Bloggerfruens pepperkakekrydder

Det lakker og lir mot jul.  Og det er greit å bli ferdig med alt som skal gjøres og ordnes før jula setter inn.  I år har vi forresten gjort noe vi aldri har gjort før i bloggervillaen før jul.  Vi har laget noe rart.  Det var bloggerfruens ide.  Hun har laget pepperkakekrydder, altså et krydder som setter pepperkakesmak på ting og tang.  Hørtes det litt spennende ut?  Fikk du også lyst til å lage pepperkakekrydder?  Ja, det gjorde du sikkert.  Følg med så skal jeg fortelle om hvordan man lager bloggerfruens pepperkakekrydder:)

Du trenger 2 ss kanel, 2ss allehånde, 2 ss ingefær, 1 ts nellik og 1 ts muskatnøtt.

Start med å ha to spiseskjeer kanel oppi glasset der du vil ha krydderet.

Sånn ja!  Det ser bra ut!!

Ha så to spiseskjeer allehånde oppi.

Allehånde er nå plassert oppå kanelen.  Det skal blandes sammen etterhvert…

Nå er det ingefærens tur.  Ha oppi to spiseskjeer ingefær…

Sånn ja.  Der var ingefæren kommet oppi glasset…

Nelliken er på vei….1 teskje nellik oppi glasset…

Der var nelliken på plass…

Til slutt var det muskatnøtten.  Oppi med en teskje muskatnøtt:)

Og så var alt på plass….

Rist godt så alt blir blandet godt sammen….du bør riste så hardt og brutalt at mobiltelefonen ikke vil kunne klare å fokusere og ta et skarpt bilde idet glasset blir ristet…

Og etter at vi har ristet godt og alt har blandet seg sammen så har vi faktisk fått pepperkakekrydder.

Jeg tror i alle fall det.  Men jeg tror jeg vil lukte på krydderet for å se at det virkelig lukter pepperkake, og ikke noe annet rart.  Jeg stikker ned nesen og sniffer lett over glasset.  Holder så i krydderglasset og virvler krydderet lett rundt og opp og ned.  Jeg setter så nesen ned i glasset og luker igjen, i håp om å få frigjørt flere aromaer fra krydderet.  Og det funker!  Dette lukter pepperkake!  Intet mer, intet mindre, pepperakake!  Ja, og så lukter det jo litt jul også da, for lukten av pepperkake er jo julelukt:)

Hva bruker man så pepperkakekrydder til?  Her setter bare fantasien grenser.  Jeg tenker kanskje litt sånn bakverk og slikt, men det er vel helt åpent å eksperimentere med pepperkakekrydder på litt av hvert og se hvordan det blir, til og med på potetgull, og det kan du lese mer om her.  Det er vel egentlig bare å prøve seg frem:)

Ha en fin dag!  Hyggelig at du er innom bloggen min på besøk.  Velkommen tilbake en annen gang:)

Her kan du melde deg inn i facebook-gruppa til allansverden:  https://www.facebook.com/groups/1036027650336772

Les blogginnlegg om mat:  https://allansverden.no/page-8/?pagelayer-live=1

Oversikt over alle mine blogginnlegg, inndelt etter emne:  https://allansverden.no/page-6/

Min hjemmeside:  https://allansverden.no/

Allansverden på Zezam:  https://zez.am/allansverden

Den o store prominente toppbloggeren og fremtidige bloggkongen, altså meg selv, kan treffes både her og der:  https://allansverden.no/page-38/

 

2 kommentarer
    1. Jeg fikk lyst til å lage pepperkakekrydder!!! Og jeg vet hva jeg skal bruke det til! Tenk deg kakao med krem – og litt pepperkakekrydder oppå kremen, eller kaffe-latte med krem og pepperkakekrydder, eller p multekremen eller risengryngrøten…
      Takk for tips!!!

      1. Jeg strevde litt med å se hva jeg skulle bruke pepperkakekrydderet til, men der gav du meg virkelig noen gode ideer. Det hørtes veldig godt ut det du foreslo. Det skal jeg jammen prøve!! Nam nam!!!!!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg