Hurra for den store vaffeldagen!

Reklame | Blivakker og KitchenTime

Four Reasons//Four Reasons//Four Reasons//Four Reasons

Hurra for den store vaffeldagen!  Det er en super dag, ikke minst for en for en blogger som ikke har så veldig mye spennende å skrive om egentlig, for da kan man jo bare skrive masse rart om vafler.  Skal tro om det finnes flere slike liknende dager, fårikaldag, grøtdag, gulrotdag, kokt skinke-dag.  Det må jeg sjekke ut.  Er jo fantastisk for en blogger med slike dager. Satser på at det må finnes flere dager av denne typen, til ære for ulike ting man kan spise:)  Det kan jo bli mange blogg-innlegg av denslags.

Men i dag, fredag 25. mars, er altså den store vaffeldagen, og hurra for vaffelen.  Når jeg googler “vaffeldagen”, leser jeg at denne er satt til 25. mars fordi dette var dagen da jomfru Maria fikk budskapet fra erkeengelen Gabriel om at hun skulle føde Jesusbarnet 9 måneder senere.  Sliter litt med å se koblingen og sammenhengen mellom Jomfru Maria og fødsel og vafler, men jeg er en enkel sjel, selv om jeg har vært nr. 8 på topplista til blogg.no, og det er kanskje slik at det er ikke alt vi skal og måtte trenge å forstå.  Denne koblinga mellom vaflene og Jomfru Maria kan dog ha sin forklaring i at tradisjonen med vaffeldagen er svensk, og at sammenhengen mellom jomfru Maria og vafler er at “vårfrudagen” har blitt til “våffeldagen”, litt sånn svensk ordspill med andre ord;) Det er uansett flott at vi har fått oss en vaffeldag.  Det gjør at vi kan ordne til vaffelfest etter jobb, og hele greia med denne vaffeldagen er noe en blogger kan lage et blogg-innlegg av!

Det finnes masse oppskrifter på vafler, og også litt ulike typer vafler.  Klikk her for å se hvordan du kan lage belgiske vafler.  De vanligste ingrediensene er dog gjerne hvetemel, melk, egg og sukker.  Noen tilsetter også litt smeltet fett i form av margarin eller smør, eventuelt kardemomme, og jeg vet at noen tar også med litt bakepulver eller vanliljesukker i røra.  Så steker man det hele i et vaffeljern.  Det finnes også litt ulike typer av vaffeljern.  Jeg vil anta at dere vanlige, ordinære mennesker bruker helt vanlige, tradisjonelle vaffeljern, men vi bloggere som ligger høyt oppe på topplista til blogg.no bruker gjerne et mer fancy og dyrere vaffeljern, for å vise at vi tross at er ganske så prominente bloggere.  Personlig foretrekker jeg dette rosa vaffeljernet fra Moods of Norway.  Det er rålekkert å se på, det er svindyrt, og det lager flotte traktorvafler, som er akkurat like gode som de vaflene dere vanlige, ordinære mennesker lager i de mer ordinære, enklere vaffeljernene som dere vel sikkert bruker:)

Vafler kan spises som de er, men noen bruker også syltetøy, pisket krem, rømme, sjokoladepålegg eller smør og brunost.  Jeg har også hørt om de som bruker eple og nøtter som tilbehør.  I Østfold vet jeg at det er populært med med pølse i vaffel, istedenfor pølse i lompe.  Det har jeg forresten aldri prøvd, men tror faktisk jeg skal prøve det en gang, for jeg kan vel lage et blogg-innlegg av et slikt eksperiment om ikke annet:)  Min personlige favoritt er brunost på vaffelen, og som blogger som har vært nr. 8 på topplista til blogg.no vil jeg nok foretrekke Misværosten som er litt dyrere og mer eksklusiv enn den tradisjonelle Gudbrandsdaldsosten, som jeg antar at dere vanlige, ordinære mennesker bruker mest av.

Håper dere alle får en fin vaffeldag!  Og det er sikkert mange som skal lage seg vafler i dag.  Hvis du ikke har vaffeljern, eller hvis det gamle begynner å bli dårlig, eller hvis du rett og slett bare har lyst på et nytt, kan du bare klikke på linkene under og bestille deg et eller flere av de flotte vaffeljernene under.  Hurra for den store vaffeldagen!

Emerio//WMF//Graef//Steba

(Kilde:  www.wikipedia.no og artikkel i Fredrikstad Blad:  https://www.f-b.no/nyheter/nyheter/i-dag-er-det-den-store-vaffeldagen/s/2-2.952-1.7149468)

 

2 kommentarer
    1. Feiring hos oss også på jobben. Jeg spiste ikke vafler, men det var yrende liv på spiserommet, som gledet seg over vafler. Hadde bare litt vondt i hodet, så forsvant et annet sted. Men det er feiring både her og der skjønner jeg 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg