Et blogginnlegg om Bardus gigant!

Reklame | Iviskin og Neatsvor

Bruk rabattkoden AK15 og få 15% rabatt på robotsvøvsugeren Neatsvor X600 Pro og hårfjerneren Iviskin IPL G3.

I dag skal det handle om Bardus gigant i Allansverden!  Og da tenker dere jo naturligvis at det skal handle om ingen ringere enn meg selv, den o store prominente toppbloggeren og fremtidige bloggkongen som har vært nr. 2 på topplista til Blogg.no, og som har vunnet pris i Gryxen Awards både i 2021, 2022 og 2023.  Men der tar dere faktisk feil!!!  Det skal ikke handle om meg selv!!!  Vel er jeg en gigant, selvsagt, med tanke på at jeg er prominent toppblogger og vel så det, men det er derimot en annen gigant som jeg skal fortelle mer om i dette blogginnlegget.  Det er heller ikke noen av de andre kjente personene fra Bardu som du kan lese mer om her, men når jeg skal blogge om Bardus gigant, så tenker jeg på selveste majesteten, Bardus mektige gigant……Storala!!!!!

Storala er verdens tak, i alle fall Bardus tak, dette gigantiske fjellet som ruver bak Setermoen sentrum, 12.370 meter høyt minst!!  En Bardudøl kan bo hvor som helst i verden, bare han ser Storala!  Og dette majestetiske fjellet ser man fra de fleste steder, så høyt og ruvende som fjellet er!!!

Dere skjønner kanskje nå hvor det bærer hen……i dette blogginnleget altså……vi skal opp til toppen!  Opp til toppen av selveste Storala, uten medbrakt oskygen.  Det er langt og det er høyt og det er tungt!  Men det er spektakulært, tror jeg, og det blir litt av et blogginnlegg hvis man skulle blogge om en tur opp til toppen av Storala, så jeg tar turen opp, og les bare videre på dette blogginnlegget, så kan dere slå følge opp:)

Her starter turen.  Vi sier det er høst.  Vi kjører opp til Bruhaugen noen kilometer nord for Setermoen sentrum, og så parkerer vi der oppe ved bommen og begynner å vandre med freidig mot!

Det er 7 kilometer opp til toppen av Storala.  Startpunktet for å gå til Storala er forresten det samme som man bruker om man vil gå til Brudesløret og til Orta.  Klikk her for å lese om tur til Brudesløret.

Man går noen hundre meter på en grusvei før veien deler seg.  Vil man gå til Brudesløret går man en vei, vil man oppover mot Orta og selveste Storala, går man en annen vei…..

Langt om lenge og lengre enn langt kommer vi til et nytt veiskille.  Vil man gå opp til Orta tar man vil venstre.  Vil man opp på Bardus tak, tar man til høyre.  Storala here I come, etterhvert!!!

De største og mektigste fjellene viser seg ikke alltid fra sine mest gjestmilde sider, og det er tåke og lett duskregn idet vi begir oss oppover bort fra Orta men oppover mot Storala.  Men som den villmarkens sønn jeg ikke er, så lar jeg meg ikke stoppe.  Jeg følger de rødmalte merkene oppover, og jeg håper jeg vet hva det er jeg begir meg ut på…

Et stykke der oppe begynner det å bli mer steinete…..det skal ikke være lett å bestige denne Bardus gigant!!!

Fin utsikt når man begynner å komme litt oppi høyden…og hadde selvsagt være enda finere hadde det ikke vært for tåka.

Vi begynner å nærme oss toppen…der oppe et sted inni tåka.

Vi ser toppen.  Vi er straks oppe….

Juhu!  Toppen av Storala, 1237 moh.  Vi brukte to timer opp, men da vi gikk ganske raskt uten lange pauser.  Jeg fryktet høydeskrekken ville stanse meg fra å nå toppen, men følger man den merkede løypa merker man ikke så mye til høyden i grunnen, så det gikk fint.  Mulig tåka også gjorde sitt til at det ikke føltes så luftig:)  Det er en fin merket sti oppover, først traktorvei fra Bruhaugen, så sti oppover skogen, og når man kommer over skoggrensa blir stien gradvis brattere og man går inn i stedvis grovt fjellterreng.  Siste del følger man en rygg ganske rett mot øst, helt til toppen, og stien er plassert slik at den holder god avstand til stupene mot nord, altså baksida hvis man ser Storala fra Setermoen.

Som seg hør og bør stod det en benk klar til den o store prominente toppbloggeren da han nådde toppen.  Også en fremtidig bloggkonge kan ha godt av å hvile legemet en gang i blant.

Top of the world:  https://www.facebook.com/reel/289733493694430

Oppe på toppen er det i tillegg til benk også varde, postkasse og rester etter et gammelt bygg…

På toppen kan vi se grunnmuren av et gammelt bygg fra 1946, tiltenkt som innflygings-radar til flyplassen på Bardufoss.  Imidlertid gikk den teknologiske utvikling sin gang, og innflygnings-radaren ble nedlagt etter bare noen få år siden flyradarene da kunne stå plassert mye lavere.  Men grunnmuren av bygget står der den dag i dag oppe på Storala.

Fra toppen av Storala er det en fantastisk utsikt, både hit og dit, for eksempel til Langlitinden, Løksetinden, Hjerttinden, Istindan og Elveskartindan for å nevne noen andre fjell man kan se fra toppen av Storala.  Men sånn sett så ser man egentlig veldig mye av Troms fra toppen av Bardus tak, og også innover mot Sverige.  Dessverre kom tåka på turen min opp til toppen, så det ble ikke så mye å se, bortsett fra noen minutter da tåka lettet bittelittegranne.

Irriterende med tåka når man tok turen opp til toppen av Storala, men det betyr bare en ting.  Jeg må opp en gang til en eller annen gang.  Så da blir det vel et nytt blogginnlegg senere en gang fra toppen av Storala, da for å vise hva det er man ser der oppe på toppen av Bardus tak.  Og det er litt av hvert tror jeg.  Jeg satser på ny tur en fin sommerdag med sol og blå himmel.  Det kommer til å bli magisk!

Ha en fin dag:)  Hyggelig at du besøker bloggen min.  Velkommen tilbake:)

Her kan du melde deg inn i facebook-gruppa til allansverden:  https://www.facebook.com/groups/1036027650336772

Blogginnlegg om friluftsliv:  https://allansverden.no/page-10/?pagelayer-live=1

Oversikt over alle mine blogginnlegg, inndelt etter emne:  https://allansverden.no/page-6/

Min hjemmeside:  https://allansverden.no/

For alle herremenn som har lyst til å gi kona, samboeren, kjæresten, elskerinna eller elskerinnene en fin gave, er en Iviskin IPL G3 den perfekte gaven.  Jeg vet!  Bloggerfruen ble kjempefornøyd da hun fikk sin Iviskin.  Iviskin IPL G3 fjerner uønsket hårvekst smertefritt og skånsomt ved hjelp av lys, er best i test hos Forbrukerliv og Getfitness, og er rangert som nr. 1 mest populære hos Prisguiden under kategorien “Hårfjerner med lys & IPL Hårfjerner”.  Med rabattkoden AK15 får du 15% rabatt når du handler på Iviskin-butikken.  Klikk her for å se unboxing av Iviskin IPL G3, eller klikk der for å se hvordan du bruker Iviskin IPL G3.  Løp og kjøp, eller enda enklere, klikk og kjøp her.  Du kan lese mer om Iviskin IPL G3 både her og der.

Fantastisk februar-tilbud!  Få fantastisk februar-tilbud på robotstøvsugeren Neatsvor X600 Pro.  Og la denne testvinneren både her og der holde gulvet i boligen din støvfritt og rent og pent.  Neatsvor X600 Pro er den kraftigste robotstøvsugeren på markedet.  Den støvsuger, vasker, beveger seg oppå gulvtepper, under sofaen, over dørstokken, fjerner alt, hundehår og kattehår og alskens rare saker.  Neatsvor X600 Pro er best i test hos TekguideHjem og hageForbrukerlivBeste.no og Side2.  Med rabattkoden AK15 får du 15% rabatt når du handler på Neatsvor-butikken. Klikk her for å se unboxing av Neatsvor X600 Pro, eller klikk der for å se Neatsvor X600 Pro in action.  Løp og kjøp, eller enda enklere, klikk og kjøp her.  Hvis du vil, kan du lese mer om Neatsvor X600 Pro her eller der.

 

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg