Hvordan tilberede juleribba?

ICANIWILL//GASP//ICANIWILL//GASP//Gorilla Wear//ICANIWILL

Jeg må vel nesten også fortelle dere hvordan jeg tilbereder juleribba, må jeg ikke?  Veldig mange kokker og matbloggere og mateksperter gjør jo i disse juletider, på tv, på blogginnlegg, på nett, på tv eller hvor i alle verden det nå skulle være. Og jeg kan jo ikke være dårligere.  Jeg må selvsagt også fortelle folket hvordan de skal steke ribba og hvordan de skal få sprø svor.  Jeg er jo tross alt en o stor prominent toppblogger som har vært nr. 2 på topplista til blogg.no, og da er det vel bare på sin plass at også jeg forteller folket hvordan ribba bør tilberedes.  Følg med, så skal dere få se hvordan vi tilbereder juleribba hjemme i bloggervillaen, og svoren blir sprø som bare det:)

Vi starter med å legge ribba med svoren ned i grovsalt en dag eller to før vi krydrer den.

Vi dekker så til forma med aluminiumsfolie og setter forma kaldt en dag eller to.  Dette gjør at det skal bli lettere få sprø svor:)

Etter et par dager i kjøleskapet tar vi ribba ut av forma og krydrer den. 

Ribba står så krydret til neste dag før vi steker den.  Vi legger ribben på rist og danderer med aluminiumsfolie under hele ribba – passer på at det er høyest på midten slik at fettet renner ned i forma. 

Vi har svoren opp hele tiden, ikke noe vann eller noe slikt nedi der.  Vi steker ribba på 150 grader i tre timer, og setter så ned steketemperaturen til 120 grader og steker ribba videre to timer til.  Og så steker vi ribba 5-10 minutter til, med nøye tilsyn, der vi skrur temperaturen opp på 250 grader grillfunksjon for å poppe svoren, og that’s it.  Det blir kjempegod juleribbe!

Et lurt lite ribbesteke-tips….legg aluminiumsfolie i bunn på stekeforma, så er det bare å fjerne aluminiumsfolien når ribba er ferdig, og vipps….stekeforma er ren og pen og klar til å brukes på nytt – ingen oppvask;)

Så er alt klart for ribbemiddag. Og det har alltid blitt kjempesuksess når vi har stekt juleribba på denne måten – saftig ribbe og svor med baconcrisp:)

Prøv gjerne noen sennepstyper til ribbe. Det er kjempegodt. Til drikke anbefaler jeg cola, og hvis man vil ha noe med alkohol, vil en god eplemost være perfekt, eventuelt en hvitvin, og da for eksempel en tørr riesling:)  Akevitt kan man også ha med til ribbemiddagen.  Jeg forklarer bloggerfruen at akevitt er bra fordi det løser opp fettet i maten og fremmer fordøyelsen, og den forklaringen kan jeg anbefale andre herremenn å bruke når vi rett og slett bare får lyst til å drikke sprit, og da hender det jo at herremannen kan få lyst til å drikke sprit, og da er det genialt med ribbemiddag, for ribbe er feit mat, og da trenges det en del akevitt:)  Og fruen kommer da ikke med kjevla, for hun vet at vi trenger akevitten for fordøyelsen, og det er dessuten sosialt akseptert å drikke sprit når man spiser ribbe.  Jeg liker juleribbe!

Ha en fin dag:)  Hyggelig at du er innom bloggen min på besøk.  Velkommen tilbake:)

Her kan du melde deg inn i facebook-gruppa til allansverden:  https://www.facebook.com/groups/1036027650336772

Blogginnlegg om mat:  https://allansverden.no/page-8/?pagelayer-live=1

Oversikt over alle mine blogginnlegg, inndelt etter emne:  https://allansverden.no/page-6/

Min hjemmeside:  https://allansverden.no/

Få litt brunfarge!  Prøv selvbruning uten å utsette deg for de farlige UV-strålene.  Test ut Tannrevel Pro.  Nå på tilbud 974.- (før 1299.-).  Se:  https://c.mtpc.se/tags/link/2935837

Klikk her for å sammenligne strømpriser fra alle strømleverandører i Norge og bytt strømavtale enkelt og kostnadsfritt.  Strømkalkulatoren elskling.no hjelper deg å finne den strømavtalen som passer akkurat deg best.

Les matrelaterte innlegg under:

lillelørdagsgrøt

royal icing

sylterull

pepperkakemuffins

waldorfsalat

flatbrødmølje

chocolate crinkle cookies

pepperkake-is

kokebøkenes 10 på topp

verdens jævligste grønnsakssuppe

madelens koppkake

dagens middagstips:  “Southern dogs”

Verdens beste hjemmelagde hamburgere

Fantastisk frokost-toast

Celines vidunderlige belgiske vafler

Svensk kladdkake

Nydelige nanbrød

Konemors kanelsnurrer

Trøffelkake ala Aunegården

Månetoppen-kylling

Hurra for den store vaffeldagen!

Helstekt hjortefilet med tilbehør

Røykalaks på lonpe med eplekompott og rømme

Verdens beste rødvinssaus

Smoothie bowl in a coconut

Ølhøne

Celines filadelfia-nudler

Sveler

Deilig bålpannesnacks

Sjokoladesmoothie bowl

Maten på Rhodos

Pikekyss

Laks i form

American pancakes

Praktfull pavlova

Slik lager du verdens beste lasagne

Bloggerens fiskesuppe

Snickerskake

Oreomuffins

Fiskegrateng

Kyllingsalat

Verdens beste godteri

Nydelig nachos

Tsatsiki

Ovnstekte koteletter

Banan-granola

Herlig smuldrepai med epler

Bloggerens magiske trollkrem

Islandskake

Saltkjøtt

Ovnsristede gresskarkjerner

Bananpannekaker

Kylling i form med masse rart

Bloggerfruen baker mandel-julekake

Smørbukk-karameller

Sjakkruter

4 kommentarer
    1. Tips fra Kokkejævel eller? Jeg ser du har “effekter” fra hans sortiment 🙂 Her ble det ikke noe ribbe i år. Jeg er ikke hjemme på julaften, så tar det jeg får. Og nå er det pinnekjøtt som gjelder. Og jeg synes det er veldig godt også. 🙂 Kanskje til og med bedre enn ribbe 🙂

      1. Jeg er veldig usikker på hvor jeg har denne oppskriften/fremgangsmåten fra. Vi har brukt den i flere år, og det er bloggerfruen som har den fra et eller annet sted. Hun mener å huske at hun fikk tips om den på en facebook-gruppe en gang, men husker ikke hvor. Men vi har erfart at det blir god og saftig ribbe med den langtidsstekinga og saltinga på forhånd hjelper på sprø svor, har vi også hørt og erfart. Svoren popper i alle fall opp på slutten i ovnen vår når vi setter på grillfunksjon på slutten. Takk til den som står bak denne fremgangsmåten/oppskriften hvem det nå måtte være:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg