdfisk, uten sverd, og jeg har tidligere spist disse rare fiskene som svømmer rundt i middelhavet, fått servert dem hel med hud og hår og tenner, men blekkspruten gjenstår.  Og i dag er dagen kommet for å spise blekksprut, grillet sådan.  Grillet blekksprut har smak av hav og sjømat, naturlig nok, det er litt salt smak, konsistensen er spesiell, veldig seigt, kan nesten minne om randen med fett på grillskivene som jeg griller.  Men blekksprut er ikke stygt.  Dog er det vel heller ikke det beste jeg har smakt.  Det blir ikke terningkast 6, det blir ikke terningkast 1, det blir terningkast 2 for blekkspruten.  Jeg freder herved blekkspruten fra spisekartet mat. Den får være i fred heretter. Den får bevege seg rundt omkring i havet, skal ikke spise den flere ganger.  Det er bedre ting man kan spise:)

Dag 11: Spaghetti Carbonara på Divan restobar i Rhodos by.

Jeg har aldri spist spaghetti ute på restaurant før tror jeg.  Jeg tenker jeg må jo prøve det, og går for en spaghetti carbonara.  Det er ikke stygt, men jeg klarer ikke helt å ta av for disse spaghetti-rettene.  Spaghetti er spaghetti, og det er grenser for hvor god og mye bedre enn hjemme det er mulig å få laget spaghetti på en restaurant.  Jeg går for terningkast 3, sånn midt på treet. Fikk forresten restaurantens beste bord av innkasteren på restauranten, altså han som står der utenfor og prøver å fiske inn turister til nettopp sitt spisested. Kanskje han kjente igjen bloggeren som har vært nr. 8 på topplista til blogg.no, og det var derfor vi fikk restaurantens beste bord? Jeg velger å tro det. Det ville jo være rart om han lover bort beste bord til en hvilken som helst, ordinær, alminnelig turistperson, eller hva? Hva om så bloggeren som har vært nr. 8 på topplista til blogg.no kommer rett etterpå til restauranten, og så er beste bord gitt bort til en helt vanlig ordinær turist. Det ville vært ytterst kritikkverdig og særdeles dårlig reklame for restauranten. Nei, han kjente meg nok igjen. Han er nok innom blogg.no og følger med;)

Dag 12: Kontosouvli på Mponiatis restaurant i Kremasti

Ny dag, og nye muligheter for å bestille noe som man ikke vet hva er ute på restaurant, denne gangen på Mponiatis restaurant i Kremasti.  Jeg prøver meg på kontosouvli.  Jeg aner ikke hva det er, men det er jo det som gjør det så spennende å gå på restaurant på Rhodos.  Man vet liksom ikke helt hva man får; før man vet ordet av det får man sverdfisk uten sverd.  Kontosouvli er svinaktig godt.  Er vel noe sånn grillribbe, og det smaker himmelsk.  Det er som som å kjøpe nygrillet grillribbe på butikken på Kilpis rett innenfor finskegrensa ved Skibotn.  Men nå glemte jeg meg av, og vi er jo på Rhodos, ikke i Kilpis, og kontosouvli er nydelig grillet, perfekt grillet og krydret svinekjøtt.  Jeg angrer såvisst ikke på at vi ikke kom oss til Tyrkia og Alanya dit vi opprinnelig hadde tenkt å reise, for de hadde slitt med å lage kontosouvli like bra i Alanya, det er jeg helt sikker på.  Faktisk tror jeg ikke de hadde fått til å lage kontosouvli der i Alanya i det hele tatt.  Hurra for deilig, perfekt, grillet grillribbe, og det kommer med litt forskjellig tilbehør, pitabrød, pommes frites, tsatsiki og litt rødløk og grønt stæsj.  Dette må bare bli terningkast 6!

Så har jeg nå spist chicken souvlaki, giouvetsi, moussaka, kleftiko, grillede sardiner, “Greek stories”, soutzokakia, stifado, sverdfisk uten sverd, blekksprut, spaghetti carbonara, kontosouvli og jeg begynner etterhvert å bli mett.  Kjempegod mat på restaurantene på Rhodos! Greie priser.  De rettene jeg har spist har ligget på sånn ca. 10-12 euro, pluss minus.  Var litt overrasket over at moussakaen var så god ute på restaurant på Rhodos, og så mye bedre enn den jeg lager hjemme i Norge ved hjelp av pakke fra Toro.  Moussaka er kanskje det aller beste jeg har spist på Rhodos, men det er også veldig mye annen god mat her.  Men sardinene kan for min del bare få lov til å svømme i fred der nede i havet.  Man må ikke spise dem, man kan spise noe annet.  Og for min del kan også blekkspruten få sveve fritt rundt der nede i havet uten at vi på død og liv skal fiske den opp for å kjøre den i oss.  Største skuffelse eller negative opplevelse knyttet til maten på Rhodos og restaurantbesøkene?  Det må selvsagt være sverdfisken som kom på bordet som fisk, uten sverd.  Jeg skal høre om jeg får med sverdet neste gang jeg bestiller.

Det ble jo jammen mye matprat i allansverden i dag, men nå tenker jeg vi skal avslutte matpraten for denne gang.  Alt er spist, ikke mer mat mat å anmelde.  Jeg er mett og fornøyd:)

Takk forresten for at du er innom bloggen min på besøk!  Velkommen tilbake!

Her kan du melde deg inn i facebook-gruppa til allansverden:  https://www.facebook.com/groups/1036027650336772

 

MAC//MAC//MAC//MAC

2 kommentarer
    1. Dette var lesing etter min smak, selv om jeg nok hadde menget meg med de du kaller mer kresne 😉 liker blogger om hva man kan spise gjerne med priser, hva man kan gjøre og hvordan boforhold er 😉 ps har smakt mossaka på kreta den var ikke god, ser ut tio at denne var bedre 🙈

      1. Takk for hyggelige ord:) Jo, mye god mat på Rhodos, og greie priser, sånn rundt 10 euro pluss minus for det meste av det jeg har spist. Hvis du hadde menget deg mer med de kresne, hadde du og konemor blitt et godt team hehe:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg