Hurra for Felix Askeladden som fyller 5 år!!!

Hurra for Felix Askeladden!  Min egen søte lille, store kosekatt har bursdag og fyller 5 år i dag.  Det blir stor bursdagsfest.  Jeg er klar for bursdagsfest, bloggerfruen er klar, bloggerbarna er klare, Picasso Kristensen er alltid klar for bursdagsfest for da er det mulighet for å få seg noe ekstra mat, og bursdagskatten er klar, som dere ser:)

Bloggervillaen er således pyntet til bursdagsfest  i dag.  Det blir ikke kake, men derimot kokt fisk til jubilanten! Hver sine lyster!!  Og så blir det pakke med noe fint inni.  Kan vel ikke røpe hva som er inni pakken i tilfelle “ladden” selv skulle lese bloggen min.  Blogglesere er vel antakelig alle mulige slags folk og vesener, så jeg røper ingenting i for å være på den sikre siden slik at ingenting blir avslørt.

Bursdagen til pusegutten blir ekstra spesiell i år ettersom vi har hatt en ganske dramatisk oppladning til bursdagen.  Lørdag 1. juli gikk ladden ut en tur i finværet, og ute ble han, mens husfar og husmor og bloggerbarna ble mer og mer bekymret for når pusegutten skulle komme inn.  Vanligvis pleier pusegutten å komme inn om kvelden eller morgenen etter å ha vært ute det meste et døgn, men da søndagsmorgen kom, stod ingen pusekatt ved døra og ville inn.  Og slik gikk nå dagene.  Og husfar ble mer og mer bekymret, panikkangsten kom nærmere og nærmere, og jeg tenkte så mye på den katta at jeg må innrømme at det nok gikk utover kvaliteten på blogginnleggene mine dagene som fulgte.  Det ble vanskelig å konsentrere seg om skrivingen, og jeg synes nok noen  av blogginnleggene mine ikke var helt på topp her et par dager mens jeg drev og lette etter pus, men det var bare noen får dager da.  Hvis noen nå tenker at jeg har drevet og lett etter katten i et halvannet år, så har jeg ikke det, hva nå de måtte insinuere med det.  Ikke vet jeg!  Men jeg vil kanskje tenke at hvis for eksempel Hamsun og Hemingway ikke hadde katt, så kan de ha hatt gode grunner for ikke å ha katt, for det er ikke sikkert det er så lurt å drive å lete og bekymre seg for en katt når man skal produsere stor litteratur, og fremfor alt, store blogginnlegg med høy språklig, litterær og visuell kvalitet.  Man kan miste fokuset.  Det er ikke bra.

Jeg gikk stadig og kikket på altandøra om han ikke skulle stå utenfor der og ville inn slik han pleier, Askeladden min, jeg gikk ute sent om kvelden for å se og lytte, mens jeg  ristet på en pose med tørrfor, for å lokke pus frem.  Og for de som må ha sett en mistenkelig person vandre rundt i boligfeltet om kvelden, så hadde han ingen skumle hensikter.  Jeg drev ikke å planla noen ranstokt, jeg prøvde bare å finne pus.  Jeg hadde også med meg Picasso på leting, for pusegutten pleier å hoppe frem fra gresset når han ser Picasso er ute og går tur, men ingen Felix var å se noen steder.  Etter tre dager begynte vi å henge opp “savnet katt”-plakater rundt omkring, skrive på facebook om katten som var borte, og sende tekstmelding til naboer med spørsmål om de hadde sett katteprinsen vår, og om noen hadde lukket igjen noen garasjer og slikt de siste dagene i tilfelle han var blitt stengt inne et sted.  Jeg fikk inn flere tips med observasjoner av katter som kunne likne på Askeladden, og jeg var i ferd med å lage et slikt kart over Setermoen på veggen med inntegnede observasjoner til ulike tidspunkt, nesten som politiet driver med i krim-serier på tv.  Det kan jo hende jeg kunne gjort meg som politietterforsker:)  Men jeg kom ikke helt så langt.  Plutselig skjedde det ting.  Om kvelden torsdag 6. juli ringte en hyggelig dame og sa hun nettopp hadde sett en grå skogskatt vandre over gårdsplassen, et godt stykke unna fra der vi bor, synes i alle fall jeg, og på andre siden av den skumle E6’en.  Og det viste seg å være “liksemannen”, og jeg fant han til slutt.  Jeg gav meg aldri, fikk lokket han frem med å riste på en boks med tørrmat og fikk han med meg hjem.  Og da han så kom hjem, spiste han en skål med whiskas, to skåler med tørrmat, to skåler med fisk og et fat med leverpostei, før han gikk og la seg for å sove i senga til bloggerdatter…

Og der sov han i senga til neste dag, for så å stå opp og spise mere whiskas.  Gav seg ikke før han hadde spist tre sånne poser, og gikk så ned i kjelleren og la seg for å sove videre på gjesterommet.  Slik er det når man har vært på rangel.  Man man opp og spise litt og så sove mer.  Jeg vet!  Det var en herlig følelse å få pusegutten hjem.  Jeg skulle nok aldri hatt katt, blir altfor glad i disse dyrene og da bekymrer man seg litt for mye og sikkert unødig, for jeg vet jo egentlig at de kan være lenge borte, men samtidig så har Askeladden vår aldri vært borte så lenge før uten å være hjemme, og da kan selv en o stor prominent toppblogger bli bekymret.  I alle fall så endte alt godt, og du verden så herlig kveld torsdagskvelden var da pus var hjemme, følelsen av lettelse.  Vi feiret med boller og brus og smågodt og vannmelon og champagne!  Deilig!

Og nå skal det feires bursdag.  Ladden er inne foreløpig i dag.  Og når han går ut i , så er det bare å håpe og be, i alle fall for min egen del, at han ikke legger ut på ny vandring og blir borte i dagevis.  Dere ser det sikkert på kvaliteten på blogginnleggene mine hvis han er borte.  Hvis det er bare møl på bloggen min, så har nok katten ikke kommet inn til en anstendig tid.  Askeladden vår må nok i alle fall ha vært fornøyd med forpleiningen da han kom hjem torsdag kveld, masse oppmerksomhet og god mat.  Jeg tviler på at jeg hadde fått samme forpleining av bloggerfruen om jeg hadde kommet hjem etter å ha vært på en seks-dagers rangel.  Jeg har aldri prøvd så jeg vet jo ikke, men jeg tviler.  Jeg tror nok det er forskjell på mennesker og dyr ja.

Men nå er altså pus hjemme og vi feirer!  Hurrrrraaaaaaaa for Felix Askeladden!  5 år i dag!!!

Her kan du lese mer om bloggerkatten Felix Askeladden:)

Vi har den ære og gratulerer Felix Askeladden med 4-årsdagen!

En dag i livet til en katt

Det er forskjell på mennesker og dyr

Ha en fin dag!  Hyggelig at du besøker bloggen min.  Velkommen tilbake en annen gang!

Her kan du melde deg inn i facebook-gruppa til allansverden:  https://www.facebook.com/groups/1036027650336772

Se oversikt over alle mine blogginnlegg, inndelt etter emne:  https://allansverden.no/page-6/

Min hjemmeside:  https://allansverden.no/

I dag kan du gjøre mange kupp på handlefronten.  Sjekk ut:

Jakke fra Røhnisch i varmende pilestoff, laget av 70 % resirkulert polyester:  https://rohnisch.mtpc.se/3278067

Off Shoulder Dress fra Gina Tricot:  https://gina-tricot-no.mtpc.se/3278086

Hudpleiesett fra Hickap:  https://c.mtpc.se/tags/link/3278100

Levi’s bukse til herremannen, fra motebutikken Miinto:  https://miinto.mtpc.se/3278121

4 kommentarer
    1. Jammen bra han ble funnet igjen, stakkars. Dere kan jo merke han? Med sånn dings i øret eller noe? Gratulerer masse til bursdagsbarnet. Han kunne i det minste fått en “fiskekake” synes jeg 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg