En blogger i Hamningberg!!!

Jeg trenger å komme ned på jorda!  Det har vært store dager, med opprykk til blogg.no og fantastisk plassering på topplista.  I dag ble det 34. plass, 350 sidevisninger, og det er jo kjempebra plassering det også.  Har vært mye fabuleringer rundt influenser og blogge-livsstil med kanapeer, rampelys og berømmelse, berlinerboller og fugler de siste par dagene.  Nå skal jeg prøve å lande litt, komme ned på jorda, tilbake til hverdagen igjen.  Og for å komme ned på jorda igjen, tenkte jeg at skulle drømme meg bort til et av de mest spesielle stedene jeg har vært noensinne. Vi reiste hit med bobilen Bob sommeren 2020.  Vi kjørte nordover og østover, Bardu-Alta-Karasjok-Tana-Vadsø-Vardø……det ble mange mil for Bob, og vi stoppet ikke før vi kom helt ytterst på nordøstkysten av Varangerhalvøya der veien til slutt stopper og Barentshavet vil være den eventuelle fortsettelse.  Og da var vi kommet til Hamningberg!!!  Dette er et spesielt sted! Sting sang en gang om “An Englishman in New York».  Det vil nok kunne gå fint med en engelskmann i New York.  Jeg tror han vil tilpasse seg raskt og klare seg bra.  Men om det passer så bra med en blogger i Hamningberg er jeg mer i tvil om. Hamningberg har ikke mange butikker, kjøpesentre, sushi-restauranter og røde løpere.  Men det er klart hvis en høytflyvende blogger skal komme ned på jorda igjen, kan dette være en grei plass å lande vil jeg tenke, og finne tilbake til hverdagen.  Det er ikke så mange bloggere og influensere i Hamningberg.  Det er forresten ikke så mange mennesker der i det hele tatt.  Så hva er da så spesielt med Hamningberg?  Det finnes vel mange små plasser rundt om i verden hvor det ikke bor så mange mennesker.

Hamningberg er et fraflyttet fiskevær, og de menneskene som er der bruker vel husene som fritidsbolig, spesielt om sommeren vil jeg anta.  Det er to ting som gjør Hamningberg til et spesielt sted.  Det ene er at mange av husene og bygningene i Hamningberg er fra før tida før 2. verdenskrig, og noen fra 1800-tallet, og slike er det ikke mange av i området ettersom at store deler av Finnmark ble brent og ødelagt under krigen.  Tyskerne lot imidlertid Hamningberg være i fred da de trakk seg ut av Finnmark på slutten av krigen.

Den andre tingen som er spesielt med Hamningberg er selvsagt det som i første rekke trakk oss og bobilen Bob til Hamningberg, og det er kjøreturen ut dit!  Et besøk i Hamningberg burde stå på bucketlista til enhver bobilist.  Veien ut til Hamningberg er noe utenomdetvanlige.  Det tar en time å kjøre til Hamningberg fra Vardø, og turen er en opplevelse.  Det er smalt og veien smyger seg opp og ned gjennom et kronglete klippelandskap.  Det er som å være på månen.  Det er bratte klipper, stein og sand, og Barentshavet kommer rett på.  Det er vakkert og det er røft!  Tyskerne tok altså ikke turen ut til Hamningberg da de brente Finnmark under krigen.  Det kan en nesten forstå når man tenker på veien ut dit.  Det er fint å kjøre ut dit hvis man er på ferie og har god tid, og det er sommer.  Hvis man derimot har den sovjetiske røde arme etter seg, og det kanskje ikke er sommer, så kan jeg forstå at tyskerne ikke besøkte Hamningberg på sin ferd.  Bobilen Bob tok imidlertid turen, og det var en flott tur.  Fantastisk å oppleve!!!  Det er virkelig et landskap man ikke ser andre steder.  Besøk gjerne bobilen Bob på instagram:  instagram.com/bobilbobben/

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jeg tenkte kanskje det kunne hjelpe å komme ned på jorda når en drømmer seg til Hamningberg, men når en tenker på at Hamningberg nesten er som månen å regne, er det kanskje ikke dit en drømmer seg bort til likevel hvis en skal komme ned på jorda.

Anbefaler dog en tur til Hamningberg, spesielt med bobil, det er en opplevelse!!!  Hvis du er blogger eller influenser, anbefaler jeg ikke Hamningberg. Det er ikke noe liv for oss bloggere i Hamningberg egentlig. Men det var det kanskje en gang?  Ja, for en gang for lenge siden var Hamningberg et av Finnmarks største fiskevær faktisk.  Det bodde flere hundre mennesker her.  Det var sikkert butikk eller krambod, spisested og skjenkested.  Det var kanskje en blogger eller to der også.  Hvem vet?

Hva er så fremtiden til Hamningberg?  Jeg så en overskrift i en lokalavis der oppe:  “Her bor ingen fastboende.  Likevel satser “Kari” på kafedrift i den fraflyttede bygda”.  Får de den der kafeen til å gå med overskudd, så skal jeg jammen kjøre en tur tilbake oppover og kjøpe en vaffel eller en berlinerbolle.  Det er flott med mennesker med pågangsmot og optimisme, og med rette innstilling kan det godt være at man kan få ting til, også kafedrift i en fraflyttet bygd.  Jeg heier på Hamningberg og den der kafeen:)

Etter besøket vårt i Hamningberg, kjørte vi tilbake til Vardø.  Det er en fantastisk kjøretur, begge veier.  Jeg tror forresten jeg er landet nå, kommet ned på jorda igjen.  Det blir ingen fuglesitater i dag.  I morgen er det lørdag.  Da blir det rap og hiphop-dans på allansverden hvis du kommer på besøk.  Det blir sterke scener.  Vær advart!!!  Ha en fin fredag og en god helg😊

12 kommentarer
    1. Jeg har blogget fra Hamningberg, da vi var på besøk i Vardø for noen år siden. Det er virkelig spesielt der. Google Lillasjel og Hamningberg så finner du det. 🙂 Jeg vet ikke om du leser bøker men boken Å plukke solstråler fra Mosul til Drammen , handler om en flyktningefamile som ble plassert i Hamningberg når de kom til Norge. Det ble en vanskelig oppvekst kan du si, ikke enkelt å være annerledes i ei lita bygd.

      1. Hei, var innom bloggen din. Det var artig å lese det du skrev og se bildene fra besøket:) Fin blogg du har! Må være spesielt å komme til Norge som flyktning og havne i Hamningberg. Ha en god helg:)

    2. Takk for turen! Hamningsberg høres ut som et hyggelig sted. Ligger sikkert mye historie i veggene der. Jeg synes Bob ser litt stolt ut, der han har parkert langs flotte fjellformasjoner 😀 Stikker sannsynligvis innom bloggen din senere også. Jeg er forøvrig også fersk og fremadstormende på blogg.no. 😉

      1. Hei, så artig med hilsen, og fra en ny og fremadstormende blogger, som jeg også prøver å være, i alle fall ny hehe. Bob er en stolt gammel bobil. Han har sjel. Har vært med på så mye, til og med fått navn, så han kan ikke selges nå hehe. Jeg tenkte litt på det at det ligger mye historie i husene i Hamningberg da vi gikk der og så. Spesielt sted Hamningberg! Besøkte bloggen din. Fin blogg du har:)

    3. Spennende sted! Ønsker meg en tur i Finnmark neste vår/sommer med el-bil. Lurer på hvordan det fungerer. Ha ei flott helg!

      1. Hei, ja, det er spennende sted der oppe i Hamningberg og hele Varanger med Vardø, Vadsø er spennende og annerledes, også Bugøynes på andre sida av fjorden og Kirkenes. Er store avstander i Finnmkark men kommer jo hele tiden nye ladestasjoner, og litt usikker på hvor utbygd det er der oppe. Ha en god helg:)

    4. Kommer meg aldri lengre enn til Nordkapp.. men etter å ha lest innlegget ditt tror jeg jammen meg jeg må lande der jeg også!

      1. Er jo store avstander der oppe, så skjønner godt dere ikke kom lenger enn til Nordkapp. Vi har vært flere turer til Finnmark, men har liksom vært på enkelte steder/områder hver gang. Neste gang planlegger vi Mehamn-Gamvik-Kjøllefjord, og så resten av Varanger med Båtsfjord og Berlevåg. Anbefaler absolutt Hamningberg og kjøreturen langs Varangerfjorde, også på andre sida med Bugøynes og Kirkenes. Varanger er litt spesielt og annerledes enn mye annet. Ha en god helg:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg