Hvem skal vi sende til Torino?

Reklame | Gymgrossisten og Lagerpriser

Abilica//Master Fitness//Gymstick//Abilica

Så er alt klart for norsk finale i melodi grand prix!  Det er i kveld det skjer!  Det norske folk skal bestemme hvem som skal representere Norge i den internasjonale finalen i Torino, Italia i mai.  Det blir spennende!  Jeg skal kaste terning i kveld, anmelde alle låtene en gang til, og nå også de forhåndskvalifiserte låtene som jeg ikke har anmeldt fra tidligere, og så skal jeg oppsummere, konkludere og kåre min egen vinner!!!  Så håper jeg folket kan ta til seg alle mine gode råd, stemme på riktig låt, og dermed øke sjansene for at vi vinner hele greia i Italia i mai.

Klar for finale.  Allan har terningen klar.  Here we go!!!

De som er med i finalen er:

  •  Elsie Bay:  “Death of us”

En av mine favoritter!!!  Dette liker jeg:)  Elsie Bay synger veldig bra.  Kul stemme!  Dette er en kjempefin låt.  Jeg triller terning, og den snurrer litt rundt og det blir terningkast:  5

  •  Christian Ingebrigtsen:  “Wonder of the world”

Jeg tror Christian Ingebrigtsen har glemt av Torghatten; ellers tror jeg at han har fått nevnt alle mulige byer, stedsnavn, severdigheter, landemerker og “wonders of the world” i denne låten.  Det er pent, sukkersøtt, grei melodi, Christian Ingebrigtsen synger bra, men det blir litt for sukkersøtt for meg.  Jeg venter på at Julio Iglesias skal dukke opp på scene og bli med på siste refrenget, men han kommer ikke, og det er forsåvidt greit nok.  Men dette blir for “anonymt” eller kjedelig i en eventuell internasjonal finale!  Terningkast:  2

  •  Anna-Lisa Kumoji:  “Queen Bees”

En skikkelig plagsom låt.  Føles som det er en bie her et sted som surrer rundt og søker etter å stikke meg.  Jeg liker ikke denne låten.  Det er jo en melodi der, Anna-Lisa Kumoji synger bra, men det er noe slitsomt og plagsomt over hele greia.  Terningkast:  1

  • Northkid:  “Someone”

Dette var jo interessante saker!!!  Bilaal Saab er fra Nord-Norge og fremstår som en jordnær, ydmyk og sympatisk kar.  Han er en fantastisk, gudbenådet sanger med en utrolig bra formidlingsevne, og han hadde antakelig klart å bli forhåndskvalifisert til en norsk mgp-finale med “Mikkel Rev” eller “Det satt to katter på et bord”.  Så dyktig er han!!! Og låten “Someone” er absolutt på nivå med “Mikkel Rev”, enkel melodi og banal tekst.  I begynnelsen av låten spørres det om hvordan det går, og om vi har vært i Berlin?  Jo takk, det går bra, har vært i Berlin, men hva jeg gjorde der har jeg da så absolutt ikke tenkt å dele med dere gutter i Northkid, eller det norske folk!!!  “Do you do you do you ever dream of us..?..synger Northkid videre.  Ja, man har til og med tatt et par ekstra “do you’er” for å få teksten til å passe med melodien, og ja, har nok hatt et lite mareritt en natt om at denne låten skulle gå til den internasjonale finalen! Dette er kort og godt en forferdelig låt, og det lukter billig og platt “boyband” av hele Northkid-konseptet, og det blir dårlig “match” i allansverden!!!  Bilaal er flink, jeg liker han, og han skal få et ekstra poeng for det!  Men det blir med det ene poenget, terningkast 1 altså.  Nei, nei, nei, jeg ombestemmer meg!  Dette er så jævlig at jeg trekker det ene poenget også, og jeg ender opp med terningkast:  0 (null).  Så ble det omsider en radbrekking, og det var jo litt gøy da, hilsen slemme-Allan!  Jeg har forresten ikke tenkt meg til Hasvik eller Sørøya eller deromkring med det første!

  • Subwoolfer:  “Give that wolf a banana”

Der noe kult over hele denne greia, banankostyme, ulv, bestemor, artister som vi ikke vet hvem er!  Det er bare Rødhette som mangler!!  Bra melodi og bra fremføring!  Men denne låten bør ikke vinne den norske finalen.  Det er låter som er bedre.  Terningkast:  4

  • Frode Vassel:  “Black Flowers”

En bra rockelåt!  Men det er også noe kjedelig over hele greia.  Jeg tar ikke helt av, men det kan jo også være noe galt med meg.  Jeg vet ikke.  Terningkast:  3

  • Farida:  “Dangerous”

Ikke så ille gærnt.  Farida synger bra, men men, melodien er ikke sånn at jeg går helt av hengslene!  Terningkast:  3

  • Oda Gondrosen:  “Hammer of Thor”

Kongesang!!!  Oda Gondrosen synger fantastisk og hyler noe så herlig deilig!!!  Flott melodi – fengende rytmer.  Låten er dritkul med trommer, hyling og skriking, og et refreng som fester seg i minnet umiddelbart.  En annerledes låt.  Det er rock, nørrønt, annerledes, og dette vil vi skille oss ut med hvis denne låten går til den internasjonale finalen.  Det blir fest på Balkan og hele Øst-Europa hvis de får høre denne låten i den internasjonale finalen.  Ja, selvsagt i Finland også!  Vodkaen kommer til å flomme i strie strømmer, og det blir tolvpoengere til Norge på rekke og rad!!!  Fra Allan blir det terningkast 6!

  • Sofie Fjellvang:  “Made of glass”

En fantastisk, utenomjordisk vakker ballade!!! Dette er en vanskelig sang å synge.  Skulle jeg ha sunget “Made og glass” i dusjen, ville jeg ha slitt ganske så voldsomt, og antakelig hadde hele dusjkabinettet sprukket og eksplodert under de krevende partiene i refrenget!  Men Sofie Fjellvang fikser dette uanfektet!  Og hun synger som en gresk gudinne, og går da ut fra at de greske gudinnene sang med en vakker guddommmelig røst, full av personlighet.  Det gjør i alle fall Sofie Fjellvang!!!  “Made of glass” handler om kjærlighet, men det blir ikke platt og banalt, for teksten er bra den!!!  Og melodien er kjempefin! Men kan en ballade som dette skille seg ut og bli en stemmesanker hvis vi sender denne til den internasjonale finalen? Ja, så bra er den.  Ja, dette er en av de fineste balladene jeg har hørt, og dette har jo jeg greie på.  Jeg har tross alt en gang vært nr. 9 på topplista til blogg.no!!!  Terningkast:  6

  • Maria Mohn:  “Fly”

Dette er egentlig en veldig bra låt!  Maria Mohn synger kjempebra. Låten er original og spesiell, noe urnorsk, norrønt, og den vil kunne skille seg ut hvis den skulle gå til den internasjonale finalen.  Jeg har slitt litt med denne låten.  Likte den ikke første gang jeg hørte den, hørte den flere ganger og gav den terningkast 6 i mitt innlegg til delfinalen der den var med, og så har jeg hørt den flere ganger etter det.  Og jeg innser at jeg burde like den, for den er bra, men jeg gjør det ikke.  Jeg må bare innse at jeg liker ikke å høre på denne låten.  Det er et eller annet jeg ikke liker, melodien kanskje, skrikingen, hylingen og ræmjingen, muligens den lyse stemmen til Maria Mohn som blir for lys og skjærende og intens, til tross for at den er veldig fin.  Jeg må gå for terningkast 3.

Så har alle låtene fått sine terningkast.  Jeg skal oppsummere, konkludere og kåre en vinner på allansverden!!!

Det er mange fine låter med i året norske mgp, men det er to som skiller seg ut slik jeg ser det.  Og det er Oda Gondrosen med “Hammer of Thor” og Sofie Fjellvang med “Made of glass”.  Dette er svært forskjellige sanger, norron rock mot en klassisk ballade, og jeg sliter veldig med å bestemme meg for hvilken av disse to låtene jeg ville anbefale at vi sender til den internasjonale finalen i Torino.

Sofie Fjellvang synger fantastisk bra.  Hun har en deilig, behagelig stemme, og den passer så fint til melodien, og melodien er kjempebra!!!  Jeg vil vurdere denne balladen som så “sterk” at den vil kunne skille seg ut i en internasjonal finale og gjøre det svært bra.  Oda Gondrosen fremfører også “Hammer of Thor” helt fantastisk bra!  “Hammer of Thor” er annerledes.  Det er rock, norrønt, herlige rytmer, trommer og en blir revet med.  Jeg kjenner det bobler og bruser inni meg av stridslyst, kampglød.  Jeg har hørt denne låten idet jeg har kjørt på jobb, og det er like før jeg har snudd, kjørt hjem, hentet hammeren og manøvrert bilen sørover mot Narvik og inn til Sverige og Kiruna, gått opp på toppen av Kebnekaise og brølt ut, som Oda Gondrosen gjør….AAAaaaaaAAaaaaaAAAaaaa!!!!!!!!!!!!! Og ganske umiddelbart etterpå ville jeg svingt hammeren og krevd å få et møte med svenske myndigheter for å kreve å få Jemtland og Herjedalen tilbake til Norge, og tar gjerne med hele Norrbotten i samme svingslag!!!  Det er noe med rytmene, trommene, melodien, stemmen til Oda Gondrosen som vekker stridslysten i en når man hører “Hammer of Thor”.  Nettopp derfor bør vi ikke sende “Hammer of Thor” til Torino, selv om det jo også kunne være et fint ordspill der….altså hammer of thor til torino.  Gøy!  Men Balkan og hele Øst-Europa vil elske denne sangen, og vi trenger ikke en låt som ansporer til glød og stridslyst når vi kjenner til det som foregår på grensen mellom Russland og Ukraina i disse dager.  “Hammer of Thor” vil helt sikkert falle i smak hos Russland og Putin, men samtidig, hvis Putin får høre “Hammer of Thor”, kan han vel raskt få et innfall om at han har en hammer som ukrainerne har stjålet og gjemt unna i en av Kievs bakgater, og dette kan være det påskuddet han har ventet på for å gjøre det som vi håper han ikke kommer til å gjøre.  Og det som verre er, kanskje han også finner ut at han skal hit til oss og lete etter hammer og annet verktøy?  Jeg tenker dette er langt for alvorlig til at dette er noe jeg skal spøke med, og skal la dette ligge, men jeg tenker uansett så er det beste og tryggeste at vi beholder Tors hammer hjemme i Norge, og at vi ikke snakker så høyt om denne låten og hele denne greia overhode…:)

Og det betyr at jeg kommer til å stemme på Sofie Fjellvang med “Made of glass” i kveld.  Og jeg vil anbefale det norske folk om å gjøre det samme.  Dette vil være et trygt valg, og en verdig vinner.  En særdeles verdig vinner!!!  Dette er en fantastisk ballade!  Det kan ikke gjøres bedre!  Sofie Fjellvang kan vinne hele greia i Torino.  Så da er det bare en ting å si til det norske folk!  Stem rett i kveld – stem på Sofie Fjellvang!  Ha en fin lørdag!!!

Mine tidligere mgp-innlegg:

Det beste nordnorske i mgp

Sistesjansen del 2

Hvem er Subwoolfer?

Sistesjansen del 1

Delfinale 4

Delfinale 3

Delfinale 2

Delfinale 1

Krimo®//Krimo®//Krimo®//Krimo®

 

2 kommentarer
    1. To favoritter i finalen, og desverre så gikk ikkje Northkid videre. Meeen, de vant i nord, hurra!
      Subwoolfer altså, ja den sangen blir du å få på hjernen, bare vent..

      1. Det var da godt for northkid med 2. plass, og favorittstempel fra deg, etter den forferdelige radbrekkingen jeg foretok av låten. Føler meg fortsatt slem og har dårlig samvittighet. Subwoolfern er ikke så dum, jeg skal lære meg å like den, og lære meg dansetrinnene:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg