Verdens beste waldorfsalat!

Reklame | Gymgrossisten

Master Fitness//Gymstick//Casall Sports Prod//Casall Sports Prod

Nyttårsaften!  Årets siste dag!  I kveld skal vi spise kalkun.  Jeg gleder meg!  Og når det er kalkun, må det selvsagt følge med waldorfsalat som tilbehør. Waldorfsalat er jo en salatrett som består av ulike frukter og grønnsaker blandet i en majonesdressing.  Vi har kjøpt waldorfsalater på butikker her og der, og jeg ser at det er litt variasjoner hva som er ingrediensene i disse vi har kjøpt, og det er også litt forskjellig hvor gode de er, etter min smak.  Ingen av de jeg har kjøpt er imidlertid verdens beste waldorfsalat.  Verdens beste waldorfsalat er det konemor som lager, og jeg har fått lov å dele oppskriften og fremgangsmåten med dere (og da fikk jeg jammen noe å blogge om i dag også).  Følg med – slik lager du verdens beste waldorfsalat!

1.  Kom deg på butikken før den stenger.  Du må kjøpe følgende varer – ananas, majones, kremfløte, valnøttkjerner, et rødt eple og et grønt eple, druer, sitron(saft), sukker, hodekål og stangselleri.

Hvis du, som jeg, ikke er en sjakkspiller som vi har sett på tv i disse dager, og som kan lagre et par millioner tidligere spilte sjakkpartier i hodet, men derimot sliter med å huske flere enn fire-fem varer du skal handle på butikken, så anbefaler jeg at du skriver handleliste.  Jeg prøvde å handle inn ingrediensene til waldorfen uten handleliste før vi reiste opp til månetoppen.  Det gikk ikke bra.  Hodekålen og stangsellerien fikk dessverre ikke bli med opp på nyttårsfeiring på månetoppen.  De ble avglemt.  Bare å skrive handlelista!  Har forresten ingen ambisjoner om noe VM-kamp i sjakk mot Magnus Carlsen.  Men vi klarer oss fint uten hodekål og stangselleri.  Disse ingrediensene er ikke så viktige.  Det blir verdens beste waldorfsalat uansett.

2. Pisk kremen.

3.  Tilsett litt sukker.  Hvor mye?  Smak deg frem.  Bortimot en spiseskje er ikke så dumt:)

4.  Få oppi majonesen.  Klem ut så mye du vil ha.  Her må det prøvemakes underveis.  Elsker du majones, er det bare å pøse på med flere pakker om så, men det igjen blir kanskje vel mye.

5.  Skrell eplene og kutt i biter.  Hiv oppi bollen.  Anbefaler et rødt eple og et grønt eple, slik at du får litt ulik smak og syrlighet på eplene i waldorfen:)

6.  Oppi med ananasen – bland sammen.

7.  Del druene, hiv oppi og bland sammen.

8.  Knus valnøttkjerner og ha oppi.  Valnøtter er et must i waldorfsalaten, slik tunga mi vurderer det.  Jeg leste et sted at valnøtter opprinnelig ikke var med i oppskriften, men det kom med i 1928.  Takk og pris for at jeg slapp å spise waldorfsalat før 1928!  Ha rikelig med knuste valnøtter oppi og bland sammen.

9.  Klem ut saften fra en sitron og ha oppi bollen.  Her må du også smake deg frem hvor mye sitronsaft du vil ha oppi.  Hvis du har stangselleri og hodekål, kan du godt ha litt av denslags oppi.  Hodekålen kuttes eventuelt i tynne strimler, bare litt, ikke så mye.

10.  Pynt med noen hele valnøttkjerner til slutt.  Så kan waldorfen vente i kjøleskapet til det blir kveld og kalkunen kommer på bordet.

Dette blir en fantastisk god waldorfsalat.  Det viktige er å prøvesmake underveis, og bruke skjønn, i forhold til hvor mye og hvor lite som skal være av de ulike ingrediensene.  Bon appetit!  Jeg vil få benytte anledningen å ønske dere alle godt nyttår!  Jeg gjør det litt raskt og uformelt her nå på morgenen, men jeg vil i morgendagens innlegg gjøre det litt mer formelt ettersom jeg da legger ut nyttårstalen min på bloggen, med en oppsummering av året for meg selv, vår nasjon og allansverden, og vi skal gjøre oss noen tanker om tiden fremover ved inngangen til et nytt år.  En blogger som har vært helt oppe på 10. plass på topplista til blogg.no er selvsagt så høy på seg selv at det ligger for han helt naturlig å holde nyttårstale.  Ha en fin nyttårsaften alle sammen – ses i det nye året 2022 på allansverden.  Godt nyttår!

 

 

3 kommentarer
    1. Der var det mange tips til hvordan man får en god waldorfsalat, ja! Epler med ulik syrlighet var ikke dumt. 🙂
      Lykke til med nyttårstalen i morgen! 😀

    2. Takk! Nyttårsfesten pågår fortsatt, og hvordan i alle dager skal det da gå med nyttårstalen? Jo, men jeg er en erfaren festdeltaker. Festing kan jeg, så jeg fortsetter bare festen samtidig som jeg skriver nyttårstale. Det må vel bli noen velvalgte ord om samfunnet, året som har gått, veien videre i det nye året og kanskje litt annet rart slik at det skal kunne bli et blogg-innlegg av det hele. Ha et godt nyttår!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg