Hvor blått er egentlig Blåisvannet?

Reklame | Neatsvor og Iviskin

I september måned kan jeg tilby alle dere mine kjære blogglesere rabattkode på to fantastiske produkter, robotstøvsugeren Neatvor X600 Pro og hårfjerneren Iviskin IPL G3.  Med rabattkoden AK15 får dere nå 15% rabatt på disse produktene hvis dere handler inne på Neatsvor-butikken eller Iviskin-butikken.  Dette er veldig bra produkter, begge testvinnere, og er du likevel skeptisk blir du ganske sikkert overbevist om at produktene er noe du trenger hvis du klikker her eller der.

Har du besøkt Blåisvannet i Lyngen?  Det må du gjøre hvis du ikke har gjort!  Et besøk til Blåisvannet er noe som bør stå på Bucketlista til alle og enhver.  For det er spesielt!  Blåere vann skal du lete lenge etter.  Og jeg tror ikke du finner det!  Blåisvannet er så blått at man blir overrasket at det kan være så blått som det virkelig er.  Partiet Høyre kunne sikkert ha arrangert landsmøte ved Blåisvannet.  Høyrefolket ville nok likt seg der.  Vannet er nesten like blått som blåfargen i Høyres logo.  Hvorvidt Arbeiderpartiet og Rødt hadde trivdes like godt ved Blåisvannet er jeg mer usikker på, med tanke på hvor blått dette vannet egentlig er.  Men de hadde nok sikkert raskt registrert at mange besøker stedet, så da hadde de helt sikkert vært kreative nok til å lage en ny statlig avgift eller en ekstra skatt for å få besøke Blåisvannet, eller så hadde de ordnet med bom og bompenger langs turstien til vannet:)  

Enn så lenge er det gratis å besøke Blåisvannet!  Det var det i alle fall da jeg besøkte Blåisvannet.  Vi kjørte fra Lyngseidet mot Svensby, og fortsatte så videre mot Jægervatn og Sør-Lenangsbotn, og rett etter at vi tok av mot de to nevnte stedene lå en stor parkeringsplass på høyresiden av veien, skiltet “Lyngsalpan Landskapsvernområde”.  Her parkerte vil bilen:)  Vi tok på oss walking shoes og satte i marsj:)

Turen til Blåisvannet er godt merket.  Vannet ligger på 189 meters høyde, og hele turen går i rimelig lett, flatt terreng. Den siste delen av veien må man klarte over en del ur og større steiner, men det er ikke verre enn at dette er en fin tur for hele familien.

Første del av turen foregår på grusvei og skog og sti, men etterhvert blir underlaget mer steinete.  Man følger bare røde merker, men det er også litt selvsagt hvor man skal.  Det er liksom bortover dit mot de flotte, mektige Lyngsalpene man skal.  Vi i Nord-Norge vet kor vi bor når det snør i juni, og vi vet kor vi skal når vi starter på turstien mot Blåisvannet.  Det er bortover der et sted!

Vi nærmer oss…

Og siste del av turen må man forsere litt store steiner for å komme frem.  Og mens jeg starter på siste biten, tenker jeg at nå blir jeg nok litt skuffet, for jeg har jo hørt om Blåisvannet, og jeg har sett bilder, men jeg tenker at det kan vel ikke være så blått som jeg har innbilt meg at det er, og som jeg har sett på bilder.  Jeg frykter liksom at det ser blåere ut i hodet mitt og på bilder enn det jeg kommer til å se i virkeligheten, og jeg forbereder meg på å bli litt skuffet når jeg nå kommer frem.  Det får da være grenser hvor blått et vann kan være?  Men så er jeg der straks, og jeg får øye på noe der borte.  Det er Blåisvannet som begynner å åpenbare seg, og det er akkurat så blått og mere til som jeg trodde det egentlig ikke kunne være i virkeligheten!!!  Men det er det jo faktisk!!!  Ka farsken!!!

Høyt der oppe på fjellet over Blåisvannet ser vi deler av Lenangsbreen, og blåfargen på Blåisvannet skyldes at smeltevannet fra Lenangsbreen inneholder mye siltpartikler, og det er det som gir Blåisvannet dets vakre og klare blåfarge:)  Den beste tiden å besøke Blåisvannet er forresten om ettermiddagen i solskinn.  Det er da blåfargen er på sitt aller sterkeste:)  Og vi var heldig både med vær og tidspunkt for vårt besøk, for Blåisvannet viste seg fra sin aller beste og blåeste side:)

Ja, det var vel forresten flere, i alle fall en til, som viste seg fra sin aller beste side:)

  

For et kjempefint sted, det steinete landskapet, selve vannet og blåfargen og de flotte fjellene i bakgrunnen:)  En flott opplevelse!!!  Jeg anbefaler alle å ta et bad i Blåisvannet.  Det er kaldt, for å si det mildt, men det er forfriskende og herlig etterpå.  Man lever kanskje bare en gang, og man fryser ikke ihjel, så det er bare å gripe dagen, hoppe uti Blåisvannet, la det stå til og håpe på det beste.  Og det kommer til å gå bra, tror jeg!  Alle bør i alle fall besøke Blåisvannet en eller annen gang, for det er virkelig et spektakulært og spesielt skue.  Kanskje er det verdens aller blåeste vann?  Det kan i alle fall ikke være langt ifra.  Stort blåere kan det neppe bli:)

Håper du får en fin dag!  Hyggelig at du er innom bloggen min på besøk!  Tusen takk!  Velkommen tilbake en annen gang:)

Her kan du melde deg inn i facebook-gruppa til allansverden:  https://www.facebook.com/groups/1036027650336772

Blogginnlegg om friluftsliv:  https://allansverden.no/page-10/?pagelayer-live=1

Oversikt over alle mine blogginnlegg, inndelt etter emne:  https://allansverden.no/page-6/

Min hjemmeside:  https://allansverden.no/

Bruk rabattkoden AK15 og få 15% rabatt på robotsvøvsugeren Neatsvor X600 Pro og hårfjerneren Iviskin IPL G3.

 

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg