Det er tid for å gjøre opp status, og sammenlikne seg selv med Hemingway!

Reklame | Gymgrossisten og Ivieyes

Det er tid for evaluering, gjøre opp status og se hvordan det ruller og går.  Er det noe man bør forandre på, skal man fortsette ufortrødent videre på den samme smale sti, eller skal man svinge inn på bredere veier som gjerne er lettere å gå?  Det var akkurat noe slikt jeg tenkte jeg ville prøve si noe om i dagens blogginnlegg, altså prøve å foreta en liten evaluering av hvordan det går med bloggingen og hvordan det er å være blogger, og ikke bare blogger, men blogger med blålysbriller.  

Det er lurt å foreta evaluering av hvordan ting går.  Det har jeg forsåvidt gjort før også, allerede i november 2021 ganske kort tid etter at jeg begynte å blogge, og den evalueringen kan du lese her.  Den gangen syntes jeg for så vidt at det gikk greit med bloggingen, men jeg husker at jeg var litt misunnelig på skrivekollega Ernest Hemingway som hadde egen skrivestue der han kunne sitte og skrive og drikke whiskey og soda helt i ro og fred uten avbrytelser.  Jeg opplever nok i større grad enn Hemingway at jeg fortsatt blir avbrutt i mitt virke og må plutselig gjøre andre ting enn å skrive og drikke whiskey og soda, som for eksempel gå på jobb, gå tur med Picasso Kristensen, tømme oppvaskmaskinen, rengjøre kattedoen eller foreta andre gjøremål som vel skribenter av et visst format egentlig burde slippe, spesielt etter at de er blitt prominente, berømte og blitt prisvinnere både i 2021 og 2022 i Gryxen Awards, blitt kronet til framtidig bloggkonge, og for øvrig har vært nr. 2 på topplista til blogg.no.  Men sånn er det altså ikke, selv ikke i dag nå som jeg er blitt en o stor prominent toppblogger og kongeblogger.  Det er trist at det skal måtte være slik:(

Kan dere forresten se for dere Ernest Hemingway sitte i sin skrivestue og drikke og skrive på “Den gamle mannen og havet”?  Inn kommer forfatterfruen og spør den store mester om han ikke kan komme ut og rengjøre kattedoen.  Jeg kan ikke se for meg dette.  Jeg tror ikke Hemingway tømte noen kattedo, i alle fall ikke veldig ofte.  Jeg vet ikke om han hadde katt, han hadde antakelig gått på jakt og skutt den hvis han hadde hatt katt, men jeg sliter uansett veldig med å se for meg at at han plutselig skulle forlate sin skrivemaskin og sin whiskey-flaske for å rengjøre noen kattedo.  Det er vel langt fra sikkert at Hemingway hadde vunnet Nobelprisen i litteratur om han til stadighet skulle bli avbrutt i sitt virke av mer trivielle og mindre viktige gjøremål.  Han fikk ro og fred, og det er viktig for skribenter hvis det skal produseres stor litteratur eller stor blogg.  Således kan det være at Nobelprisen i litteratur fortsatt er litt for langt fram for meg.  Jeg sliter med den sammenhengende, lange tid jeg trenger for å få den Nobelprisen.  Foreløpig må jeg nøye meg med pris i Gryxen Awards, men jeg er veldig takknemlig for at jeg har vunnet denne prisen også.  Det kommer nok flere priser etterhvert, spesielt hvis juryer rundt omkring tar litt til vett, noe de ikke alltid gjør, og det kan du lese mer om her.

Sånn ellers går det veldig greit med bloggingen.  Jeg ser at jeg blogger om mye forskjellig rart, og det må jeg jo nesten gjøre for å klare å finne på et eller annet å blogge om hver dag.  Personlig synes jeg nok at jeg behersker fjas-sjangeren aller best, altså det å bruke masse ord for å blogge om absolutt ingenting annet enn fjas og tull, og til og med kunne blogge om ingenting, bokstavelig talt ingenting.  Jeg håper at det en dag blir opprettet en Nobelpris i fjas, og ikke bare i litteratur og økonomi og slikt.  Nobelprisen i fjas kommer jeg til å vinne, garantert!

Hemingway satt og skrev på sin gamle skrivemaskin, og ikke vet jeg om han hadde rettetast en gang, men jeg må si det er en fantastisk fordel å kunne bruke pc og skrive blogginnlegg inn på pc.  Det er en annen verden enn det å skrive på skrivemaskin, i forhold til redigering og bearbeiding og forbedring av tekst på en enkel og oversiktlig måte.  Hurra for pc’en.  Verden trenger bare fem datamaskiner, spådde en gang sjefen for IBM en gang for lenge siden.  Ja, han bommet kraftig der, og sånn til de grader også.  Tidenes skivebom, for å si det mildt!!!  Og vår verden er sånn til de grader gått inn i den digitale tidsalder.  Det fører med seg mange fordeler på mange områder, og det er en fin tidsalder å leve i for oss bloggere, både for helt vanlige, alminnelige bloggere, men også for oss store prominente toppbloggere. 

Som prominent toppblogger erfarer jeg at jeg bruker mye tid foran skjerm.  Jeg må jo nødvendigvis det for å kunne klare å skrive blogginnlegg med sjelden høy språklig og litterær kvalitet, selv om jeg av og til må ut og rengjøre den forbaskede kattedoen, eller tømme oppvaskmaskinen, eller gå tur med Picasso Kristensen.  Mye skjermtid er ikke alltid så bra.  Når man bruker mye tid foran digitale skjermer, som for eksempel tv, pc, nettbrett, chromebook, mobiltelefon eller hva det måtte være, så kan kan blålyset fra skjermene være en belastning for øynene, føre til hodepine og i verste fall migrene.  Dette er sikkert noe de fleste toppbloggere har kjent på, i større eller mindre grad, men dette med hodepine og dårlig søvn som følge av mye skjermtid har for min del blitt et adskillig mindre problem etter at jeg begynte med blålysbriller fra Ivieyes i fjor høst.  Blålysbriller reduserer eksponeringen for blå lysbølger fra de digitale skjermene og reduserer plagene som vanligvis følger med mye skjermbruk.  Jeg har alltid mine Ivieyes blålysbrillene liggende klar ved pc’en når jeg skal sette meg ned for å produsere “store” blogginnlegg.  Blålysbriller burde egentlig være et must for alle som bruker mye tid foran skjermer, og det gjelder vel egentlig for de fleste av oss i den digitale tidsalder.

Jeg kan gjerne anbefale Ivieyes blålysbriller til alle oss som lever i den digitale tidsalder.  Blålysbrillene gir en helsemessig gevinst, og blålysbriller fra Ivieyes kombinerer et trendy design med høy kvalitet på innfatning og glass.  Det koster noen hundrelapper for et par slike blålysbriller, men hvis du handler i Ivieyes-butikken og oppgir rabattkoden “allan20”, så får du 20% rabatt på blålysbrillene og da blir det ikke store summen du må betale.  Du finner mer info om blålysbriller fra Ivieyes på hjemmesida mi allansverden.no:  https://allansverden.no/page-52/?pagelayer-live=1

Skal jeg spå inn i fremtiden, vil jeg tro at den digitale tidsalder vil fortette noen år til, og jeg vil tro at verden vil ha bruk for mer enn 4-5 blålysbriller fremover.  Jeg er ganske så sikker på at Ivieyes-butikken har tatt høyde for dette og at de har blålysbriller på lager til de som ønsker å bestille.  Allansverden fortsetter nok inn i fremtiden den også, i alle fall en stund inn i fremtiden.  Hemingway holdt det gående tiår etter tiår.  Han vant ikke Nobelprisen i litteratur sånn med en gang.  Det tok noen tiår.  Jeg er usikker på om jeg holder på like lenge som Hemingway.  Enn så lenge har jeg ikke egen skrivestue heller.  Hadde jeg hatt det, skulle jeg nok ha holdt på leeenge, inntil jeg hadde vunnet Nobelprisen i fjas.  Slik det er nå fortsetter jeg vel så lenge jeg har noe å blogge om, og når jeg nå i grunnen blogger om alt og ingenting, kan det fort bli en god stund før det ikke er mer å blogge om.  

Håper dere alle får en fin uke fremover.  Hyggelig at du er innom bloggen min.  Velkommen tilbake:)

Her kan du melde deg inn i facebook-gruppa til allansverden:  https://www.facebook.com/groups/1036027650336772

Oversikt over alle mine blogginnlegg, inndelt etter emne:  https://allansverden.no/page-6/

Min hjemmeside:  https://allansverden.no/

Under Armour//Under Armour//ICANIWILL//ICANIWILL//ICANIWILL//ICANIWILL

2 kommentarer
    1. Hemingway slapp nok å gå turer med hund og vaske det. Men han hadde også den ulempen sikkert å få veldig lite reklamepenger på verkene sine 😂Jeg mener, det var ikke reklame i verkene. Null spons 🙄Så noen fordeler da, null kattedo, og noen fordeler nå, mulighet for mye reklame i verkene sine 😊Ha en strålende dag Allan! Liker fjaset ditt 😊

    2. Takk for hyggelige ord! Hemingway hadde nok blitt blogger hvis han hadde levd i dag, tjent reklamepenger og drukket whiskey og soda og gått på jakt og blogget om jaktturer og mat og ukesmenyer:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg