Klar for advent og jul:)

Det er en kjempefin lørdag morgen, og i helga er det jo første søndag i advent!  I dag er det julemarked i sentrum på formiddagen og senere blir det julegrantenning.  Det er alltid veldig stemningsfullt og koselig.  I tillegg er det kaldt ute, og det ligger snø på trær og busker, så det blir som et lite winter wonderland!

Vi har pyntet til advent og jul faktisk, og vasket.  Det meste av julepynt er på plass, utendørs julebelysning, innendørs også, nissene, julegardiner, matter og duker, diverse pynt.  Egentlig er det meste på plass minus pyntet juletreet og litt småtteri og annet, og en julevask rett før jula starter da.  Vi har fått et ordentlig julehus, som sikkert kunne vært brukt i en julefilm fra Hollywood! Hvis det er noen som har et litt anstrengt forhold til nisser, kan det sikkert være greit å ikke komme på besøk til oss den neste måneden.  Vi har et tresifret antall nisser, store og små, myke og harde, om det ikke er et firesifret antall.  Det er i alle fall mange.  Jeg har ikke telt dem.  Det i seg selv blir nesten en for omfattende oppgave.  Jeg vet ikke helt hvor jeg skal begynne.  Jeg kan kanskje begynne med meg selv!

Det er ikke meg på bildet over – det er en nisse! Ja, jeg vet det er ikke jul enda.  Det er bare advent, og det er for tidlig å ha pyntet til jul, men denne adventstida og førjulstida er egentlig en utrolig hektisk tid.  Det er utrolig mye som skal gjøres, både på jobb og privat, og nå som vi har ordnet det meste hjemme av pynt og slikt, kan vi senke skuldrene og mer nyte den flotte desember-måneden som kommer.  Og det er deilig, for adventstida er fantastisk flott når den blir litt mindre hektisk.  Skjønt, det er likevel alltid ting som skal gjøres og ordnes.  Det skal ordnes adventskalendere, også til Picasso og Felix Askeladden selvsagt, det skal pakkes inn julegaver, det skal bakes, det skal lages syltarull, og det er sikkert noe mer også.  Men med «julehuset» oppe og går, opplever jeg at jeg slapper av mer og nyter mer av advent og jul.  Og når nyttårsaften er feiret, så er tiden inne for å ta ned jula og se frem til at sola kommer tilbake.  Vi er ikke så opptatt av å vente til trettende dags jul, eller tyvende dags jul, før jula tas ned, og hos oss varer i alle fall ikke jula helt til påske hehe, men det er kanskje fordi vi pynter såpass tidlig at vi også tar den ned tidlig på nyåret😊

Jeg liker jula.  Det er det ikke alle som alltid har gjort.  Jeg hadde aldri trivdes på midten av 1600-tallet i England da parlamentet prøvde å avskaffe jula.  Det ble for mye fest og festivitas, det minnet for mye om gamle hedenske skikker, og julepolitiet patruljerte i Londons gater på jakt etter forbudte juleherligheter.  Istedenfor julefeiring med dans, julemat med gås, kalkun og Christmas pudding tilbød politikeren Oliver Cromwell befolkningen faste og bønn i jula.  Det må ha vært litt av forandring for folk som var vant til litt Christmas Cheer.

Jeg håper ikke Jonas Gahr Støre plutselig skulle finne på å avsløre Oliver Cromwell som sitt politiske forbilde, og avskaffe jula her hjemme.  Jeg kan be en bønn, men det ville blitt tøft å faste i juletida når kjøleskap, fryseskap og matbod bugner over av syltaflesk, julesild, røykalaks, pinnekjøtt ribbe og masse annet rart.  Jeg kan faste litt i januar når all den gode maten er spist opp, og jeg da skal starte på et nytt og bedre liv.  Men det ville vært svært trist å faste akkurat nå framover.  Jeg tror egentlig Jonas Gahr Støre vil være enig med meg i akkurat det!  Jeg håper og ber om at at han ikke går rundt med en Oliver Cromwell i magen?

For å snakket om noe annet enn advent og jul – i kveld blir det maskorama.  Det er ikke så spennende. Jeg vet jo hvem som skjuler seg bak maskene – avslørte jo det i mitt innlegg forrige lørdag:

Hvem skjuler seg bak maskene i Maskorama?

Gled dere til blogg-innlegget mitt i morgen.  Da får dere «dagen min i bilder», og det er bilder fra dagen i dag.  Tenk å få se bilder fra hele dagen til en blogger som har vært nr. 14 på topplista til blogg.no.  Det skal visst være populært blant bloggere å legge ut en slik «dagen min i bilder»-innlegg, og da er det vel bare på sin plass at jeg må finne på å gjøre noe slikt jeg også.  Blir bilder frokosten, tur i dusjen (eller kanskje ikke), kaffekoppen, skoene jeg tar på meg osv. Jeg tenker det hørtes vel spennende ut.  Vi ses i morgen!  Ha en riktig fin lørdag!

 

2 kommentarer
    1. Koselig å høre at det er flere som er glad i nisser i jula. Det er imidlertid mulig at de fleste av mine/våre nisser får bli liggende i julekassene. I alle fall om vi som planlagt kan fly sørover til spansk jul i år. Ha en fin lørdag! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg