Når jeg blir statsminister!

Det er mange som er misfornøyd med regjeringen til Jonas Gahr Støre.  Og det var mange som var misfornøyd med regjeringen til Erna Solberg.  Det er mange som ønsker en forandring på ting. Hva om de fikk en forandring på ting? Hva om folk endelig fikk det de ønsket seg, en statsminister som de alle ville ha, og som de alle var fornøyd med? Ville ikke det blitt helt aldeles fantastisk bra?  Men hvor finner man en statsminister som alle vil ha, og som alle blir fornøyd med?  Vi har prøvd mange menn i statsministerstolen, vi har prøvd kvinner, men vi har vel aldri prøvd en blogger!!!  Og kanskje er tiden nå moden for at en blogger overtar styringen av landet vårt.  Det er ikke en lett oppgave å styre et helt land, det måtte ha vært en ytterst prominent blogger som kunne maktet en slik oppgave, en blogger og influenser med høye sidevisningstall som gjør at denne har påvirkningskraft og kan bruke sin makt og innfytelse til beste for seg se…..ehh for folket og landet:)

Finnes det en slik blogger som kunne fylt en slik rolle, altså jobben som statsminister for kongeriket Norge?  Selvsagt gjør det det.  Det finnes en, neppe flere, men det holder med en.  Det skal tross alt bare være en statsminister, ikke flere, og da er saken klar.  Skulle en blogger bli statsminister, tenker vi vel alle automatisk at dette måtte være en jobb for den o store og prominente toppbloggeren og influenseren Allan Kristensen!!!  Og når jeg tenker meg om, ser jeg at dette hadde dette kunnet være en fin jobb for meg.   Det går jo veldig bra med bloggen min, allansverden, som nå er godt etablert blant de 20 mest leste bloggene på topplista til blogg.no, og som for ikke lenge siden nådde toppen av topplista til blogg.no med en andreplass.  Og når målet om toppen av topplista til blogg.no er nådd, trenger man nye utfordringer, nye mål. Og hva er så veien videre etter toppen av topplista til blogg.no.  Det er selvsagt ikke mye som er større enn å være på toppen av topplista til blogg.no.  Det kunne være det å være konge, men det er ikke så enkelt når man er ikke har blått blod sånn biologisk sett og er født og oppvokst langt oppe i gokk, langt fra maktens høye tinder.  Veien til kongetronen blir da lang og kronglete og i praksis umulig.  Men det å være statsminister er et fint plaster på såret når man ikke kan bli konge. First we take Manhattan, then we take Berlin! Nei, jeg skal verken invadere USA eller Tyskland, eller ta tilbake Båhuslen eller Jemtland og Herjedalen, i alle fall ikke med det første, men etter at toppen av bloggelista er inntatt er det på tide å se fremover mot nye mål.  Jeg går for det å bli Norges statsminister!

Jeg har sagt det før, og jeg sier det igjen.  Det har gjort meg umåtelig godt å ha vært på 2. plassen på topplista til blogg.no, og ha etablert meg på topp 20 over de bloggene med høyest besøkstall.  Det er det absolutt ingen tvil om.  Jeg har forresten vært og spasert der ute på slottsplassen og testet underlaget.  Som dere ser kommer jeg gående på vei ut fra slottet.  Dere vet sikkert at det flagges fra toppen av slottet når kongen er tilstede på slottet, og det passer også fint at det flagges fra slottet når en prominent blogger vandrer ute på slottsplassen!

Hvis jeg var statsminister, ville jeg ha måttet ha en regjering.  Det er ikke sånn tradisjon for å regjere uten regjering i Norge, selv om man er blogger og har vært nr. 2 på topplista til blogg.no.  Så jeg trenger noen statsråder som kan hjelpe meg.  Jeg kunne sikkert fikset det alene også, solkongen Ludvig 14. fikset det meste alene, og jeg er ganske sikker på at det kunne jeg også ha gjort.  Men jeg har likevel bestemt meg for å ta imot litt hjelp, få noen statsråder med på laget, om så bare for syns skyld for late som om…..eeehh for å vise at jeg bryr meg om de demokratiske spillereglene:)

I det følgende vil jeg nå presentere regjeringen Allan Kristensen. Følg med!  Kanskje har nettopp du fått deg en statsrådpost?

Statsminister:  Allan Kristensen, prominent blogger og influenser, nr. 2 på topplista til blogg.no.  Det har vel aldri vært noen tvil om hvem som skulle ha den øverste og viktigste posten i regjeringen, selve statsministerposten.  Det var ingen andre reelle kandidater til denne jobben.  Nasjonen kaller på sin beste mann, og da må det jo bli en blogger, han som har vært nr. 2 på topplista til blogg.no.  There can be only one!!!

Utenriksminister:  Jeg trenger en flink person til denne jobben, gjerne en person som har litt erfaring med reising eller med det være i utlandet. Jonas Gahr Støre har vært utenriksminister tidligere, og er en dyktig mann, men jeg vil ha en enda dyktigere utenriksminister.  Håvard Martinsen er med i bildet.  Han bor tross alt i utlandet, i Tyskland, og kan sikkert litt om utlandet.  Nittaya Ponongam er aktuell, likeledes Leif Pettersen.  Men jeg trenger en skikkelig dyktig person til denne ministerposten, og da må det jo selvsagt bli en blogger.  Bloggeren Kari Engesvik har vært ute og reist litt, har jeg lest på bloggen hennes.  Det gjør henne til en meget kvalifisert kandidat, og når hun i tillegg altså er blogger, er saken klar.  Kari Engesvik blir min utenriksminister.

Finansminister:  Jeg vil ha en finansminister som er glad i penger ettersom jo det handler litt om finanser og slikt.  Og det kunne være mange kandidater som kunne oppfylt et slikt kriterium.  Jeg vil imidlertid også ha en kandidat som er flink med penger, og da blir lista noe kortere.  Hallgeir Kvadsheim i “Luksusfellen” var lenge en het kandidat.  Etter nøye overveielse faller avgjørelsen på…..Sondre Johansen.  

Forsvarsminister:  John J. Rambo!!!  Jeg vil spare penger og ikke bruke så mye penger på forsvaret, samtidig vil jeg opprettholde et sterkt forsvar.  Rambo blir min forsvarsminister.  Han fikser det meste, alene.  Og kanskje sender jeg han likevel inn i Sverige og tar tilbake Jemtland, Herjedalen og Båhuslen, som jo en gang tilhørte Norge.  Jeg er jo en ganske så prominent toppblogger, og vil jo da også være en ganske så prominent statsminister, og da kunne jeg forsåvidt ha tenkt meg litt mer land.  Norge i dag er egentlig ikke så stort.  Jeg kunne egentlig også tenkt meg å få Grønland og Shetland og Orkenøyene og Island og kanskje litt av vinland der borte i Amerika.  Håper John J. noteres seg mine ønsker.  Jeg kan gjerne også overta Skottland og England i samme slengen. Denne 2. plassen på topplista til blogg.no har virkelig gjort meg godt, det må det ikke være tvil om.

Forsknings-og høyere utdanningsminister:  Jeg følte jeg ville ha en vis mann i denne statsrådposten, og det kunne forsåvidt også vært en dame bare hun var vis nok.  Jeg vurderte orakel Hans-Erik Lahlum og Thomas Hylland-Eriksen, professor i sosialantropologi, til denne statsrådposten, men de når ikke helt opp.  Begge er intellektuelle kapasiteter, men ikke helt på nivå med den som jeg til slutt har valgt til denne viktige ministerposten.  Min forsknings-og høyere utdanningsminister blir…..Wiggo Bjørn Hansen!

Fiskeriminister:  Jeg utnevner herved bloggerkollega Gry Henriksen til statsråd i regjeringen Kristensen.  Gry har bloggen “Gryende” inne på blogg.no og i sin “Gryxen Awards” i desember 2021 utnevnte hun allansverden til årets mannlige nykommer blant bloggene på blogg.no, og det kan du jo lese mer om her.  Jeg føler jeg skylder Gry noe etter den flotte utnevnelsen, og føler jeg må gi henne noe tilbake.  Gry!  Du får en statsrådpost av meg!  Jeg vet ikke om du fisker eller har fiskestang eller spiser fisk eller sjømat, men hvis du har eller gjør, kan du bli fiskeriminister.  Hvis ikke, kan du bare bytte statsrådpost med en annen.  Fritt valg, men ikke statsministerposten.  Den kan du dessverre ikke få.

Utviklingsminister/bistandsminister:  Bloggeren mammapaahjul blir ny Utviklings-og bistandsminister.  Mammapaahjul er en imponerende dame og blogger.  Jeg trenger en slik tøff dame i regjeringen min, ei dame som står frem “when the going gets tough” og som aldri gir seg.  Mammapaahjul er åpen om at hun lever med en svært alvorlig diagnose, men hun lar seg ikke stoppe og blogger om livet sitt slik det er, og det klarer hun utrolig bra, ja, hun klarer til og med å ligge høyere oppe på topplista til blogg.no enn den o store prominente toppbloggeren himself, selveste statsministeren. Og når hun klarer det, så fikser hun en statsrådpost så lett som bare det:)  Mammapaahjul er en imponerende dame, og jeg trenger en imponerende dame i regjeringa mi.  Gratulerer med ministerpost!

Klima-og miljøminister:  Jeg tror faktisk Finn Schjøll kunne passet til denne ministerposten.  Han er en utrolig trivelig mann, en fargeklatt og jeg vil gjerne ha han med i regjeringen min.  Vi skal ha det trivelig også, og Finn Schjøll er veldig trivelig og utstråler en herlig positiv energi.  Han kan få pynte med blomster på Statsministerens kontor også.

Barne-og familieminister:  Konemor!  Konemor får ikke roser i dag, men hun får en statsrådpost, og hun blir Barne-og familieminister.  Den ministerposten tror jeg hun vil like.  Konemor jobber jo i barnehage som pedagogisk ped.leder, eller hva det nå er det heter, og det sier seg selv at en barnehagetante har den rette bakgrunnen for å kunne jobbe med saker som gjelder barn og familie.  

Samferdselsminister:  En samferdselsminister må selvsagt kunne kjøre bil, og gjerne bobil, og jeg har mange kandidater til denne statsrådposten.  Tor Gøran Fredriksen, Arnfinn Heim, Jan Sverre Rokstad, Martin Schanche og Stig Rune Marthinsen var alle med i bildet.  Valget som samferdselsminister falt først på Svein-Arne Jenssen, leder Norsk bobil og caravanclub, avdeling Bardu og omegn, men vi trenger Svein-Arne Jenssen som NBCC-leder, så jeg må gå for en annen.  Jeg går for en dyktig kar med nøyaktig samme bobil som meg selv, således en smart person med gode vurderingsevner som tar gode og riktige avgjørelser, forhåpentligvis ikke bare når det gjelder valg av bobil.  Ny samferdselsminister blir Bjørn Kåre Pedersen.

Arbeids-og inkluderingsminister:  Sophie Elise.  Bloggeren over alle bloggere som vel ikke lenger er blogger må nesten få en plass i regjeringen hun også.  Sophie Elise er jo selve bloggerdronningen, et bloggerikon. Hun vil sikkert trives i regjering ledet av selveste bloggerkongen, og hun får prøve seg som arbeids-og inkluderingminister.

Helse-og omsorgsminister:  Kan det bli for mange bloggere i en regjering?  Selvsagt ikke!  Jeg trenger flere bloggere. Jeg ser for meg selv at en av bloggerne “Audmarit” eller “Kjerringtanker” kunne gjort en formidabel jobb som helse-og omsorgsminister.  Jeg vet ikke hvorfor, jeg føler det bare på meg, har det på magefølelsen liksom, og ettersom de jo er bloggere så er jeg sikker på at jeg ikke tar feil her.  Men hvem skal jeg velge?  De får ta stein-saks-papir og melde fra til meg hvem som vinner ministerposten:)  Lykke til!

Kultur-og likestillingsminister:  Her er mange aktuelle kandidater.  Jeg vil ha en person med bakgrunn fra kulturlivet og sport.  Jeg har sett bilde på facebook av Geir Støen med en fiolin.  Det gjør han til en aktuell kandidat.  Asbjørn Midtgård kan mye om musikk og kunne passet fint inn.  Sjakkspiller Magnus Carlsen er kanskje klar for en ny utfordring nå som han har sagt nei til ny VM-kamp i sjakk og kunne være en aktuell kandidat.  Jeg går imidlertid for en dyktig mann som er ledig på markedet.  Han er en fin fyr, en ydmyk og sympatisk mann, en fin leder, en mann du kan stole på, en mann med integritet som ikke løper til media og forteller sin historie for penger.  Kultur-og likestillingsminister blir Ole Gunnar Solskjær.

Næringsminister:  Det var mange aktuelle kandidater til denne statsrådstillingen. Jeg ville ha en kandidat med erfaring.  Jeg vurderte hotellkonge Petter Stordalen.  Kyrre Larsen var med i bildet, likeledes businessmennene Jens Petter Waade og Yngve Hakestad.  Anja Renee Vedal, eier og daglig leder av Vinbanken var lenge med i bildet.  Men jeg følte ingen av disse hadde den nødvendige erfaringen for denne viktige ministerposten.  Ny næringsminister blir Olaf Thon.

Kunnskapsminister:  Jeg vil ha en Kunnskapsminister som har kunnskaper, og som har bakgrunn fra barnehage eller skoleverket.  Jeg vurderte å gå for en kandidat med bakgrunn fra barnehage.  Ann-Sissel Hansen fra Tromsø seilte opp som en meget aktuell kandidat.  Hun er en kunnskapsrik og meget kompetent barnehagetante.   Jeg vurderte også en rekke kandidater med bakgrunn fra skoleverket, herunder Wenche Samuelsen, Vanja Bjørnsen Hovde, Sidsel Thoresen, Lisbeth Bårdsen Semb, Gry Fredriksen, Heidi Nordhus, Birgitte Hansen, Anu Johansen, Tor Harald Torgersen, Iris Solheim-Nilsen, Sissel Andrea Tveiten for å nevne noen. Min tidligere studiekamerat fra lærerskolen, Stein-Gunnar Bondevik, nå kommunikasjonsdirektør i helsedirektoratet, seilte tidlig opp som en aktuell kandidat, likeledes min tidligere lærerkollega Jan Tore Noreng, nå anerkjent forfatter med flere utgivelser bak seg.  Men sistnevnte er likevel ikke blogger, og kan derfor ikke nå helt opp.  Det er mange dyktige folk å velge blant, men jeg må gjøre et valg.  Jeg går for Morten Flate Paulsen eller Astrid De Mora, mine sjefer fra Campus NooA.  Det kan være greit å smiske litt med sjefene.  Jeg har så langt ikke så mange kvinnelige statsråder, så da utnevner jeg herved Astrid De Mora til ny kunnskapsminister.  Morten Flate Paulsen blir statssekretær i Kunnskapsdepartementet.  Jeg håper de blir fornøyde (smisk, smisk).

Landbruks-og matminister:  Sittende landbruks-og matminister Sandra Borch har klart det kunststykke å være en godt likt landsbruksminister blant bøndene, har jeg forstått, etter siste lønnsoppgjør.  Jeg kan nødig avsette en landsbruksminister som faktisk er populær blant bøndene, så hun fortsetter.  Men jeg splitter opp departementet i to, og lager et nytt departement og utnevner egen matminister, bare for gøy.  Og hvem blir så det?  Eyvind Hellstrøm kan være aktuell, Kokkejævelen likeledes.  Det er mange gode kandidater å velge mellom, bloggeren Tomsmatprat kunne gjort en strålende jobb som matminister, men jeg må foreta et valg.  Daniel Johansen Berg blir ny matminister.

Justis-og beredskapsminister:  Dette er et krevende departement å lede. Det trenges en svært dyktig og kompetent person. Jeg trenger med andre ord en blogger. Det blir bloggeren Frodith.  Jeg leste på bloggen hennes for en stund siden at hun kunne tenke seg å være politi, håndheve loger og regler, også lage reglene.  Frodith har også kommentert innlegg i allansverden, og det betyr at hun leser bloggen min, og kanskje klikker på litt reklame i ny og ne.  Det må belønnes.  Belønningen er ministerpost.  Der ser dere hva som kan skje hvis dere leser bloggen min – man kan bli belønnet.  Vær så god Frodith!  Du er ny justis-og beredskapsminister.  Husk på å lage gode lover som er tilpasset oss bloggere!

Olje-og energiminister:  Jeg trenger en olje-og energiminister som vil fortsette med boring etter olje og denslags, slik at jeg fortsatt får fylt opp tanken med diesel på bobilen Bob og kan dra på tur, og da må det nesten bli en FRP-politiker.  Jeg går for Carl I. Hagen som ny olje-og energiminister.  Han og Finn Schjøll kan bli et bra team, sånn omtrent jevnalderende, og så kan jo Finn Schjøll besøke Carl I. Hagen og plukke blomster, slik at Finn Schjøll kan pynte på statsministerens kontor med fine roser og være opptatt med pynting slik at han ikke bruker tid på å stresser med å skru av disse oljekranene.  

Kommunal-og distriktsminister:  Det er mange gode kandidater til denne ministerposten.  Tidligere statsminister Erna Solberg er en aktuell kandidat, likeledes lokale ordførere som Toralf Heimdal (Bardu), Gunnar Wilhelmsen (Tromsø) og Rolf Laupstad (Berlevåg).  De kunne sikkert alle gjort en bra jobb her, men selvsagt ikke så bra som en blogger kunne ha gjort, og derfor vil jeg ha en blogger inn som kommunal-og distriktsminister.  Jeg ser for meg at bloggere som “Bunny”, “Vibbedille” eller “Idawulf” kunne gjort en utmerket jobb som kommunal-og distriktsminister.  Det er ikke noe enkelt valg, men jeg må foreta et valg.  Jeg går for bloggeren “Lillasjel” som ny kommunal-og distriktsminister. 

 Da var regjeringen utnevnt, og de som har fått ministerpost, må pusse skoene og gjøre seg klar til å spasere over slottsplassen, selvsagt bak statsministeren sin, som seg hør og bør, må gå først.  Jeg er fornøyd med sammensetningen.  Synes regjeringen har blitt en fantastisk bra sammensatt gjeng av mye rart…..ehh høyt kvalifiserte folk.  Jeg tenker vil stiller liste til neste Stortingsvalg, og feier de etablerte partiene av banen.  Dere må altså vente litt før jeg kommer til makten altså, alt må nesten foregå etter de parlamentariske spillereglene og dere må vente til neste valg før jeg tar over, men husk at den som venter på noe godt venter ej forgjeves:)   Dere kan jo forkorte ventetiden med noen hurrarop!  Tre ganger hurra for regjeringen Allan Kristensen…..hurra….hurrrraaaaa….hurrrrrraaaaaaaaa!!!!!  Ta gjerne noen ekstra hurrarop senere hvis dere får lyst:)

Jeg håper dere alle får en fin uke.  Takk for at du besøker bloggen min, og stikk gjerne innom bloggen min flere ganger.  Klikk gjerne på reklamen og kjøp deg noe fint:)

Her kan du melde deg inn i facebook-gruppa til allansverden:  https://www.facebook.com/groups/1036027650336772

Oversikt over alle mine blogginnlegg, inndelt etter emne:  https://allansverden.no/page-6/

Min hjemmeside:  https://allansverden.no/

 

5 kommentarer
    1. Kostelig lesing! Jeg tipper Aud Marit og jeg deler ministerposten. Det går sikkert bra. Ellers så kan du dele departementet i et Helse og et omsorg departement så blir det en ministerpost til hver av oss.
      Den ministerposten har jeg forresten ønsket meg ved flere anledninger. Så takk, fremtidige statsminister

      1. Det jo var jo en kjempegod ide å dele ministerposten. Da får jo regjeringen ytterligere en blogger, og det borger for at ting kommer til å bli bra. Så flott at det var akkurat den ministerposten du hadde ønsket deg:) Vi ses på Løvebakken etterhvert:)

    2. He-he…lurte i all verden på hvilket innlegg du kunne ha lest? For jeg er ikke særlig glad i å lage lover og regler..Men så skjønte jeg, det var innlegget om at jeg var pass-politi. AT jeg fikk lage alle reglene i forhold til pass og id-kort 😀 Ja…tusen takk, jeg er kjempeglad for å sitte i din regjering. 😀 Hadde mer trodd jeg passet som kulturminister eller noe i den duren, men man skal ikke kimse av jobben som justis-og beredskapsminister. Men kjenner den TYNGER litt… Jeg er jo livrett for sånne lederjobber egentlig 😀 Takk for morsom lesning 🙂

      1. Takk for hyggelige ord:) Jeg tror du fikser jobben som justis-og beredskapsminister helt strålende, som blogger og pass-politi er du perfekt for jobben, men om du heller har lyst på kulturministerposten kan du bare høre med Ole Gunnar Solskjær om han vil bytte. Det går helt fint å bytte departement og slikt, så lenge den o store toppbloggeren sitter på toppen av pidestallen som statsminister og kan koordinere hele greia derfra:)

    3. *dævver!*
      😀 😀 😀 😀 😀

      Det kan vel imidlertid tenkes at latteren ikke sitter like løst blant trålerne der ute langs den nådeløse vestkysten når det kommer de for øret at ministerposten som altså er dedikert til ivaretagelse av kongerikets ledende virksomhet ved siden av oljen så åpenbart diskrediteres av statsministeren da det er denne han velger i hht å sette alt av kvalifikasjonskrav til side for å smøre denne adm.dir for den bloggerprisen han vant med..*hahaha*
      – Men nå har det seg faktisk så at jeg er vokst opp i et hjem der eiendommen til huset ikke bare gikk til elvebredden, men et godt stykke ut i elven også! Følgelig, har jeg ikke bare godt over gjennomsnitts fartstid med både fiskestang med agn på kroken og med snelle og sluk! For en elveunge anno 1980, og derav rakk å ankomme planeten før overbeskyttelsen og hysteriet overtok, fikk nemlig også inkludert de i dag ukjente fangstmetodene av storfisk som ferdes på grunt vann (les; gjedde) med både jaktgevær og dynamittkubbe! Dessuten er jeg vokst opp på gjeddekaker med ispedd av abbor, for ikke snakke om at jeg gikk igjennom årene med skolekjøkken som den eneste jenta som ikke bare kunne rense fisk, men som faktisk torde å røre ved en!..
      Jeg tror dermed jeg kunne blåst selv den mest hardbarkede sjøulk av banen både hva angår antatt erfaring i hht fisk- og hva kontroversiell nytenkning angår 😀 😛
      – Men når det er sagt, vil jeg vel foreslå at også kirkeminister (hvilket inkluderer alt av gudshus) vurderes i hht et passende ministeri.. For gi meg en 4 år i den stolen, og alt av etablert tilbedelse av fantasifigurer ville i sin helhet blitt eliminert fra statsbudsjettet asap, og derav i sin helhet bli overlatt til de respektive medlemmer å finansiere. – Og som den høyst ansvarlige minister jeg ville vært, ville selvsagt samtlige religioner og trossamfunn (kristendom, muslim, hindu, jøde, etc) underlegges de eksakt samme vilkår da ingen av de ville blitt så mye som ei statlig krone til del. Følgelig ville vi fått frigjort x-antall kjærkomne kr. i disse trange tider, slik at de istedet kunne settes av til noe som faktisk har en nytteverdi.. 😛 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg