Hvem vinner Eurovision 2023?

Reklame | Nordic Nest, Babyshop, Nelly og Sephora

Det er i kveld det skjer!  Eurovision 2023!!!  Finale i Liverpool!  Eurovision-finale, ikke finale i noe sånn sportslige greier, men altså i musikk, Eurovision.  Alt klart for den 67. finalen i Eurovision Song Contest!  Og for en finale det kommer til å bli.  Skikkelig bra kvalitet på låtene i år, i alle fall på de fine låtene, og de låtene fortjener å bli hyllet som bare det, og så er det selvsagt noe musikalsk mannskit, rabalder og møl også der i finalen, som seg hør og bør, og som det sømmer seg å radbrekke med kroppen på steile og hjul og hode på stake…..eh….vokal på steile og hjul og melodi og fremføring på stake!!!  Det er klart for anmeldelse av alle kveldens finalelåter i allansverden.  Det skal kastes terning, og det skal hylles eller radbrekkes alt ettersom hva jeg føler for, hvordan sinnsstemningen er, og hvordan jeg liker låtene.  Så skal det kåres en vinner i allansverden!  Det henger selvsagt høyt det også for artistene, å bli kåret til Eurovision vinner av den o store prominente toppbloggeren og bloggkongen himself,  i egen høye person, med sløyfe på.  Ja, jeg skulle ville tro det.  Nei, det er ingen tid å miste.  Det er bare å komme i gang.  Jeg er utålmodig etter å få komme i gang med radbrekking.  Det er gøy med en ordentlig radbrekking på en lørdag.  Og jeg kan like godt røpe først som sist at her er plenty av låter som egner seg for en god gammeldags radbrekking, men også låter som fortjener en hyllest, og jeg har også plukket ut min vinner.  Can we then have the terningkasts from the allansverden-jury?  Oh yes!  Here we go!!!

Armenia: Brunette – Future lover

Jeg hadde gledet meg til noe sånn skikkelig rart, originalt armensk som jeg ikke skjønner bæra av.  Og så fikk jeg noe sånn pop-rap!  Det faller ikke i smak!!!!  Legg inn første dopause til denne låten.  Terningkast 1.

Australia:  Voyager – Promise

Jeg gav denne låten terningkast 1 i min anmeldelse i semifinalen, og jeg innser at jeg var nok litt streng da for så dårlig er ikke denne låten.  Men selv den beste kan ta feil, selv om det er uhyre sjelden selvsagt, og tok jeg litt feil av denne låten.  Den er litt kul, noe sånn Metallica-Queen-aktig over det hele.  Men jeg liker det ikke sånn voldsomt heller.  Jeg vil vel ikke stå her og innrømme at jeg tok sååå mye feil da jeg gav denne låten terningkast 1 i semifinalen, o stor prominent toppblogger som jeg tross alt er, og fremtidig bloggkonge, så da blir det terningkast 2, selv om den kunne fortjent terningkast 3, men det blir det ikke!!!

Kypros: Andrew Lambrou – Break a broken heart

Fy fan noe så jævlig som vi sier her i Nord-Norge.  Den falt ikke helt i smak, for å si det mildt!  Jeg tror ikke vi vil vite hva de synes om dette makkverket på yttersida av Senja, eller oppe i Båtsfjord i Finnmark!  Terningkast 1 til Kypros.

Moldova: Pasha Perfini – Soarele si Luna

En sang på sånn Moldova-språk, og en litt spesiell låt som skiller seg ut fra mengden.  Dog ikke noen vinnerlåt, jeg lander på terningkast 3, eller det vil si terningen lander slik at jeg ser tre terningøyne der oppå terningen, bare så det er presisert i tilfelle det er noen sånn språk-kverrulanter ute på nett og leser bloggen min og skal henge seg opp i om en person kan “lande” på terningkast 3 eller om det blir mer språklig korrekt å skrive at det er terningen som lander og viser frem et visst antall terningøyne, for eksempel 3.  Det blir i alle fall terningkast 3 til Moldova.

Belgia: Gustaph – Because of You

Jeg benytter anledningen til å gå på do nå mens Belgia lirer av seg noe musikalsk fjas.  Terningkast 1.

Estland: Alika – Bridges

Ok låt.  Syngedama har en fin stemme, melodien er ok, og det er helt greit.  Jeg klarer ikke mislike dette sterkt nok til at jeg føler for en skikkelig radbrekking, ej heller noen hemningsløs hyllest.  Terningkast 3.

Albania: Albina & Familja Kelmendi – Duje

“Dæven han steike for for en råtøff låt”, skrev jeg da jeg anmeldte denne låten i semifinalen og gav Albania terningkast 6.  Og jeg sier det enda en gang!  “Dæven han steike for en råtøff låt”.  Dette er an salig blanding av mye rart.  Det er også sang på albansk og jeg skjønner ikke bæra, og det er sikkert helt ok det, for selve tekstene i Eurovision er liksom ikke Bob Dylan-materiale, ej heller Edgar Allan Poe, og da kan det for så vidt være en fordel for selve bidraget at man ikke skjønner en døyt, men kan la fantasien få litt fritt spillerom og innbille seg at dette er sikkert en bra tekst også.  Det er det dog ganske sikkert ikke, vil jeg tippe, men det var og er og blir terningkast 6 likevel, for tøft er det og jeg liker det. Ja, ellers hadde det vel ikke blitt terningkast 6 heller, eller hva?

Slovenia: Joker Out – Carpe Diem

Åj sann!  Så ble det litt rock!  Gøy med litt rock, litt rock fra Slovenia.  Hvorvidt dette er bra rock, er jeg mer usikker på. Jeg er egnentlig litt skeptisk.  Terningkast 2.

Litauen: Minika Linkyte – Stay

En ok ballade og litt sånn folkemusikk-greie.  Terningkast 4.

Østerrike: Teya & Salena – Who the Hell is Edgar?

Hvem i helv%& er egentlig denne Edgar?  Det er visst forfatteren Edgar Allan Poe leser jeg et sted etter å ha hørt dette makkverket av en låt.  Men hvordan i all verden skulle jeg kunne vite det?  Nei, ikke vet jeg!  Dette er en merkelig låt.  Jeg får ikke til å like den, men jeg får derimot til å mislike den såpass intenst og inderlig at jeg føler det er på sin plass med en skikkelig god gammeldags radbrekking, med melodien på steile og hjul og vokal og fremføring på stake.  Dette er faktisk det verste jeg har hørt i årets Eurovision, nest etter Norge med Queen of Kings.  Edgar Allan Poe var forresten kjent for sine fortellinger om det mystiske og makabre, og det er meg et makabert mysterium hvordan denne låten er kommet til finalen.  Det blir for meg et enda større makabert mysterium om den vinner hele greia.  Den blir ikke kåret til vinner i allansverden i alle fall!  Terningkast 1.

Polen: Blanka – Solo

Førr ei dame!!!!!  Ja, det er ei sexy og dritfin modelldame som synger, eller i alle fall prøver på å synge og treffe noen toner her og der.  Det er melodiøst og litt sånn smålatinsk.  Jeg smeller til med terningkast sex……ehhhh jeg tenker jeg jekker meg ned til terningkast 5 så jeg ikke får bloggerfruen på nakken.  Hun har ei trekjevle i kjøkkenskapet.  Det blir terningkast 4.

Sveits:  Remo Forrer – Watergun

Hva skal man si om dette sveitsiske mølet med fredsfjas om å bruke vannpistol i stedenfor å drive på med krig og slikt?  Jeg sier som Hkeem synger i denne sangen sin: FY FAN!!!  Terningkast 1.

Storbritannia:  Mae Muller – I wrote a song

Strålende saker fra Storbritannia.  Det fenger som bare det.  Flott popdisko-greie eller hva det nå det er det heter.  Jeg liker det, veldig godt!!!  Terningkast 5.

Kroatia: Let 3 – Mama ŠČ!

Ja, her synges det på kroatisk eller hva nå språket til disse kroatene heter, og jeg skjønner absolutt ingenting hva dette handler om.  Låten starter med strofen “Mama kopi la traktora”, som jeg tenker betyr “mamma kjører traktor”, og så fortsetter låten med flere rare ord, deriblant armageddon.  Altså, mamma kjører traktor…..armageddon!!!  Handler denne låten om at det ikke er så lurt med damer bak rattet, og at det er tryggest at vi mannfolk er sjåfører?  Jeg lot meg forlyste veldig av denne tankerekka i min anmeldelse av låten i semifinalen, og smelte til med terningkast 6 mens jeg humret litt i skjegget for meg selv.  Men så innser jeg jo faktisk at de aller fleste blogglesere er tross alt kvinner, og jeg vil nødig terge på meg mine egne blogglesere, så jeg har nå bestemt meg for at jeg tar sterk avstand fra dette mølet av en sang, og ikke minst teksten, med all sin kvinneundertrykkelse!!!!!!  Fysj altså!!!!!!!!!  Terningkast 1!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Sverige: Loreen – Tattoo

Jeg har i et tidligere innlegg blogget om at dette kan være vinneren av Eurovision 2023, og det kan du lese her.  Og dette mener jeg fortsatt! Sverige kan vinne hele greia.  Kanonbra låt!  Fantastisk fremføring!  Loreen har vunnet før, og det kan godt være at hun vinner igjen!!!!  Terningkast 6.

Italia:  Marco Mengoni – Due vite

Tja, hva skal man så si om dette da?  Det er bra, veldig bra.  Marco Mengoni er ingen hvem som helst, i hvert fall ikke i Italia.  Han er en av Italias mest populære musikere og låtskrivere, og han ser bra ut også, så muligens er han også en av Italias mest populære forførere og kvinnebedårere(?).  Italiensk er et vakkert språk, og det høres flott ut når Marco Mengoni synger due vite.  Jeg håper bare ikke bloggerfruen dåner og går rett i bakken når Marco Mengoni setter igang, slik at vi må ringe legevakta og hele Eurovision-festen går i vasken.  Jeg håper på det beste.  Jeg liker forresten låten til Marco Mengoni ganske så godt.  Terningkast 5.

Norge: Alessandra – Queen of the Kings

Ja, så var turen komme til Norge.  Og denne låten har jeg jo anmeldt utallige ganger før føles det som, og det kan du jo lese mer om her eller der eller både her og der og også sist gang i semifinalen tidligere denne uka.  Og hver gang jeg har anmeldt dette forferdelige girlpower-rabalderet har det endt med grusomme radbrekkinger med dronninger på steile og hjul og konger på stake, til skrekk og advarsel!!!  Jeg liker altså ikke denne låten!!!  Men jeg skal vise nåde.  Det blir ikke enda en radbrekking av låten i dag. Jeg gidder bare ikke mer.  Jeg skal rett og slett bare trille terningen og se hva den lander på.  Det blir rett og slett terningkast 0.  

Portugal: Miicat – Ai coração

Kabaret!!!!  Dette er kabaret!!!!  Og jeg liker kabaret!!!!  Det visste jeg ikke, men det gjør jeg!  Terningkast 5.

Finland: Käärijä – Cha Cha Cha

Suomalaiset laulavat suomeksi ja minä rakastan sitä! Tämä on jotain erilaista! Se on rap! Suomen kielellä! Se on raakaa ja hyvää, ei niinkään väärennöksiä, aivan kuten suomalainen glögi! Mutta kuten sanoin! Rakastan sitä! Olen vähän innoissani! Tekee mieli istua saunassa, kaataa limsaan ja vain juosta ulos lumeen verisellä kirveellä ja huutaa jotain suomeksi, tai vain cha cha cha. Nopparulla 6.

Spania:  Blanca Paloma – Eaea

Rart!  Jeg vet ikke helt hva dette er.  Men jeg liker det visst når jeg ikke vet hva det er.  Terningkast:  5

Serbia: Luke Black- Samo mi se Spava

Da jeg hørte denne låten i semifinalen, i den grad det i det hele tatt er en låt, så klarte jeg ikke å bestemme meg for om jeg likte denne musikalske greia svært godt, i den grad det i hele tatt er musikk, eller om det bare er noe fjas som man gir terningkast 1 og knapt nok det.  Jeg måtte ha betenkningstid.  Det har jeg fått nå som Serbia gikk til finale.  Og jeg har bestemt meg!  Serbias bidrag er ikke noe fjas, det er stor kunst og nyskapende!!!  Det er lav hvisking, umelodiøst, det er rytmebrudd på rytmebrudd og det er på serbisk og jeg skjønner ikke bæra av hverken låten, teksten, fremførelsen eller noe annet, og jeg elsker det, har jeg bestemt meg for.  Terningkast 6.

Tyskland:  Lord of the lost – Blood&Glitter

Satan altså!!!!!!  Her blir det rock på grensen til satanmusikk, og vel så det.  Blir kanskje litt heavy for meg!!!  Så det blir terningkast 3, og med et instendig håp om jeg aldri møter på han vokalisten i denne rockegruppa i en trang, urban bakgate en sen høstkveld.  Heldigvis har vi ikke så mange slike trange, urbane bakgater her i Bardu, så jeg føler meg ganske så trygg:)

Tsjekkia: Vesna – My Sister’s Clown

Rart!  Men det gjør ingenting, for jeg liker rare saker og ting.  Terningkast 5.

Ukraina:  Tvorchi – Heart of steel

Jeg liker rett og slett ikke denne låten.  Den er kort og godt ordinær og kjedelig.  Terningkast 2.

Israel: Noa Kirel – Unicorn

En helt ok poplåt, men ikke noe mer.  Terningkast:  3

Frankrike:  La Zarra – Evidemment

Fantastiske saker fra Frankrike i årets Eurovision. Nydelig melodi! Vanvittig bra fremføring og vokal og alt sammen. Jeg kan ikke si annet enn at jeg liker dette svært godt. En slags moderne popballade-kabaret inspirert greie som godt kan komme til å vinne hele greia. Terningkast 6. Jeg blir hoppende glad når jeg hører en så bra låt!!! Da har jeg faktisk skrevet noe fjas og tull og tøys om hver av de 26 finalelåtene, og det er på tide å komme med en oppsummering og kåre min vinner av Eurovision 2023. Hvem er så vinneren i allansverden? Det er ikke Norge! Jeg har gitt terningkast 6 til følgende land, Albania, Sverige, Finland, Frankrike, og Serbia. Og det igjen betyr at min vinner er blant disse. Men hvem? Det er ikke Albania! Det er heller ikke Serbia. Det står mellom Sverige, Finland Frankrike. Vi starter med åtte poeng. La Suede huit points! Sverige åtte poeng. La France dix points! Frankrike 10 poeng, and twelve points go to……Finland!!!!!! Le Finlande douze points!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Det blir Finland! Fullt fortjent. Jeg kårer herved Finland til min vinner av Eurovision 2023, og som influenser anbefaler jeg alle andre om å stemme på Finland i kveldens finale, slik at jeg får vist frem min påvirkningskraft hvis det skulle ende opp med at Finland vinner i kveld. Det kommer til å bli spennende! Mye bra låter i år, men Finland er aller best!!! Cha cha cha er en kongelåt! Det er tøft og rått og ekte og finsk og originalt og fengende, alt på en gang. Finnene gjør det på sin egen måte i Eurovision, durer på og driter i hva vi andre måtte mene om deres Eurovision-bidrag. De gjør det på ekte finsk vis; sender noe rart, på finsk. Men i år liker vi det, veldig godt! Cha cha cha er herlige saker! Og det passer med en sånn skikkelig gladpartylåt som vinner! For da fortsetter Eurovisionfesten ufortrødent videre, og det er gøy, i alle fall frem til vi blir innhentet av blåmandagen når den tid kommer. Finnene er visstnok verdens lykkeligste folkeslag følge en fersk undersøkelse, og de blir nok ikke mindre lykkelige om de går hen og vinner Eurovision i kveld. Og det tror jeg de gjør! Men blåmandagen kommer også til lykkelige finlendere til slutt, og det spørs hvor lykkelige de er på mandag. Neppe så veldig!!! Men blåmandag er først på mandag! I dag er i dag, og i kveld er det Eurovision og Eurovision-fest! Og blåmandagen den snakker vi ikke høyt om i dag!!!

Ha en fin Eurovision-kveld:)  Hyggelig at du besøker bloggen min.  Velkommen tilbake:)

Her kan du melde deg inn i facebook-gruppa til allansverden:  https://www.facebook.com/groups/1036027650336772

Blogginnlegg om Melodi Grand Prix:  https://allansverden.no/page-11/

Jeg kommer til å gå for en av disse dressene på Eurovision-festen:  https://allansverden.blogg.no/mine-fineste-dresser.html

Oversikt over alle mine blogginnlegg, inndelt etter emne:  https://allansverden.no/page-6/

Min hjemmeside:  https://allansverden.no/

I dag anbefaler jeg følgende produkter:

Produkter fra Sephora:

Fuktighetskrem – Olehenriksen Peptide Boost Moisturizer

https://c.mtpc.se/tags/link/3285717

Haircare Kit fra Ouai:

https://c.mtpc.se/tags/link/3285854

Produkter fra Babyshop:

Grå, svart Fox 5 Complete barnevogn fra Bugaboo:

https://babyshop-no.mtpc.se/3285862

Svart Pebble 360° babystol fra Maxi-Cosi:

https://babyshop-no.mtpc.se/3285865

Produkter fra Nelly:

Vattert jakke fra Carhartt WIP:

https://nelly.mtpc.se/3285869

Trenchcoat fra Only:

https://nelly.mtpc.se/3285872

Produkter fra Nordic Nest:

Kay Bojesen Songbird Kay

https://nordic-nest-no.mtpc.se/3285875

Kay Bojesen Songbird Sunshine

https://nordic-nest-no.mtpc.se/3285877

7 kommentarer
    1. Har bare hørt den svenske og den norske låten. Den svenske husker jeg ikke. Men den norske liker jeg utrolig godt. Terningkast 0??? Hva er dette for tull. Den burde minst ha 7!

    2. Etter å ha lest dine anmeldelser, er jeg skikkelig spent på noen av låtene. Har ikke hørt noen på forhånd med unntak av den norske. Er vel mest spent på den finske. 🤗

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg