MGP tredje delfinale! Hvem går videre?

Reklame | Iviskin og Neatsvor

Bruk rabattkoden AK15 og få 15% rabatt på robotsvøvsugeren Neatsvor X600 Pro og hårfjerneren Iviskin IPL G3.

Det nærmer seg finale i Melodi Grand Prix.  Lørdag 3. februar går mgp-finalen av stabelen i Trondheim Spektrum, og 9 låter skal da konkurrere om å representere Norge i Eurovision-finalen i Malmø i Sverige mai.  6 låter har så langt kvalifisert seg til mgp-finalen fra de to første delfinalene av mgp.  I kveld er siste delfinale, og da skal de tre siste låtene til finalen stemmes frem, av folket, men folket kan sikkert gjerne ha godt av litt eksperthjelp fra en o stor prominent toppblogger og skjønnhetsblogger og fremtidig bloggkonge, og den hjelpen skal de få, for jeg skal også denne gangen anmelde kveldens delfinalelåter og anbefale hvilke låter som bør gå til finale.  Jeg er klar som et egg, for å anmelde låter, kaste terning og gi mine anbefalninger.  Jeg går bare i gang først som sist…

  •  Keiino:  “Damdiggida”

Jeg må innrømme at jeg hadde enorme forventinger da jeg leste at Keiino skulle delta i mgp igjen.  De har deltatt før, med to kanonlåter, og jeg hadde egentlig nesten gjort klar terningkast 6 før jeg i det hele tatt hadde hørt “Damdiggida” og forventet meg også denne gangen noe steinbra fra den kanten, som kanskje ville toppe alt jeg tidligere hadde hørt fra Keiino.  Så hørte jeg denne damdiggedue og jeg kom ettertrykkelig ned på jorda i den grad jeg hadde skrudd forventningene opp i skyene, og det hadde jeg jo gjort, så det ble en liten nedtur for å si det mildt denne første gjennomlytting av damdiggedei.  For årets bidrag er bare litt sånn tradisjonell pop-greie, uten det tydelige Keiino-avtrykket synes jeg.  Og jeg savner veldig at Fred Buljo får anledning til å komme med noen rå joikerop.  Jeg antar det er han som står der og repeterer dette damdegedau i refrenget, men det blir ikke helt det samme som noen ordentlige kraftfulle joikerop som jeg er vant til fra tidligere Keiino-bidrag.  Har Keiino virkelig hentet denne samen langt der oppe i sameland bare for at han skal stå der og si damdeiggegi hele tiden.  Han kunne tilført låten så mye mer med noen skikkelige joikebrøl som jeg er vant med, og kanskje denne gang så kraftig og rått at man får følelsen av at Fred Buljo krever en egen samisk stat og kommer til å komme etter oss for å fange oss alle sammen med lasso!!!  Det er nesten litt krenkende overfor Fred Buljo at han bare står der og repeterer demdagedeui i refrenget hele tiden, hvis det i det hele tatt er han som gjør det?  Det kunne forsåvidt være nesten hvem som helst.  Jeg savner særpreget, det som gjør Keiino annerledes.  Når det er sagt, så har jeg faktisk begynt å like låten mer og mer jo flere ganger jeg hører den.  Det svinger!  Det er melodiøst, det er trøkk, og det er egentlig ikke så ille gærnt.  Jeg triller terningen.  Den lander på fem, og det er slettes ikke verst.  Terningkast 5 til Keiino!!!

  •  MIIA:  “Green lights”

MIIA, hvis det er det hun heter, har en nydelig stemme, og denne balladen starter fantastisk!!!  Det er noe Coldplaysk over det hele, og det bygger seg opp til noe helt rått ser jeg for meg og gjør nesten klart for terningkast 6.  Men så kommer plutselig et rytmebrudd, et temposkifte, en stopp på en måte med noe sånn green lights rop før det fortsetter igjen, og det liker jeg ikke så godt.  Blir litt sånn start-stopp på en måte, og til slutt så stopper bare alt sammen helt sånn plutselig og brått, og det blir ikke helt det jeg så for meg i begynnelsen av låten.  Men absolutt en ganske fin ballade.  Terningkast 4.

  •  Annprincess:  “Save me”

Denne prinsessa synger fint, men det er noe med denne låten som ikke liker, og jeg vet hva det er.  Det er for mye mas.  Jeg blir nesten stresset og sliten av hele låta.  “Save me….the roof is coming down”….går igjen og igjen og er ikke avsluttet før det starter igjen.  Og sånn går nå denne låten.  Nei, det blir for oppjaget rett og slett.  Det blir ikke noe pluss for intelligent tekst heller, altså “redd meg før taket faller ned”….er ikke noe språklig eller lyrisk masterstroke vil jeg si.  Litt bedre er det vel enn Keiino med damdiggida, men ikke veldig mye bedre.  Og så var det dette maset og stresset fra begynnelse til slutt.  Nope!  Det blir terningkast 1.

  •  Thomas Jenssen:  “Take me to heaven”

Denne låten tar ikke meg til himmels, det er jammen sikkert og visst.  Dette liker jeg dårlig.  Noe sånt umelodist popsynth som jeg ikke vet om det er, og heller ikke vet hva er.  Men det er anonymt, svakt melodimessig og rett og slett kjedelig.  Det er bare en ting å si om dette mølet.  Huff!  Terningkast 1.

  •  Mistra:  “Waltz of death”

Herregud!  Hva er dette?  En dødsvals!  Av alt forferdelige saker og ting jeg har hørt i mgp, så er dette det aller verste.  Ja, jeg tror aldri jeg har hørt noe verre, og det sier ikke lite, for jeg har hørt mye rart, men sjelden noe som dette.  Det er rart, mørkt, umelodiøst, og jeg liker det ikke.  Absolutt ikke!!  Jeg liker det faktisk så dårlig at denne låten skal jeg spille når det blir blåmandag på mandag, på vei til jobb, for å få den skikkelig fæle blåmandagsfølelsen med tristhet og tungsinn og hva som verre måtte være.  Men i kveld er det mgp.  Jeg skal være glad, danse en lystig dans på bordet, og det blir ikke dødsvals.  Dett er bare helt aldeles forferdelig.  Terningkast 0.

  •  Vidar Villa:  “Mer”

Ja, ja, ja, hva skal man så si om Vidar Villa.  Vi vet hva vi får, melodiøs, glatt og silkemyk gladpop, men dette blir litt “lett” i mgp-sammenheng.  Dette vil falle gjennom hvis vi skulle sende det til Eurovision.  Jeg vil tenke at det kunne passe hvis man skulle hatt en sånn Melodi Grand Prix-konkurranse oppe på Holmenkollåsen.  Der passer denne låten inn, fin og korrekt og ingenting galt.  Men det blir for kjedelig, rett og slett for kjedelig.  Vidar Villa får ett poeng for at han synger på norsk.  Terningkast 1.

Da har vi vært gjennom alle seks låtene, og tiden er inne for å ta en liten oppsummering og konkludere hvem som bør gå videre til mgp-finalen. Og det er ikke lett, for dette er et sjeldent svak delfinaleheat, med mye musikalsk møl, for det er det det er, mye møl dessverre, og jeg har gode forutsetninger for å kjenne igjen møl når jeg ser eller hører det, så mye møl som jeg har liret av meg på denne bloggen min, og det aller verste kan du se her.

Men noen låter er likevel litt mer åpenbare finalelåter, og det er låten til Keiino og det er låten til MIIA.  De øvrige fire låtene har jeg gitt terningkast 1 eller terningkast 0, og det igjen betyr i alle fall ikke at denne dødsdans-låten bør gå til finalen.  Men bør vi så sende en låt med terningkast 1 til mgp-finale?  Nei, det skulle tatt seg ut og sende noe møl til finalen.  Så det anbefaler jeg ikke at vi gjør.  Så da er min anbefalning at bare Keiino og MIIA går til mgp-finale, og at vi kutter ned antallet finalelåter fra 9 til 8 for å slippe å ha noe rent møl med i finalen.  Så da er det bare en ting å gjøre i kveld.  Dere bør stemme på Keiino og MIIA og ikke det øvrige mølet.

Ha en fin dag alle sammen!  Takk for at du besøker bloggen min:)  Velkommen tilbake!

Her kan du melde deg inn i facebook-gruppa til allansverden:  https://www.facebook.com/groups/1036027650336772

Blogginnlegg om Melodi Grand Prix:  https://allansverden.no/page-11/?pagelayer-live=1

Oversikt over alle mine blogginnlegg, inndelt etter emne:  https://allansverden.no/page-6/

Min hjemmeside:  https://allansverden.no/

Allansverden på Zezam:  https://zez.am/allansverden

Den o store prominente toppbloggeren og fremtidige bloggkongen kan treffes både her og der: https://allansverden.no/page-38/

For alle herremenn som har lyst til å gi kona, samboeren, kjæresten, elskerinna eller elskerinnene en fin gave, er en Iviskin IPL G3 den perfekte gaven.  Jeg vet!  Bloggerfruen ble kjempefornøyd da hun fikk sin Iviskin.  Iviskin IPL G3 fjerner uønsket hårvekst smertefritt og skånsomt ved hjelp av lys, er best i test hos Forbrukerliv og Getfitness, og er rangert som nr. 1 mest populære hos Prisguiden under kategorien “Hårfjerner med lys & IPL Hårfjerner”.  Med rabattkoden AK15 får du 15% rabatt når du handler på Iviskin-butikken.  Klikk her for å se unboxing av Iviskin IPL G3, eller klikk der for å se hvordan du bruker Iviskin IPL G3.  Løp og kjøp, eller enda enklere, klikk og kjøp her.  Du kan lese mer om Iviskin IPL G3 både her og der.

Fantastisk januar-tilbud!  Få fantastisk januar-tilbud på robotstøvsugeren Neatsvor X600 Pro.  Og la denne testvinneren både her og der holde gulvet i boligen din støvfritt og rent og pent.  Neatsvor X600 Pro er den kraftigste robotstøvsugeren på markedet.  Den støvsuger, vasker, beveger seg oppå gulvtepper, under sofaen, over dørstokken, fjerner alt, hundehår og kattehår og alskens rare saker.  Neatsvor X600 Pro er best i test hos TekguideHjem og hageForbrukerlivBeste.no og Side2.  Med rabattkoden AK15 får du 15% rabatt når du handler på Neatsvor-butikken. Klikk her for å se unboxing av Neatsvor X600 Pro, eller klikk der for å se Neatsvor X600 Pro in action.  Løp og kjøp, eller enda enklere, klikk og kjøp her.  Hvis du vil, kan du lese mer om Neatsvor X600 Pro her eller der.

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg