Lihkku beiviin!!!

Reklame | Gymgrossisten

Nike//Better Bodies//Casall Sportswear//Chained Nutrition Gear

Det er 6. februar og samefolkets dag i dag.  Det er en viktig dag, og den kommer til å bli markert rundt omkring i landet vårt.  Mange viktige og prominente mennesker i samfunnet vil i dag komme med gratulasjoner og tillykke-ønskinger, og det er vel helt på sin plass at bloggeren Allan Kristensen ikke blogger om trusene sine i dag, slik han på en så ulykksalig måte gjorde på 18-årsdagen til kronprinsesse Ingrid Alexandra tidligere i januar, og har beklaget det her, men også kommer med sine gratulasjoner til samefolket på 6. februar, og da er det bare en ting å si:  “Lihkku beiviin”, som ifølge han google er samisk og visstnok er det man skal si når man skal gratulere med samefolkets dag.  Så er det gjort, ønsker alle tillykke med samefolkets dag eller samenes nasjonaldag som det også heter:)

Det er spennende å drive med litt slektsgranskning og se hvor en kommer fra.  Mitt navn står ganske så langt ned på slektstreet på bildet over, men en ser fort at det blir mange greiner av slekta når en går bakover i tid, og hvis man er fra Nord-Norge og graver litt i slekta bakover i tid, er nok sjansen stor for at en finner ut at en faktisk har litt sameblod rennende i årene, så også for min del.  Min oldefar, Lars Pedersen var fra Bjerkvik/Ofoten.  Hans foreldre, mine tippoldeforeldre var Peder Johnsen Svonni  og Susanna Johnsdatter Coggi, var begge samer, og deres foreldre var igjen svenske samer som hadde begynt å komme ned til kysten og Ofoten fra Jukkasjærvi tidlig på 1800-tallet da det var dårlige kår i de svenske lappmarker.  Og følger man denne slektsgreina videre bakover, så har mine forfedre her vært svenske samer fra Jukkasjærvi-området så langt tilbake i tid som jeg har klart å spore den.  Spennende!  Jeg er altså litt same selv ja, min oldefar Lars Pedersen var samisk, og blir jo ikke så mye samisk, men bittelitt.  Gratulerer meg selv litt også da med samefolkets dag:)

At min oldefar Lars Pedersen var samisk har nok ikke vært snakket så mye høyt om i min slekt, og det har nok vært slik mange steder tidligere at det samiske har ikke vært noe en har villet fremheve og snakke så høyt om.  Det er vel et resultat av fornorskingen der den samiske befolkningen skulle gi opp sitt språk og kultur, og skulle assimileres inn i det norske storsamfunnet.  Sånn sett er samefolkets dag en viktig dag – den forteller oss at det i dag skal være greit å ha en samisk identitet og være stolt over den.  Personlige føler jeg meg som den jeg er, og det er vel egentlig nordnorsk, men i det nordnorske inngår på en måte også det samiske, ettersom samenes land jo ligger langt nord, så litt av min identitet blir da også samisk.  Og uansett er jeg stolt over den jeg er, nordnorsk og bittelitt samisk, der det samiske ikke trenges å bli holdt skjult, og det er flott!  “Lihkku beiviin”!!

https://www.facebook.com/allan.kristensen.984/videos/10158746858305901

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg