Hurra for kvinnedagen!

Reklame | Gymgrossisten, Lyko, Elskling.no og Tannrevel

ICANIWILL//ICANIWILL//ICANIWILL//ICANIWILL

I dag er 8. mars, og det er kvinnedagen.  Jeg tenker jeg ville si noe om den, noe bra om den, for jeg har sett undersøkelser som viser at det er langt flere kvinner enn menn som leser blogg, og da er det åpenbart taktisk klokt av meg som blogger å si noe bra om kvinnedagen, og dermed gjøre damene som leser bloggen min fornøyde.  Og en blogger vil jo gjerne ha fornøyde blogglesere.  Så da er det greit.  Det skal handle om kvinnedagen i dag.  Er du mannlig leser, kan du nå altså bare stoppe og lese, og heller komme tilbake i morgen – klikk gjerne på noen av reklamegreiene fra gymgrossisten eller Lyko før du går da.  Da blir det penger i kassa.  Men husk å komme tilbake, selv om det blir kvinnedag-blogging i dag, en dag kan det jo bli anmeldelse av ølsorter, med terningkast, hyllester, radbrekkinger og hele greia.  You never know!

For å være helt seriøs, og jeg kan også ha en seriøs side, så synes jeg kvinnedagen er en bra dag faktisk (og det skal jeg jo som sagt synes i dag).  Dette er en dag som har vært feiret og markert i mange år, og ikke bare i Norge.  Dagen kalles vel for den internasjonale kvinnedagen, og har vært markert og feiret helt tilbake til 1909/1910, og ble vel i utgangspunktet etablert for å hedre bevegelsen for kvinners rettigheter, og for å bygge opp støtte for allmenn stemmerett for kvinner.  I Norge ble dagen feiret første gang i 1915, og har vært markert siden da.

Det er vel en veldig selvsagt ting for oss som bor i Norge i dag at det skal være likestilling og at kvinner og menn skal ha like rettigheter på alle områder.  Går vi et par hundre år tilbake i tid vet vi jo at ting var totalt annerledes.  Kvinner var umyndige hele livet.  De kunne ikke råde over egen økonomi og var avhengig av verge for å inngå rettslig bindende avtaler.  De var underlagt sin far, og deretter ektemannen hvis de giftet seg.  Enker kunne dog være myndige, såfremt de hadde en mannlig verge. Stemmerett for kvinner var utenkelig.  Dette fikk vi ikke i Norge før i 1913.

Mye har skjedd siden den gang, og mange kvinner har stått i fronten for å kjempe kvinnenes sak for like rettigheter og likestilling og alt som i dag er litt selvsagt for oss.  Det er greit med en dag for å hedre de kvinnene som har gjort samfunnet vårt mer riktig og rettferdig, og jeg er glad og takknemlig for at døtrene mine kommer til å få vokse opp og leve i dette flotte norske samfunnet.  Jeg skulle ønske det var slik overalt at kvinner og menn var likestilte med like rettigheter.  Det bør være slik.  Men slik er det ikke i hele verden i dag, og ikke i alle kulturer, og slik kvinners stilling var hos oss for 200 år siden, er den vel tilnærmet ganske lik andre steder i verden i dag, og i en del kulturer, dessverre.  Kampen for kvinners rettigheter er på langt nær vunnet på verdensbasis, så kvinnedagen har absolutt aktualitet i dag også:)

Så jeg skal vel sikkert kjøpe en rose til konemor i dag.  Og jeg gjør selvsagt husarbeid og “kvinnfolkarbeid” og denslags på lik linje med konemor, og det bør være en selvsagt ting for alle ekte mannfolk!  Og hvis det nå likevel skulle være noen mannfolk her inne, som har klart å manøvrere seg gjennom all reklamen nedover dette blogg-innlegget, og lest alt jeg har skrevet, og lar samboer eller konemor gjøre alt husarbeidet, så er i dag muligheten til å begynne å gjøre ting riktig. For kvinner og menn skal være likestilt og ha samme rettigheter.  Det er sånn det skal være…sier den o store prominente toppbloggeren Allan Kristensen, nr. 2 på topplista til blogg.no for ikke sååå veldig lenge siden – hurra for kvinnedagen!!!

Hyggelig at du er innom bloggen min på besøk!  Velkommen tilbake en annen gang:)

Her kan du melde deg inn i facebook-gruppa til allansverden:  https://www.facebook.com/groups/1036027650336772

Oversikt over alle mine blogginnlegg, inndelt etter emne:  https://allansverden.no/page-6/

Min hjemmeside:  https://allansverden.no/

Klikk her for å sammenligne strømpriser fra alle strømleverandører i Norge og bytt strømavtale enkelt og kostnadsfritt.  Strømkalkulatoren elskling.no hjelper deg å finne den strømavtalen som passer akkurat deg best.

Få litt brunfarge!  Prøv selvbruning uten å utsette deg for de farlige UV-strålene.  Test ut Tannrevel Pro.  Nå på tilbud 974.- (før 1299.-).  Se:  https://c.mtpc.se/tags/link/2935837

 

Braun//Remington//Kevin Murphy//Sebastian Professional

 

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg