Hvem går videre fra første delfinale i Eurovision i kveld?

Reklame | Lyko, Nordic Nest, Nelly, Babyshop, Sephora

Kevin Murphy//Kérastase//Toppik//Clarins

I kveld braker det løs i Liverpool.  Det er selvsagt tale om første delfinale i Eurovision!  Hva skulle det liksom forresten ellers være av store ting som skulle skje i byen Liverpool i mai, i alle fall ikke noe som har med fotball å gjøre skal vite, såfremt da ikke fotballaget Tranmere Rovers skulle finne på å vinne et eller annet som skal feires.  Men det vet jeg ikke noe om.  Men jeg vet altså at det er første delfinale i Eurovision i kveld.  Vi skal høre 15 bidrag.  10 går videre finalen på lørdag.  Og det vi jo alle lurer på i kveld er selvsagt om Norge går videre?  Det må vi jo alle håpe på slik at det blir skikkelig melodi grand prix skråstrek eurovision-fest på lørdag i finalen!  Dette blir en spennende kveld.  Er vi blant de 10 som går videre.  Jeg har hørt gjennom alle låtene og skal vurdere våre sjanser.  Følg godt med!  For nå skal jeg anmelde alle låtene og trille terning!  Forbered dere på en radbrekking eller to, eller kanskje noen vakre hyllester av nydelige melodier:)  Let’s go!

Malta:  The Busker – Dance (Our own party)

En grei poplåt.  Det er melodiøst.  Jeg føler rytmene.  Jo, dette er ikke så ille gærnt.  Terningkast:  4

Sveits:  Remo Forrer – Watergun

Remo Forrer synger fint, om at det er bedre å bruke vannpistol enn å drive på med krig og slikt.  Og det burde kanskje flere ta lærdom av.  Men det blir kanskje litt enkelt og banalt for min del.  Jeg klarer ikke helt å la meg rive med.  Terningkast 2.

Kroatia: Let 3 – Mama ŠČ!

Kroatia synger på kroatisk eller hva nå språket deres heter.  Jeg skjønner ikke helt hva dette handler om.  Men det begynner noe slikt som “Mama kopi la traktora” som jeg kanskje tenker at betyr noe sånt som at mamma kjører traktor.  Men hvordan går så det…..?  Jeg lytter videre og hører tydelig ordet armageddon!  Er dette en sang med en tekst som antyder at det ikke er så lurt med kvinnelige sjåfører….mamma kjører traktor….armagaddon!!!  Jo, det var litt morsomt det da hehehe!  Terningkast:  6

Irland: Wild Youth – We are One

En sånn skikkelig teambuilding-låt!  Vi er kanskje ledere og friker og raringer, men “we are one”!  Litt av en gjeng, eller hva? Jeg liker forresten melodien og hele greia litt, lar meg rive med litt.  Terningkast:  4

Latvia: Sudden Lights – Aijā

Tv-sendinga i kveld er lang.  Nå kan det passe med en do-pause.  Terningkast:  1

Norge: Alessandra – Queen of the Kings

Denne låten har jeg jo allerede anmeldt og gitt terningkast, og det kan du jo lese mer om her eller der eller både her og der, og jeg har da forsøkt å radbrekke denne låten etter beste evne og advare det norske folk om å stemme dette bråkete makkverket av en låt frem til Eurovision i Liverpool, men til ingen nytte.  Folket skulle på død og liv stemme på Alessandra, og ikke høre på rådene fra den o store prominente toppbloggeren og fremtidige bloggkongen, så da møter jeg altså på “Queen of Kings” nok en gang idet jeg skal anmelde låter.  Jeg har i tidligere anmeldelser nevnt at jeg har fått vondt nederst i ryggmargen og også i mageregionen og kneet av å høre på denne låten.  Nå har jeg måttet høre girlpower-rabalderet enda noen ganger, for plutselig bare har den dukket opp på radio før jeg har fått summet meg og slått av, og det er bare en ting å si.  Det verker i hele kroppen, også i halsen, i nesen og i bekkenet. Det blir terningkast 1 nok en gang.  Men jeg håper selvsagt vi går videre til finale da, slik at det blir mgp-fest på lørdag, og slik at jeg kan radbrekke låten en gang til når jeg skal anmelde finalelåtene på lørdag:)  Da satser jeg i tilfelle på tidenes radbrekking, med melodien på steile og hjul og vokalen på stake. Det blir ikke pent!!!!! 

Portugal: Miicat – Ai coração

En merkelig sang!  Det er kabaret!  Ren og skjær kabaret!  Og hvordan er så det!  Jeg liker det!  Jeg vet ikke hvorfor, men jeg liker det!  Terningkast:  5

Serbia: Luke Black- Samo mi se Spava

Dette er noe av det rareste jeg har hørt.  Det er lav hvisking, det er umelodiøst, det er rytmebrudd på rytmebrudd og det er på serbisk.  Jeg har ikke helt bestemt meg om jeg liker det svært godt og gir terningkast 6 for at det er nyskapande og slikt, eller om dette bare er noe fjas som man gjerne gir terningkast 1.  Jeg må ha betenkningstid…

Aserbajdsjan: TuralTuranx – Tell Me More

Ikke det verste jeg har hørt, men så har jeg da også hørt mye fælt, deriblant det norske dronningkongebidraget!  Men heller ikke det beste jeg har hørt, så langt derifra.  Terningkast:  2

Moldova: Pasha Perfini – Soarele si Luna

Det synges på sånn Moldova-språk og det kan jeg like.  En litt spesiell låt.  Dette liker jeg!  Terningkast 4.

Tsjekkia: Vesna – My Sister’s Clown

Rart!  Rett og slett rart!  Og jeg liker rare ting!  Terningkast:  5

Israel: Noa Kirel – Unicorn

En skikkelig bra poplåt!  Litt sånn følelse av at dette er noe jeg har hørt før, men bra låt.  Terningkast:  4

Nederland: Mia Nicolai og Dion Cooper – Burning Daylight

En ballade som dessverre blir for anonym!  Terningkast 2.

Sverige: Loreen – Tattoo

Denne liker jeg!  Jeg liker den faktisk så godt at jeg blogget om denne låten da jeg hørte den på radio her tidligere i april, og stilte meg følgende spørsmål:  “Hørte jeg nettopp vinneren av Eurovision 2023?”  Og det er ikke utenkelig!  Den går i alle fall til finalen på lørdag!  Terningkast 6.

Finland: Käärijä – Cha Cha Cha

Finnene synger på finsk og jeg elsker det!  Dette er noe annerledes!  Det er rap!  På finsk!  Det er rått og godt, ikke så mye fiksfakserier, akkurat som finsk gløgg!  Men som sagt!  Jeg elsker det!  Jeg blir litt oppglødd!  Jeg får lyst til å sette meg i badstua, helle inn på med noe brus og bare springe ut i snøen med ei blodig øks og brøle noe på finsk, eller bare cha cha cha.  Terningkast 6.

Da har jeg jammen kommet meg gjennom alle kveldens bidrag, og tiden er inne for å gi råd til hele Europa hvilke låter vi bør høre igjen i finalen på lørdag.  Vi må jo ha med Norge!  Og selvsagt blir det plass til Sverige og Finland!  Tsjekkia, Portugal og Kroatia blir også med.  Det er fire plasser igjen!  Jeg har fortsatt ikke bestemt meg om Serbia skal ha terningkast 1 eller terningkast 6, så de får gjøre et nytt forsøk til neste år med å overbevise meg om at jeg skal gi terningkast 6.  De fire siste plassene går til Malta, Irland, Moldova og Israel.  Gratulerer til dere som har gått videre!  Better luck next time til dere som ikke har gått videre!  Så får vi se i kveld hva som skjer, og hva Europa sier:)

Ha en fin dag:)  Hyggelig at du besøker bloggen min.  Velkommen tilbake:)

Her kan du melde deg inn i facebook-gruppa til allansverden:  https://www.facebook.com/groups/1036027650336772

Blogginnlegg om Melodi Grand Prix:  https://allansverden.no/page-11/

Oversikt over alle mine blogginnlegg, inndelt etter emne:  https://allansverden.no/page-6/

Min hjemmeside:  https://allansverden.no/

I dag anbefaler jeg følgende produkter:

Produkter fra Sephora:

Fuktighetskrem – Olehenriksen Peptide Boost Moisturizer

https://c.mtpc.se/tags/link/3285717

Haircare Kit fra Ouai:

https://c.mtpc.se/tags/link/3285854

Produkter fra Babyshop:

Grå, svart Fox 5 Complete barnevogn fra Bugaboo:

https://babyshop-no.mtpc.se/3285862

Svart Pebble 360° babystol fra Maxi-Cosi:

https://babyshop-no.mtpc.se/3285865

Produkter fra Nelly:

Vattert jakke fra Carhartt WIP:

https://nelly.mtpc.se/3285869

Trenchcoat fra Only:

https://nelly.mtpc.se/3285872

Produkter fra Nordic Nest:

Kay Bojesen Songbird Kay

https://nordic-nest-no.mtpc.se/3285875

Kay Bojesen Songbird Sunshine

https://nordic-nest-no.mtpc.se/3285877

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg