Mørketidstur til Helgemauken

Reklame | Gymgrossisten

Under Armour//Under Armour//ICANIWILL//ICANIWILL//ICANIWILL//ICANIWILL

Det er mørkt og jævli i Nord-Norge i mørketida.  Sola er borte fra midten eller slutten av november og kommer ikke tilbake før i januar eller februar en gang litt avhengig av hvor man bor og hvordan fjellformasjonene er.  Dog kan mørketida ha sin sjarm, har jeg prøvd å innbille meg selv i et tidligere blogginnlegg som du kan lese mer om her, og så kan man jo finne på og gjøre ting selv om det er mørkt.  Og hvis man ikke har noen verdens ting som helst annet å blogge om, så kan man også blogge om det man kan gjøre i mørket, og det skal jeg faktisk gjøre i dag.  Jeg skal rett og slett blogge om mørketidstur til Helgemauken og så skal jeg vise frem litt bilder fra turen, og det blir mørke bilder, skikkelig mørke bilder:)  Det må det nesten bli når det tross alt er tale om en mørketidstur.

Jeg gikk denne mørketidsturen på lille nyttårsaften, i 2022 altså, og det var mørkt som bare det.  Det kan dere se på bildet under…

Helgemauken eller Hompen som det vel også kalles ligger langs langrennsløypa oppe i Målselv Fjellandsby.  Fra starten ved Basecamp Nord er turen på drøye 10 kilometer, tur-retur.

Jeg gjør meg klar til å forlate hytte-leiligheta vår i Penthouse Månetoppen 38d.  Tar noen styrkedråper først, smører skiene og seler opp trekkhunden Picasso Kristensen.

På veg ned til skiløypa.  Det er mørkt og jævli i Nord-Norge i mørketida, men det er likevel veldig vakkert:)

 

 

 

 

 

 

 

 

På med hodelykta.  Litt lys må man ha når man skal ut på mørketidstur, ellers så er det ikke godt å si hvor man havner.  Målet er Helgemauken.  Jeg synes jeg ser litt uklar ut, men det skyldes dårlig bildekvalitet.

Noen har gått her før – det kan være betryggende å vite.

Det ser ut til at jeg er på rett vei!

Som dere ser bruker jeg Madshus-ski.  Skifabrikanten kan bare ta kontakt med den o store prominente toppbloggeren og overføre litt reklame penger så jeg slipper å sladde over skimerket på skiene.

Løypa opp til Helgemauken er fin å gå, litt stigning på slutten til man kommer opp til toppen, men turen klarer barn og voksne, også en blogger som er lettere forspist siden denne mørketidsturen jo faktisk foregår i juletida.

Endelig fremme – Helgemauken!

Fin utsikt nedover mot Bardufoss:)

 

 

Er fine nedoverbakker på vei tilbake, så tilbaketuren går ganske raskt.  Vipps er man tilbake og kan skimte Månetoppen der oppe et sted.

Kjempefin mørketidstur til Helgemauken.  Og hvis man synes mørketida er litt ting, kan man trøst seg med at mørketida varer ikke evig – sola kommer tilbake:)

Hyggelig at du er innom bloggen min på besøk!  Velkommen tilbake:)

Her kan du melde deg inn i facebook-gruppa til allansverden:  https://www.facebook.com/groups/1036027650336772

Blogginnlegg om friuftsliv:  https://allansverden.no/page-10/?pagelayer-live=1

Blogginnlegg om livet i Penthouse Månetoppen 38d:  https://allansverden.no/page-9/?pagelayer-live=1

Oversikt over alle mine blogginnlegg, inndelt etter emne:  https://allansverden.no/page-6/

Min hjemmeside:  https://allansverden.no/

Les flere innlegg om friluftsliv:

En blogger på Øksfjordfjellet

Perletur til Rosenbyaksla

Snolkehytta

Varden på Myrefjell

Bålpannesnacks

Dagsturhytta på Øksfjordfjellet

Tur til Bjelmavannet

Sherpatrappa

Opp til korset på Filerimos

På jakt etter fjellets gull

Ut på perletur til moloen i Øksfjord

Varden på Tromsøya

Skaff deg turboka Tromsø

Bli med til Sjupynten

Ishula i Øksfjord

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg