Hvilken er den beste julerocke-låten?

Reklame | Gymgrossisten og Blivakker

Gorilla Wear//ICANIWILL//ICANIWILL//GASP

I dag skal det handle om musikk i allansverden!  Og det skal handle om sånn derre rockemusikk som vi ungdommen hører på,  Jeg har i et tidligere blogginnlegg rangert de beste og de verste julesangene.  I dag skal jeg rangere de beste julerockelåtene, sangene som kanskje skaper julestemning og juleharmoni, men ikke nødvendigvis.  De beste julerockelåtene kan derimot lage ren anti-julestemning, men det får gå.  Rock har jo i seg elementer av opprør, og vi tar opprøret i dag, så vi blir ferdig med det før nyttårshelga står for tur, kanskje med mer ribbe og marsipan og grøt og pinnekjøtt og flatbrødmølje og sikkert masse annet rart, sikkert også en rakett eller to.

Han karen på bildet over er forresten ikke noen av besetningsmedlemmene i den amerikanske rockegruppa ZZ Top.  Det er bare en rockenisse som bor i kjellerstua i bloggervillaen.  Jeg ser ikke selv så veldig rockete ut, i alle fall ikke på en god dag, så da tenkte jeg at et bilde av rockenissen over kunne passe i et innlegg der jeg skal se på de 10 tøffeste julerocke-låtene, og han passer nok her i dette innlegget bedre enn meg på hvilken som helst dag vil jeg tro.  Nok om det!  Her følger de 10 beste julerocke-låtene, rangert av den o store prominente toppbloggeren himself, ingen ringere enn han som har vært nr. 2 på denne topplista til blogg.no.

10.  “Happy Xmas (War is over)” med John Lennon.

Julestemning med fredsaktivisme var aktuelt da denne låten ble utgitt tidlig på 1970-tallet da Vietnam-krigen raste, og låten er sånn sett aktuell i dag også.  Jeg har ikke helt sansen for låten.  Det skyldes sikkert at jeg har hørt den en million ganger og er søkkelei den.  Men liker ikke helt melodien, litt platt og kjedelig.  Men budskapet og ønsket om fred er bra, så da får den bli med på topplista, men bare på 10. plass.

9. “Christmas card from a hooker in Minneapolis” med Tom Waits

Jeg får ikke akkurat julestemning verken av teksten eller av whiskey-stemmen til Tom Waits.  Men ett eller annet må jeg nesten ha på 9. plass, så da blir det denne.  Får man forresten whiskey-stemme av å drikke whiskey?  Jeg har smakt på whiskey, men har fortsatt den stemmen jeg har.  Kanskje det ble for lite av livets vann?

8.  “God jul” med Ulf Lundell.

Han kalles gjerne “gubben”, “gubbjæveln” eller “kungen” denne levende rockelegenden fra vårt naboland i øst, Sverige altså.  Og Lundell har mange sider, og det er masse mer ved Lundell enn bare “Øppna landskap” som nok er den låten han er mest kjent for, i alle fall her hos oss.  For Lundell kan også spille julesanger, ikke så det blir julestemning av det, men så det blir skikkelig tøff bluesrock!

7.  “White Christmas” med Bad Religion

Punkrock og jul og White Christmas!  Det blir ikke julestemning, men det blir rock og høy partyfaktor!

6.  “Driving home for Christmas” med Chris Rea.

Fin låt å ha på når man kjører hjem til jul. Litt avdempet rockelåt, fikk litt julestemning av denne da jeg hørte den på radio i bilen på veg hjem fra jobb før jul.

“Must be Santa” med Bob Dylan

Så har man hørt det også, det man vel aldri trodde man skulle oppleve å få høre.  Bob Dylan synger julesanger, og han synger som vanlig helt jævli.  Men han gjør så godt han kan, og det blir 5. plass.  Dylan fikk vel faktisk nobelprisen i litteratur.  Det er riktig å gi Dylan priser for tekstene, ikke for sangstemmen!

4.  “Do they know it’s Xmas” med Band Aid.

Bob Geldof startet Band Aid med britiske og irske artister, og før julen i 1984 spilte de inn “Do they know it’s Christmas” der inntektene gikk til ofre for sultkatastrofen i Etiopia.  Flott tiltak!  Låten står seg godt nesten 30 år senere, og det blir 4. plass for “Do they know it’s Christmas”.

3.  “Fairytale of New York” med The Pogues.

Den vakreste og styggeste julesangen av dem alle.  Shane McGowan synger på ingen måte pent og rent og klokkeklart, men denne låten skal heller ikke synges pent og rent og klokkeklart.  Den skal synges slik Shane McGowan gjør det, i samspill med Kirsty McColl, og da blir det ekte, troverdig, og det er folk-rock og det er tøft!

2.  “Santa Claus is coming to town” med Bruce Springsteen

“The boss” synger julesang!  Og han gjør det selvfølgelig så særegent springsteensk som det kan bli.  Kan det bli bedre enn dette?

1.  “Christmas Time” med Bryan Adams.

Det skal godt gjøres om det kan bli bli bedre enn når Bruce Springsteen synger om nissen, men Christmas Time med Bryan Adams er likevel vinneren av beste julerockelåt.  Dette er en låt jeg har hørt en million ganger, men jeg får ikke til å bli lei den, merkelig nok.  Det er noe med melodien, stemmen til Bryan Adams, fremførelsen.  Det er fint og flott!  Det er rock!  Det er melodiøst, og jeg får faktisk julestemning også, i massevis.

Da har vi altså en vinner, “Christmas time” med Bryan Adams.  Og det passer fint, for det er ennå Christmas time noen dager.  Kos dere med litt julerock i romjula:)

Ha en fin dag alle sammen.  Takk for at du er innom og leser bloggen min.  Velkommen tilbake!

Her kan du melde deg inn i facebook-gruppa til allansverden:  https://www.facebook.com/groups/1036027650336772

Blogginnlegg om jul:  https://allansverden.no/page-16/?pagelayer-live=1

Blogginnlegg om musikk:  https://allansverden.no/page-25/?pagelayer-live=1

Se oversikt over mine øvrige blogginnlegg, inndelt etter tema:  https://allansverden.no/page-6/

Min hjemmeside:  https://allansverden.no/

St.Tropez//theBalm//Catrice//CLEAN

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg