Hvem skal vi sende til Liverpool for å vinne?

Reklame | Gymgrossisten og Lyko

Under Armour//Under Armour//ICANIWILL//ICANIWILL//ICANIWILL//ICANIWILL

Det er bare å gjøre seg klar, og det har jeg for så vidt gjort, og det kan du lese mer om her, for i kveld er det finale i Melodi Grand Prix.  Ni sanger skal konkurrere om å representere Norge i den internasjonale Eurovision-finalen i Liverpool i mai, og i kveld får vi altså vinneren av den norske finalen.  Det blir spennende!  Jeg gleder meg!  Det er nok mange som er usikre på hvem de skal stemme på av de ni finalelåtene, så jeg skal i dagens innlegg hjelpe folket på vei med å gi råd om hvem vi bør sende til Liverpool i mai for å vinne.  Normalt sett kunne man jo sendt Manchester United til Liverpool for å vinne, for det har de gjort mange ganger ganske greit, men dette handler jo om musikk, så da er det et viktig poeng å sende en låt til Liverpool som faktisk kan vinne hele greia.  Det bør være en låt som er steinbra og som skiller seg ut og blir lagt merke til, og så er spørsmålet om det finnes en slik låt blant kveldens finalelåter.  Det gjør faktisk det.  Vi har den potensielle vinnerlåten i Liveroool blant kveldens låter, så da er det bare å følge rådene til den o store prominente toppbloggeren himself når jeg nå skal vurdere låtene og gi mine anbefalinger om hvem vi bør sende til Liverpool for å vinne!  Her følger min anmeldelse av kveldens finalelåter!

  •  Ulrikke:  “Honestly”

Ulrikke Brandstorp synger kjempebra.  Det må det ikke være noen tvil om.  Hun har en stor stemme!  Dessverre er ikke denne melodien helt i toppklasse, og det “kræsjer” litt for meg med at en legger inn den norske strofen “Til evig tid” inn i den engelske teksten.  Jeg har hørt den norske versjonen av “Honestly” og den liker jeg bedre.  Hadde Ulrikke sunget på norsk hadde hun i utgangspunkt fått terningkast 4 hos meg.  Nå blir det i utgangspunktet terningkast 3, men så fikk jo bloggerdatter være med som statist på innspillingen av musikkvideoen til den norske versjonen da Ulrikke spilte inn deler av denne i Tromsø, så da får jeg vel være litt snill og gå for terningkast 4, og terningkast 5 hvis Ulrikke hadde sunget på norsk, for den er ikke så bra på engelsk med litt norsk!

  •  Alessandra:  “Queen of Kings”

Jeg klarer ikke å like denne låten.  Det er noe med melodien.  Jeg får litt vondt nederst i ryggmargen av denne melodien, og også i mageregionen og i kneet.  Det er en bra artist, sceneshow og hele pakken, men selve låten, melodien.  Nei!  Jeg liker det rett og slett ikke.  Og jeg liker det ikke bedre nå enn da jeg hørte låten i semifinalen og anmeldte den da, hvorpå det endte med en skikkelig god gammedags radbrekking.  Det blir terningkast 1, som i semifinalen!

  • Umami Tsunami:  “Geronimo”

Da jeg anmeldte denne låten i semifinalen, måtte jeg innrømme at jeg var snill da jeg gav denne låten terningkast 3 ettersom det jo er veldig unge artister som synger låten, og jeg hadde ikke hjerte til å foreta noen skikkelig radbrekking.  I kveld innser jeg at jeg kan ikke være like pinglete og  bløthjertet, men heller kalle en spade for spade, for det er tross alt finale, og da er det bare en ting å si om “Geronimo”.  Ugh!  Ugh!  Vi bør huske Geronimo som en legendarisk og mytisk indianerhøvding, ikke som en sang, for den kan gjerne gå i glemmeboken.  Det blir vel terningkast 1, men så var jo disse unge guttene så kjekke og hyggelige, som en svigerfars drøm….hmm, ok, terningkast 2 da!

  • Elsie Bay:  “Love you in a dream”

En fantastisk låt, og en fantastisk vakker fremføring av Elsie Bay!  Dette er en svært bra melodi, og den skiller seg ut blant andre ballader med temposkifter og slike rare ting.  Elsie Bay har også et særpreget i stemme som gjør at dette blir ikke bare en av mange ganske fine ballader fremført av en eller annen syngedame.  Den blir fremført av selveste Elsie Bay, melankoliens yppersteprestinne, og det blir bare fantastisk bra, og litt trist, men i bunn og grunn veldig vakkert, svært vakkert med to utropstegn bak, minst!!  Dette er terningkast 6 og vel så det.

  • Swing ‘it:  “Prohibition”

Gladjazz!  Det svinger!  Det er fint.  Det er flinke musikere.  Da jeg anmeldte låten i semifinalen, var jeg litt i tvil om jeg liker låten, eller om jeg ikke liker den, men konkluderte kanskje med at jeg likte den litt.  Jeg er fortsatt noe usikker på om jeg liker denne låten.  Jeg sliter litt med gladjazz.  Det er ok, til visse anledninger, men jeg tror ikke vi vinner med gladjazz i Liverpool i mai for å si det slik.  Jeg holder på terningkast 3 som jeg også gav låten i semifinalen.

  • Jone:  “Ekko inni meg”

Denne låten har jeg allerede radbrekket sånn til de grader i min anmeldelse av låten i semifinalen, og det får holde med en radbrekking.  Den var såpass grundig sist også, så da får det være bra så.  Men jeg kan legge til at nå har jeg hørt låten et par ganger til siden semifinalen, og jeg kan ikke si at jeg liker dette mølet noe bedre, snarere tvert imot.  Partymusikk med folkemusikkrop er ikke min greie, spesielt disse folkemusikkropene er jævlige å høre på.  Det er fortsatt terningkast 0, men det er like før jeg beveger meg inn på terningkast med negative tall.

  • Eline Thorp:  “Not meant to be”

Dette er en helt grei poplåt.  Jeg får ikke til å bli veldig begeistret eller veldig irritert over denne låten.  Flott fremførelse av Eline Thorp, men jeg synes ikke selve melodien er helt i toppklasse, så langt derifra.  Det blir terningkast 2.

  • Atle Pettersen:  “Masterpiece”

I min anmeldelse av låten i semifinalen bemerket jeg at “Masterpiece” verken er noe musikalsk mesterverk eller noe musikalsk makkverk, men noe midt i mellom, og jeg gav låten terningkast 3.  Jeg så at Atle Pettersen ble kjempeglad for å gå til finalen, og i gledesrusen anbefalte han NRK’s musikkanmelder Espen Borge å høre låten en gang til, noe som vel må bety at han ikke var fornøyd med anmeldelse han har fått fra NRK.  Atle Pettersen så imidlertid ingenting om min anmeldelse, så da er han vel fornøyd med at jeg har gitt terningkast 3.  Jeg får holde på det da.

  • Skrellex:  “Love again”

Dette er en merkelig låt.  Det er litt sånn gammeldagse popgreier.  Det er en merkelig artist, for det er en dragartist, og dem har vi ikke så mange av her i Bardu der jeg holder til, så har ikke sett slikt før i større grad.  Men du verden så godt jeg liker dette.  Mannen bak Skrellex, Kai Thomas Larsen, synger som nesten som en gudinne, kanskje ikke helt som en gudinne, men i alle fall nesten, og så er det rytmene, melodien, og det er bare kort og godt helte kongebra.  Dette er grand prix-musikk i sin reneste form.  Herlig!  Jeg gav låten terningkast 6 i semifinalen, og jeg gir den terningkast 6 nå i finalen etter at jeg hørt den flere ganger, faktisk får den terningkast 6, og vel så det!

Da er terningen kastet for siste gang, og jeg har anmeldt alle finalelåtene.  Det er dags for å foreta en oppsummering og gi min anbefaling til folket om hvem vi bør sende til Liverpool for å vinne Eurovision i mai.  Når jeg nå har anmeldt alle låtene, så er det to låter som skiller seg ut, og man trenger ikke være rakettforsker i NASA, eller blogger som har vært nr. 2 på topplista til blogg.no, for å forstå at disse låtene er de to låtene som har fått terningkast 6 i denne anmeldelsen, altså Elsie Bay og Skrellex.  Vi bør altså sende enten Elsie Bay eller Skrellex til Liverpool, men hvem?  Det er to litt forskjellige låter, vakker, melankolsk ballade fra Elsie Bay og mgp-musikk i sin reneste og kuleste form fra Skrellex.  Hvem skal så til Liverpool?  Begge kunne vi sendt til Liverpool med god samvittighet.  Liverpool er jo en fotballby, hjembyen til noen kjente fotballag, og sånn sett kunne det vært på sin plass å sende en litt sånn småtrist, melankolsk ballade til Liverpool, men samtidig blir det vel neppe noe feiring av fotballtrofeer i Liverpool i mai, og da kunne vel kanskje Skrellex muntret opp Liverpool-byen med litt muntre mgp-rytmer.  Jeg må gjøre et valg.  Det kan bare være en vinner!  Det er selvsagt et vanskelig valg, men det er likevel et lett valg…..

Vinneren av mgp i allansverden er……trommehvirvel…….trommehvirvel…….Skrellex!  Jeg er ganske så sikker på at det neppe blir noen fotballfeiringer i Liverpool i mai, såfremt da ikke Tranmere Rovers skulle rykke opp fra en eller annen divisjon, men med Skrellex så blir det fest og moro for Liverpools innbyggere likevel.  Skrellex er energi, dancemoves, konfetti, eurodiscopop, en slagså ur-grand prix musikk i sin reneste og edleste form.  Og sender vi Skrellex til Liverpool i mai er jeg sikker på at bloggerfruen er enig i at jeg trenger en gulldress i dress-samlingen min, som du kan se her, slik at jeg kan være standsmessig antrukket til Eurovision-fest i bloggervillaen i mai når Skrellex entrer scenen og blåser hele Europa av banen i et vanvittig, melodiøst fyrverkeri av glitter, konfetti og eurodiscopop, eller hva man nå skal kalle det!  Jeg håper at folket stemmer på rett mgp-låt i kveld.  Ha en fin MGP-kveld!

Hyggelig at du besøker bloggen min:)  Velkommen tilbake!

Her kan du melde deg inn i facebook-gruppa til allansverden:  https://www.facebook.com/groups/1036027650336772

Blogginnlegg om Melodi Grand Prix:  https://allansverden.no/page-11/?pagelayer-live=1

Oversikt over alle mine blogginnlegg, inndelt etter emne:  https://allansverden.no/page-6/

Min hjemmeside:  https://allansverden.no/

Dr. Barbara Sturm//ComfortZone//Sensai//PIXI//Sisley//Synchroline

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg