Hvem er beste svenske?

Reklame | Iviskin og Neatsvor

Bruk rabattkoden AK15 og få 15% rabatt på robotstøvsugeren Neatsvor X600 Pro og hårfjerneren Iviskin IPL G3.  Løp og kjøp, eller enda enklere, klikk og kjøp Neatsvor her og Iviskin der.  Du kan lese mer om Neatsvor X600 Pro både her og der.  Neatsvor X600 Pro er best i test hos TekguideHjem og hageForbrukerlivBeste.no og Side2.  Vil du vite mer om Iviskin IPLG3 kan du klikke 3 her eller der.  Iviskin IPL G3 er best i test hos Forbrukerliv og Getfitness, og er rangert som nr. 1 mest populære hos Prisguiden under kategorien “Hårfjerner med lys & IPL Hårfjerner”.

Hvem er beste svenske?  Det er det som det skal handle om i allansverden i dag.  Beste svenske altså!  Ja, hvem er beste svenske?  Nei, det er ikke Ingemar Stenmark, for det skal ikke handle om sport eller noe sånt.  Det skal handle om musikk!  Jeg skal se på og kåre de 10 beste svenske mannlige trubadurerne eller sangerne eller artistene eller hvordan man nå skal benevne svensken.  Beste svenske syngemann kanskje?  Jeg har hatt mange kåringer av mye rart, og det kan du lese mer om her, men jeg har aldri kåret beste svenske.  Så da er det vel på høy tid med kåring av beste svenske.  Nu jævlar!  Nu kjør vi, eller noe sånt!  Her er de 10 beste svenskene:)

10. plass:  Hææææ!!!!!!

Jeg tok visst litt mye Møllers Tran når jeg skal kåre de 10 beste svenskene, for jeg klarer ikke helt å komme opp med 10 svenske mannlige syngemenn.  Men jeg har funnet frem til 9, så jeg hopper rett til 9. plassen.  Jo, jeg kunne nevnt Mikael Wiehe, men jeg synes han blir litt kjedelig, så da blir det ingen, og det er da noe det også. Ingenting kan jo være noe det også!  Men nok om det! Over til 9. plassen…

9. plass:  Bjørn Chips

Eller Bjørn Skifz eller Bjørn Chipz eller Bjørn Skifs eller noe sånt.  Det er i alle fall en og samme svenske.  Han var ganske populær for en god stund siden, den gang bloggerfruen var ung, og det blir 9. plass til Bjørn Chips eller noe sånt.  Noen som husker “Hooked on a feeling”?  Det var visst en stor hit han hadde en gang for lenge siden.  Jeg husker den ikke.  Det var før min tid!

8. plass:  Håkan Hellstrøm

Kjenn ingen sorg for meg Gøteborg!  Han har en del bra sanger, men jeg blir samtidig litt stresset av Håkan Hellstrøm og musikken og stemmen.  Det går i hundre, nesten i hele tiden, i alle fall på noen sanger, de jeg har hørt, og jeg har ikke hørt mange.  Det blir 8. plass til Håkan Hellstrøm.

7. plass:  Joakim Thåstrøm

Den gamle punkeren havner på 7. plass.  Det er noe kult med Thåstrøm.  Han blir litt bedre med årene synes jeg…..Ahhh bluesen i Malmø!!!!

6. plass:  Evert Taube

Jeg får nevne den gamle mester Evert Taube.  Han har jo så mange kjente og kjære sanger, men dette er før min tid, sånn til de grader før min tid, og jeg er jo en ung og trendy toppblogger, så det sømmer seg nok dårlig å ha gamle Evert Taube veldig høyt oppe på beste svenskelista, så han får nøye seg med en 6. plass:)

5. plass:  Per Gessle

Gladpopens svenske gudfar må vel Per Gessle være!  Vokalist i “Gyllene Tider” som også har gått solo, og dessuten utgjort den ene halvdelen av duoen Roxette.  Per Gessle lager flotte melodiøse poplåter, har en veldig behagelig stemme, og det blir 5. plass til Per Gessle.  Sommartider hei hei!  Sommartider!

4. plass:  Bjørn Afzelius

Bjørn Afzelius gikk bort så altfor tidlig, men har etterlatt seg veldig mange nydelige kjærlighetssanger og kommunistiske kampsanger.  For Afzelius var ihuga kommunist.  Han brukte briller, kanskje var det briller han bare hadde konfiskert et sted som noe borgerlig gods som borgerskapet og overklassen ikke nødvendigvis hadde bruk for.  Og med brillene sine skrev Bjørn Afzelius mange flotte sanger, om livet, kjærligheten, kampen for friheten og det ufyselige borgerskapet.

3. plass:  Cornelis Vreswijk

Cornelis Vreswijk gikk også bort så altfor tidlig bare rundt 50 år, men hvilke sangskatter har han vel ikke etterlatt seg denne ikoniske svenske trubaduren som egentlig ikke er svensk, men beholdt sitt nederlandske statsborgerskap hele livet.  Men sangene hans kan vel ikke bli mer svenske enn de er.  Det er vakkert!  Det er behagelig!  Det er sommer!  Det er tid for å grille med en grilløl til arbeidet, og da er det tid for Cornelis på ipad’en eller på spotify som bakgrunnsmusikk til arbeidet.  Cornelis hadde forresten en gang en båt!  Jeg har også en båt.  Det er en gummibåt.  Den heter Elvegrisen:)

 

2. plass:  Lars Winnerbeck

Lars Winnerbeck skriver nydelige låter, litt avdempet, men også med litt forsiktig trøkk, og det låter kort og godt vakkert, i alle fall i hodet mitt.  Winnerbeck er en god låtskriver, og han har en behagelig stemme å høre på.  Winnerbeck gir ro og harmoni i sjelen med låtene sine, til og med når han synger om noe så banalt som at han har kjøpt en bil og skal åke ut til havet.  Ja, låten heter faktisk “kjøpt en bil”.  Musikeren Bob Dylan fikk nobelprisen i litteratur for sine dype, ubegripelige, underfundige sangtekster.  Lars Winnerbeck får ikke nobelprisen i litteratur med det første, men han er jo en ung mann og har forhåpentligvis mange gode år foran seg, så man vet jo aldri. Men det blir 2. plass i min kåring av beste svenske, og det er vel nesten like stort som å vinne nobelprisen i litteratur.  

1. plass:  Ulf Lundell

Winnerbeck er “krompen”, kronprinsen på en måte, men han er ikke “kungen”.  Og det kan jo bare være en “kunge”!!!  Man tager oppi gryta litt Springsteen, litt Dylan, litt Neil Young, tilsetter litt skandinavisk krydder og et par svenske kjøttboller, rører godt rundt, og vipps så får man en Ulf Lundell!!!  Lundell er “kungen”, legenden, rockepoeten som har holdt det gående nesten siden Carl Michael Bellmanns dager på 1700-tallet kan det virke som.  Og han holder det fortsatt gående, i alle fall av og til, med litt av hvert.  Er nok mest kjent for “Øppna landskap” her til lands, men det er så uendelig mye mer i Lundells katalog.  Lundell er kunstneren, “kungen”, “gubben”, “gubbjæveln” (kjær gubbe har mange navn) som var på alle festene i sin tidlige karriere, kanskje også i lag med Carl Michael Bellmann, og han prøvde hardt, men klarte aldri å drikke seg helt ihjel, og det må vi være glade for.  For Lundell fremfører låter om livet, om kjærligheten og alt det andre på en ekte, troverdig måte, om ikke helt med klokkeklar røst, så i alle fall med patos og litt bannskap nå og da.  Og vi må tilgi han banneordene her og der, for han er tross alt kungen!!!  Hvem andre enn Ulf Lundell kan vel ellers finne på å bli forbannet og kjefte på sitt eget publikum på konsert hvis disse er voksne mannfolk på hans egen alder som står fremme ved scenen og klikker på mobilen istedenfor å være unge kjekke damer som står og vinker til han helt der fremme ved scenen.  Ingen selvsagt!  Det kan bare Lundell, og bare bare han.  Men han er jo da også “kungen”, og han gjør som han vil.  Og nå vil han være på førsteplass på topplista over beste svenske, så da så:)

Mye bra svensk musikk.  De kan lage musikk svenskene, og så høres det bra ut på svensk må jeg si.  Er mulig jeg er blitt splitter pine gal, men jeg synes det er vakkert når det blir sunget på svensk.  Bør jeg utdype det noe mer, eller bør jeg bare avslutte dette blogginnlegget med en gang før jeg driver og hyller svenskene og det vakre språket deres!  Jeg tror jeg bør gi meg der for i dag.  Det er ikke en formulering for tidlig.  Takk for i dag, ses i morgen:)

Ha en fin dag!  Tjenare grabbar!  Hyggelig at du er innom bloggen min på besøk.  Velkommen tilbake:)

Her kan du melde deg inn i facebook-gruppa til allansverden:  https://www.facebook.com/groups/1036027650336772

Blogginnlegg om musikk:  https://allansverden.no/page-25/?pagelayer-live=1

Se oversikt over mine øvrige blogginnlegg, inndelt etter tema:  https://allansverden.no/page-6/

Min hjemmeside:  https://allansverden.no/

Synes du det fort blir mye støv og skit i boligen.  Da bør du gjøre som jeg.  Skaff deg en robotstøvsuger.  Min robotstøvsuger heter “Bjørn” og rengjør gulvet så det blir skinnende rent, mens jeg sitter i godstolen og leser avisa.  Bjørn er en Neatsvor X600 Pro, og den kan jeg anbefale til alle og enhver.  “Bjørn” støvsuger, vasker, beveger seg oppå gulvtepper, under sofaen, over dørstokken, fjerner alt, hundehår og kattehår og alskens rare saker.  Koster selvsagt litt en slik robotstøvsuger.  Neatsvor X600 Pro koster en fem seks tusen, men med rabattkoden AK15 får du 15% rabatt når du handler i Neatsvor-butikken, og da blir det ikke så ille gærn pris.  Og da får du the best there is hva gjelder robotstøvsugere til den prisen.  Neatsvor X600 Pro er nemlig best i test både her og der, hos TekguideHjem og hageForbrukerlivBeste.no og Side2.  Løp og kjøp, eller enda enklere, klikk og kjøp her. Les mer om Neatsvor X600 Pro her eller der.

Sliter du med uønsket hårvekst og er lei av sånne hårfjernere som mer må betraktes som torturredskaper?  Da bør du du skaffe deg en hårfjerner fra Iviskin, sier bloggerfruen som er kjempefornøyd med sin Iviskin IPL G3.  Iviskin fjerner uønsket hårvekst skånsomt og smertefritt ved hjelp av lys.  Nå er tiden inne for å kaste den gamle barberhøvelen og eventuelt andre gammeldagse torturredskaper og gå over til ny moderne hårfjernere og ny teknologi.  Iviskin IPL G3 er best i test hos Forbrukerliv og Getfitness.   Den er rangert som nr. 1 mest populære hos Prisguiden under kategorien “Hårfjerner med lys & IPL Hårfjerner”.  Koster drøye to tusen en sånn hårfjerner fra Iviskin, neppe mye mer enn en salongbehandling, og med rabattkoden AK15 får du 15% rabatt når du handler på Iviskin-butikken og da blir det vel ikke så ille gærn pris egentlig for et veldig bra produkt, som virker kan bloggerfruen fortelle.  Løp og kjøp Iviskin IPL G3, eller enda enklere, klikk og kjøp, her.   Du kan lese mer om Iviskin IPL G3 både her og der.

 

6 kommentarer
    1. Men kor har du gjort av Jan Johansen, Peter Jöback, Benny Borg og kanskje til og med Christer Sjögren?? 😂😂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg