Kloke ord om champagne!

Reklame | Gymgrossisten, Blivakker, Lindex, Tannrevel, Elskling.no

Gorilla Wear//ICANIWILL//ICANIWILL//ICANIWILL//ICANIWILL//ICANIWILL

I dag skal det handle om champagne i allansverden.  Det nærmer seg nyttårsaften, og vi skal snart feire overgangen til det nye året, og når en blogger skal feire overgangen til et nytt år, skal det selvsagt gjøres med et glass champagne eller to.  Champagne er jo en slik musserende vin fra Champagne-området i Frankrike, laget på en tradisjonell måte etter strenge regler. Det er gjerne smak av frisk, moden frukt som eple og sitrus i champagne, men vi finner også autolysepregede aromaer som for eksempel gjærbakst, brød, kjeks, nøtter eller sopp.  Mye forskjellige smaker og aromaer altså, og bobler! Deilige bobler!!

Vi bloggere liker champagne.  Når bloggeren får champagne, blir bloggeren glad og munter og fornøyd og lett til sinns.  Hvis bloggeren ikke får champagne, men kanskje bare kanape når han gjør entre på rød løper på en premiere, da blir bloggeren mutt og trist og litt lei seg faktisk, og det er ikke bra!  Og på nyttårsaften må nesten bloggeren få et glass champagne.  Han skal jo tross alt være blid og glad når han skal feire nyttår.

Fra “Nå er det tid for vin” (www.zebraforlag.no)

Jeg nevnte innledningsvis at det skal handle om champagne i dagens innlegg på allansverden, men jeg skal ikke smake på champagne.  Jeg skal derimot se på alt det kloke som er sagt om denne drikken, og så skal jeg finne ut hva som er det klokeste som er sagt om champagne.  Når man for eksempel googler det store internett etter ting som er sagt om champagne, får man opp masse kloke ord som er sagt, av mange kloke, fornemme mennesker.  Bare se under:

“Det kommer en tid i alle kvinners liv da det eneste som hjelper, er et glass med champagne” (Bette Davis)

“Burgunder for konger, champagne for hertuginner, Bordeaux for gentlemenn” (fransk ordtak)

“Burgunder får deg til å tenke på dumme ting, Bordeaux får deg til å snakke om dem, champagne får deg til å gjøre dem” (Jean Anthem Brillat-Savarin)

“Champagne er den eneste vinen som lar en kvinne beholde skjønnheten etter å ha drukket den” (Madame De Pompadour)

“Tre ting er det jeg aldri vil få: misunnelse, tilfredshet og nok champagne (Dorothy Parker)

“Kom fort, jeg drikker stjernene” (Dom Perignon)

“I for store mengder er ingenting bra, men for mye champagne er akkurat passe” (F. Scott Fitzgerald)

“Det eneste jeg angrer på, er at jeg ikke har drukket mer champagne i livet” (John Maynard Keynes på dødsleiet)

“Champagne er det eneste som gir meg gnist når jeg er sliten” (Brigitte Bardot)

“Store kjærlighetsforhold begynner med champagne og slutter med urtete” (Honore de Balzac)

“Champagne!  I seierens stund fortjener man den, og i nederlagets time trenger man den” (Napoleon Bonaparte)

“Husk, herrer, det er ikke bare Frankrike vi sloss for, det er champagne!” (Sir Winston Churchill)

“Champagne står i sentrum for de største øyeblikkene i livet” (Laura Dern)

“Alt som er stort må feires med sjampis” (Anne B. Ragde)

“Champagne og blomster, det er nesten ingenting som gjør livet så bra” (Finn Schjøll)

“Jeg er bare en ølavholdsmann, ikke en champagneavholdsmann.  Jeg liker ikke øl” (George Bernard Shaw)

“E trur et foretrekker champagne på ei sydhavsøy omgitt av havfruer framfor statlig norsk eldreomsorg.  Men e må ha fruen med” (Steinar Bastesen)

“Champagne passer godt til frokost, lunsj eller middag” (Madeline Puckette)

“Humor er som champagne, den tørre er den beste” (Siegfrid Lowitz)

“Only the unimaginative can fail to find a reason for drinking Champagne” (Oscar Wilde)

“Jeg drikker min champagne når jeg er glad og når jeg er trist.  Noen ganger drikker jeg den når jeg er alene.  Har jeg selskap anser jeg den som obligatorisk.  Jeg nipper til den når ikke er sulten og drikker den når jeg er det.  Ellers rører jeg den aldri – bortsett fra når jeg er tørst” (Lily Bollinger)

“Ja, jeg elsker champagne, og den bør være tørr og gratis” (Wenche Foss)

Her var mange kloke ord, eller hva?  Er det mulig å fastslå hva som er det klokeste?  Man kan i alle fall fastslå hva som er det dummeste å si.  Og det er så utvilsomt det franske ordtaket om at Burgunder for konger, champagne er for hertuginner og Bordeaux er for gentlemen.  Her nevnes altså vintyper som skal passe til fornemme og prominente grupper av mennesker, men det sies ingenting om bloggerne.  Hva er for bloggerne?  Vi er totalt oversett!  Det er nesten som en majestetsfornærmelse.  Tenk å overse oss!  Fy!!!!!!!  Samtidig er det vel helt åpenbart at champagne er for bloggere, så jeg kunne tenkt meg å forandre litt på det franske ordtaket.  Det er sikkert skikkelig gammelt og utdatert skulle jeg ville mene, og jeg føler man treffer bedre på tidsånden om ordtaket hadde vært slik:  “Champagne er for konger og bloggere, hertuginner kan heller drikke burgunder og Bordeaux kan sikkert fortsatt være for gentlemen”.  Det ble mye bedre slik:)

Hva er så det klokeste som er sagt om champagne?  Det er mye klokt som er sagt om champagne.  Men det aller klokeste synes jeg dog kanskje likevel forfatteren Oscar Wilde har sagt…..“Only the unimaginative can fail to find a reason for drinking champagne”…..altså bare den fantasiløse kan mislykkes i å finne en grunn eller anledning for å drikke champagne.  Jo, det er fint sagt!  Og det er fint å ha god fantasi, være kreativ.  Man blir gjerne glad og munter og fornøyd og lett til sinns når man har god fantasi:)  

Det vakreste som er sagt om champagne er det likevel Dom Perignon som står for.  “Kom fort, jeg drikker stjernene”.  Dom Perignon var munk, og munkene lagde vin i klostrene, og plutselig en dag hadde Dom Perignon oppdaget bloblene og champagnemetoden for å lage musserende viner.  Om bare et par dager skal vi feire nyttår, ta et glass champagne og drikke stjernene.  Ha en fin oppladning til nyttårsaften:)

Hyggelig at du er innom og leser bloggen min.  Velkommen tilbake!

Her kan du melde deg inn i facebook-gruppa til allansverden:  https://www.facebook.com/groups/1036027650336772

Les mitt dikt om champagne:  https://allansverden.blogg.no/jeg-prover-meg-som-lyriker.html

Blogginnlegg om jul:  https://allansverden.no/page-16/?pagelayer-live=1

Se oversikt over alle mine blogginnlegg, inndelt etter tema:  https://allansverden.no/page-6/

Min hjemmeside:  https://allansverden.no/

Har kona, datter, kjæresten, samboeren eller en av elskerinnene lyst på en stripet genser med rullekrage til bare kr. 399.-.  Klikk her for å se nærmere på denne flotte genseren og bestill direkte fra linken som kommer opp:)

Få litt brunfarge!  Prøv selvbruning uten å utsette deg for de farlige UV-strålene.  Test ut Tannrevel Pro.  Nå på tilbud 974.- (før 1299.-).  Se:  https://c.mtpc.se/tags/link/2935837

Klikk her for å sammenligne strømpriser fra alle strømleverandører i Norge og bytt strømavtale enkelt og kostnadsfritt.  Strømkalkulatoren elskling.no hjelper deg å finne den strømavtalen som passer akkurat deg best.

Showpony//Showpony//Showpony//Showpony

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg