Det er min dag i dag – herregud for en herlig dag!!!

Det er min dag i dag! Herregud for en herlig dag!!! Det er farsdag i dag. Farsdag er en fantastisk oppfinnelse!  Tenk å bli vekket en søndagsmorgen, ha fri, og bli servert frokost på senga av barna!  For en pangstart på dagen!!  Kan ikke bli stort bedre. Jeg har forresten hatt en fin farsdagshelg.  Vi startet jo allerede fredag, på lille fars aften, med badstu, musikk på ipad’en i badstua med forfriskninger – herlig!  Fortsatt i går lørdag på farsaften med god mat og maskorama, og så er det jo selveste fars dag i dag, med frokost på senga og pakke.  

Nå ser jeg at første dag far i morgen mandag og annen dag far på tirsdag er ennå ikke omgjort til rød-dager, selv ikke med familiepartiet krf i regjering de siste årene.  Kan vår nye regjering klare det den borgerlige regjeringen ikke klarte på 8 år, å slå et kraftig slag for far, og heve statusen for første og annen dag far….to nye rød-dager etter fars dag, slik at far får komme seg ordentlig etter farsdagshelga?

Jeg har egentlig ingen forhåpninger i så måte.  Jeg registrerer dog at farsdag feires ikke annen søndag i november over hele verden. Faktisk finnes det farsdager året rundt hvis vi bare ser oss litt rundt i verden.  I Russland feires farsdag 23. februar.  I Spania og Portugal, og en del andre land, gjøres det stas på far 19. mars, i Tyskland på Kristi Himmelfartsdag i mai, i Belgia og Østerrike annen søndag i juni osv osv.  Nå når vi har jo tatt inn halloween og gjort den til festdag i Norge, kunne vi vel ha tatt til oss noen andre lands skikker med farsdager til andre tider på året også. Det er så deilig med frokost på senga på farsdagen, og så er det så lenge til neste gang.  Tar gjerne en russisk og en spansk farsdag også:)

Farsdag er en perfekt dag for far!  Jeg har hørt at mange søker etter perfekte dager, være perfekt og gjøre ting mest mulig perfekt hele tiden. Det gjør nok at man fort sliter seg ut og bruker for mye tid på ting som egentlig ikke er så viktige.  Jeg prøver å skille mellom å gjøre ting “godt nok/greit nok” og “perfekt”.  Noen ting kan gjøres godt/greit nok.  I forhold til andre ting kan man tilstrebe seg det perfekte.  Hva man vektlegger i så måte, vil jeg tenke avhenger av hvilke verdier en legger mest vekt på, hva som er mest viktig for en. Det er viktig for meg å prøve å være en en best mulig far til barna mine (altså tilstrebe det perfekte).  Da gjør jeg valg og prioriteringer i forhold til det.  Da jeg ble far, valgte jeg for eksempel å gå over fra en administrativ stilling i skolen, som jeg egentlig trivdes kjempegodt i, til en vanlig undervisningsstilling, fordi det gav meg mindre binding til arbeidsplassen den gang og fordeler med henting i barnehage og mer tid hjemme med barn.  Jeg gjorde altså et valg i overenstemmelse med mitt verdivalg som var og er å være en best mulig far og bruke tid på barna mine.  Jeg liker å ha det ryddig og ordentlig rundt meg, liker å ha gode systemer på ting. Det blir viktig for meg, og her vil jeg mer tilstrebe det perfekte enn godt nok. Så er det ting jeg tenker det er ok å gjøre godt nok, som jeg ikke legger like mye vekt på å gjøre perfekt. Bloggen trenger ikke være perfekt. Jeg skribler ned litt, så håper jeg at sponsorene kommer likevel hehe. Hvis vi snør ned, og jeg måker innkjørselen, så er det godt nok om vi kommer oss inn og ut på et ganske anstendig vis. Jeg trenger ikke en perfekt innkjørsel og eiendom kjemisk renset for snø.  Den jæ%&/ snøen kommer det mer av, og jeg må snart ut og måke igjen, og den kommer til å tine til våren uansett, og det gjør den jo:)  Som lærer tilstreber jeg det perfekte i møtet og samspillet med elevene. Elevene er tross alt de viktigste på en skole, mens jeg tenker “godt nok” i forhold til en del annet papirarbeid vi også holder på med. Skillet mellom “godt nok” og “perfekt” hjelper meg å ha fokus på de viktige tingene og bruke tiden på det som er viktig.  Anbefaler den tankegangen:)  

Jeg må jo ellers si at Camilla og ungene hadde tilstrebet seg det perfekte når det gjaldt farsdags-frokosten i dag.  Det var en deilig frokost, helt perfekt, kunne ikke vært bedre. Noen ganger er det ålreit med det perfekte og ikke bare godt nok.  Ungene og jeg må nok tilstrebe oss å få til en perfekt morsdag i februar da:)

Senere i dag reiser vi hjem etter super helg på månetoppen.  Det er alltid litt trist å reise herfra, for det er så fint her oppe.  Men vi kommer igjen.  Ha en fin søndag!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg