Historien om Nirpin Jouni!

Reklame | Gymgrossisten og Shopping4net

Björn Borg//Casall Sportswear//Project Rock//Delta Nutrition

Det er fantastisk å leve i Norge i 2022.  De fleste av oss har det ganske så bra materielt sett.  Jeg er svært glad for at jeg har en jobb som gjør at jeg kan tjene penger slik at vi kan kjøpe oss det vi trenger og ha en god levestandard.  Ja, man kan til og med tjene penger på å ha en blogg og legge ut masse tull og tøys på internett – er det ikke fantastisk?  Livene våre i dag og hverdagen vår nå er en voldsom kontrast i forhold til hvordan det var for noen generasjoner siden.   Og hvis jeg noen ganger irriterer meg over små problemer i min hverdag, så prøver jeg noen ganger å sette livet mitt i perspektiv, og tenke hvor fantastisk jeg egentlig har det i forhold til mine forfedre for bare noen generasjoner siden.  En av disse mine forfedre var Nirpin Jouni.  Jeg skal fortelle dere litt om han i dag.

Nirpin Jouni het egentlig Jon Nilsson Nirpi og var min tipp-tipp-oldefar.  Han var svensk same, født i Talma sameby, Jukkasjærvi i 1805 og var sønn av Nils Johansson Nirpi og Anna Larsdotter Gunnar.  I dag har Nirpin Jouni en egen gate oppkalt etter seg i Poikkijærvi utenfor Kiruna, og han er godt kjent der i området.

Men Nirpin Jouni er ikke kjent eller berømt for store dåder eller sine gode gjerninger for menneskeheten.  Han er kjent som den siste som ble dømt til døden og halshugget i Jukkasjærvi menighet.

Det var stor fattigdom i de svenske lappmarker på 1800-tallet.  Vi vet at mange svenske samer flyttet ned til Norge og kysten i jakten på mat, og fra andre steder i Nord-Sverige og Nord-Finland vet vi at foreldre sendte barn fra seg til Norge i håp om at de skulle få en bedre fremtid her.  Alternativet kunne vel egentlig være å sulte ihjel der en var.  Norge var forsåvidt ikke noe rikt land sånn sett på denne tiden, men om ikke annet var det fisk i havet og således mulig å få mat på den måten.  Jon Nilsson Nirpi vokste altså således opp i et område og i en tid preget av stor fattigdom.  Jeg vet egentlig ikke så mye om Nirpin Jouni bortsett fra dette drapet som han ble dømt for, men det er vel nærliggende å anta at fattigdom og fortvilelse over en vanskelig tilværelse må ha vært faktorer som har medvirket til at Nirpin Jouni ble drapsmann.  Ikke at vanskelige kår skal unnskylde gale handlinger i seg selv, men det kan forklare.  Vi vet jo at det var mye fattigdom i de gamle samfunnene, og det var generelt sett mye lovløshet og vold og drap.

Nirpin Jouni ble dømt for å ha drept og ranet en Mickel Henriksson utenfor Kurravaara i 1840.  Etter drapet flyttet Nirpin Jouni til Norge, men han ble oppsøkt og ført til Jukkasjærvi der han ble dømt til døden.  Nirpin Jouni ble henrettet klokken ti om morgenen 30. juni 1841 av mester Jakob Gyll på et nes i Pokkijärvi, over elven fra Jukkasjärvi menighet. Klikk her for å høre sangen som forteller historien om Nirpin Jouni!   Jon Nilsson Nirpi ble gravlagt på henrettelsesstedet, men etter at graven hans ble funnet på 1950-tallet, ble han gravlagt i stillhet under et enkelt hvitt trekors på Poikkijärvi kirkegård.

Jeg besøkte graven til Nirpin Jouni da vi kjørte forbi stedet på en bobiltur for et par år siden.  Det var spesielt å besøke graven, et vitnesbyrd om et vanskelig liv i en knallhard tid.  Det var et ulykksalig valg Jon Nilsson Nirpi foretok da han ble drapsmann; hans lille sønn Peder, min tippoldefar, var bare 4-5 år da faren ble henrettet.  Livet kan ikke ha vært enkelt på Nordkalotten for to hundre år siden.  Vi satte ned en blomst på graven til Nirpin Jouni og reiste videre innover svensk lappland, på ferietur med bobil der vi har alt med oss og kan kjøpe det vi trenger hvis noe mangler.  Ting var veldig annerledes her før. Mange hadde ingenting og sultet ihjel.  Fattigdom førte også til mye vold og kriminalitet i samfunnet, og drap.  Vi er heldige som lever i vår tid!
Håper dere alle får en fin søndag.  Klikk dere gjerne innom all den fine reklamen jeg legger ut:)  Jeg tror faktisk at hvis jeg hadde vært innom og lest på et blogginnlegg til en blogger med morder-genet, og denne hadde anmodet meg om å gå inn og klikke på reklamen og kjøpe noe, som for eksempel den der rare lampa på bildet under, så tror jeg faktisk at jeg hadde vært påpasselig med å gjøre nettopp det, sånn for sikkerhet skyld bare, bloggerens morder-gen tatt med i betraktning.  Tror jeg hadde kanskje kjøpt to eksemplarer av den der lampa for å være sikker.  Og jeg hadde nok også passet på å besøke bloggen daglig, for ikke å irritere på meg denne bloggeren.  Det er aldri godt å vite med disse som har morder-genet:)
Klikk her hvis du vil lese innlegget mitt om hvorvidt allting var så mye bedre før.
(Kilde:  https://www.rotter.se/faktabanken/avrattade/335-2004-03-04-21-09)

 

4 kommentarer
    1. “Siden du leter etter finnes ikke”! Nå føler jeg meg litt lurt, altså, for den lampa var jo bare helt unikt stygg! 😀
      Trist historie, men fine betraktninger og refleksjoner. Noen ganger nok med forklaringer, trenger ikke å unnskylde.
      Ha en fin-fin søndag! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg